Győztek a debreceni diákok

Elmés műszaki megoldásokat alkalmazó elektromobilokkal nyertek felsőoktatási intézményeknek hirdetett gyorsasági versenyt nemrégiben a Debreceni Egyetem Műszaki Karának hallgatói. A járműveket minden csapatnak négy elektromos háztartási csavarhúzó-fúrógép segítségével kellett meghajtania, az elsőségért 29 csapat versengett.

2009. 05. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még több adat az abroncsokon. Az Európai Parlament nagy többséggel fogadta el azt a jelentést, amelynek nyomán 2012 novemberétől minden gumiabroncson az eddigi adatokon kívül fel kell tüntetni a gumik üzemanyag-hatékonyságára, biztonságára és zajteljesítményére vonatkozó információkat. Az üzemanyag-hatékonyságban a legjobbakat „A”, a legrosszabbakat „G” felirattal látják el. Jelezni kell azt is, hogy miként tapadnak a nedves útfelületre; a kötelezettség a 2012. július 1-je után gyártott gumikra vonatkozik. Ha a C1-es, azaz a személygépkocsiknál használt abroncsok zajszintje 68 decibel alatt van, akkor ezt fülvédővel jelzik. Ugyanez a jelölés vonatkozik a kisteherautóknál alkalmazott C2-es gumiknál a 69 vagy nehézgépjárműveken lévő C3-as abroncsok esetében a 70 decibelnél halkabb gumikra. Az Európai Bizottság külön követelményeket dolgoz majd ki a téli és „skandináv” típusú abroncsokra. A bizottság tervezi, hogy jövő szeptemberig uniós címkézési honlapot hoz létre, melynek segítségével a fogyasztók is láthatják, mennyi üzemanyagot tudnak megtakarítani az egyes gumikkal. (L. I.)


A Debreceni Egyetem Műszaki Karának hallgatói nyerték meg a Robert Bosch Power Tool Kft. által a magyar felsőoktatási intézmények számára meghirdetett I. elektromobil-versenyt. A hallgatók által megtervezett és megépített, Li-ionos kéziszerszámok által hajtott üzembiztos járművek versenypályán mérték össze teljesítményüket, az értékelésnél azonban a műszaki megoldás eredetisége és a kivitelezés technikai színvonala is fontos szempont volt.
A debreceniek az elektromobilok sebességét és egyéb műszaki paramétereit minősítő versenyre két járművel neveztek. A Gábora András felkészítő tanár irányításával elkészült gokartot a lehető legegyszerűbb műszaki megoldás alkalmazásával tették kategóriája leggyorsabb, közel 50 km-es sebességgel száguldó járművévé. A másik, akkumulátorral működő jármű viszont minőségi elektronikai megoldásaival tűnt ki, még akkor is, ha a Fekete-Szűcs Dániel és Bartha István felkészítő tanárok bábáskodása mellett elkészített jármű csak a második leggyorsabb címet tudta elnyerni.
– A gokart annak köszönheti gyorsaságát, hogy kihasználja a forgó mozgást végző gépeknek azt a tulajdonságát, hogy jobbra gyorsabban forognak, és ebben az irányban mozogva 10 százalékkal nagyobb teljesítményt tudnak leadni. Ezen elv alapján a nyertes debreceni négykerekűt szabadon futó meghajtásúra építették, vagyis mind a négy rendelkezésre álló motorral egyetlen tengelyt hajtottak meg. Egyébként mindent a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban oldottak meg – az erőátvitelhez például egy bicikliláncot használtak, így a konstrukciót 350 ezer forintból hozták ki – tájékoztatott Gábora András.
A Fekete-Szűcs Dániel vezette csapat más úton indult el: őket az a probléma izgatta, hogyan lehet elektronikai vezérléssel megoldani a rendelkezésre álló akkumulátor segítségével termelt energia leggazdaságosabb felhasználását. Ehhez szükség volt egy olyan információ-visszajelző rendszerre, amely megmondja a sebességváltás legoptimálisabb idejét. Ehhez az egyik diák, Horváth Péter kifejlesztett egy mikroszámítógépet, ám végül ezt nem építették be, mert a versenyszabályok kizárták a számítógép használatát. A debreceniek azonban nem csüggedtek: a mikrokomputert kiiktatva egy egyszerű, mondhatni filléres műszert fejlesztettek ki. Ez szélvédőre vetített információ segítségével ad tájékoztatást a sebességváltás – és ezzel az energiafelhasználás – optimális idejéről. Ez a csapat már drágábban dolgozott, mint a másik, ők 1,5 millió forintot költöttek szponzorok segítségével a járgányra, és profi gyártóműhely szakembereinek munkáját is igénybe vették
Husi Géza villamos- és mechatronikai tanszékvezető tájékoztatása szerint a járműfejlesztés nem állt le a Debreceni Egyetemen, most egy léghajtású járművön dolgoznak, amivel május 9-én Egerben pneumomobil kategóriában fognak indulni. Ebben a kategóriában már tavaly elvitték a debreceniek a pálmát, egy 7,5 kilométer óránkénti sebességgel közlekedő négykerekűvel. Egy másik fejlesztés is folyamatban van: a Szent István Egyetem által hirdetett jövő évi győri futamon egy alternatív energiahordozóval hajtott vadonatúj konstrukcióval állnak rajthoz. Ezt úgy építik meg, hogy a benne alkalmazott ötleteket, innovatív megoldásokat esetleg az ipar is képes legyen hasznosítani – tudtuk meg a tanszékvezetőtől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.