Jövő kedden Brüsszelben tárgyalok az EU illetékeseivel a 4-es metró remélt uniós támogatásáról – közölte lapunkkal Demszky Gábor főpolgármester. Kérdésünkre részben megerősítette a Népszabadság és a Magyar Hírlap értesülését: akár 60 milliárd forinttal is kevesebb lehet az uniós támogatás, mert a beruházás ötven szerződéséből tizenegyet szabálytalannak tartanak.
– Ezek a metróállomások építésére vonatkozó pályázatok meghívásos, zárt tenderek voltak. A magyar törvények szerint az ilyen közbeszerzés szabályos, az uniós előírások szerint nem. Azt remélem, a brüszszeli döntéshozók hozzájárulnak ahhoz, hogy a metró első szakaszára vonatkozó pályázattól esetlegesen elvont összegeket átcsoportosíthassuk a még be sem adott második szakaszra – fűzte hozzá. A főpolgármester szerdán abban reménykedett, hogy az első szakasz 353 milliárdos költségéhez 200-250 milliárdos támogatást kapunk még ebben a ciklusban.
Az összberuházás becsült költsége csaknem 520 milliárd, azonban a többletköveteléseket bejelentő kivitelező Bamco konzorcium fenntartotta 35 milliárd forintos igényét, és szakemberek szerint a következő években emelkedhetnek a kiadások.
Tarlós István, a Fidesz–KDNP fővárosi frakciószövetség elnöke alig egy hete nyolc kérdést tartalmazó levelet küldött az ügyben Danuta Hübnernek, az EU regionális politikáért felelős biztosának. Az ellenzéki politikus szerint most legrosszabb sejtéseiket látják beigazolódni. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tegnapi közleményében olvasható: „a négyes metró projekt uniós támogatási forrásainak pénzügyi átcsoportosítását javasoljuk egy esetleges későbbi visszafizetési kockázat elkerülése érdekében”. Az említett szerződések 2004–2005-ben köttettek, amikor az uniós támogatás még nem volt napirenden – emelte ki a DBR Metró Projektigazgatóság.
Nem sokáig tart már a jó idő, hirtelen érkezik a nagy lehűlés