
origo.hu
Ez a KRESZ-szabály sokaknál kiverte a biztosítékot
Még több adat az abroncsokon. Az Európai Parlament nagy többséggel fogadta el azt a jelentést, amelynek nyomán 2012 novemberétől minden gumiabroncson az eddigi adatokon kívül fel kell tüntetni a gumik üzemanyag-hatékonyságára, biztonságára és zajteljesítményére vonatkozó információkat. Az üzemanyag-hatékonyságban a legjobbakat „A”, a legrosszabbakat „G” felirattal látják el. Jelezni kell azt is, hogy miként tapadnak a nedves útfelületre; a kötelezettség a 2012. július 1-je után gyártott gumikra vonatkozik. Ha a C1-es, azaz a személygépkocsiknál használt abroncsok zajszintje 68 decibel alatt van, akkor ezt fülvédővel jelzik. Ugyanez a jelölés vonatkozik a kisteherautóknál alkalmazott C2-es gumiknál a 69 vagy nehézgépjárműveken lévő C3-as abroncsok esetében a 70 decibelnél halkabb gumikra. Az Európai Bizottság külön követelményeket dolgoz majd ki a téli és „skandináv” típusú abroncsokra. A bizottság tervezi, hogy jövő szeptemberig uniós címkézési honlapot hoz létre, melynek segítségével a fogyasztók is láthatják, mennyi üzemanyagot tudnak megtakarítani az egyes gumikkal. (L. I.)
A Debreceni Egyetem Műszaki Karának hallgatói nyerték meg a Robert Bosch Power Tool Kft. által a magyar felsőoktatási intézmények számára meghirdetett I. elektromobil-versenyt. A hallgatók által megtervezett és megépített, Li-ionos kéziszerszámok által hajtott üzembiztos járművek versenypályán mérték össze teljesítményüket, az értékelésnél azonban a műszaki megoldás eredetisége és a kivitelezés technikai színvonala is fontos szempont volt.
A debreceniek az elektromobilok sebességét és egyéb műszaki paramétereit minősítő versenyre két járművel neveztek. A Gábora András felkészítő tanár irányításával elkészült gokartot a lehető legegyszerűbb műszaki megoldás alkalmazásával tették kategóriája leggyorsabb, közel 50 km-es sebességgel száguldó járművévé. A másik, akkumulátorral működő jármű viszont minőségi elektronikai megoldásaival tűnt ki, még akkor is, ha a Fekete-Szűcs Dániel és Bartha István felkészítő tanárok bábáskodása mellett elkészített jármű csak a második leggyorsabb címet tudta elnyerni.
– A gokart annak köszönheti gyorsaságát, hogy kihasználja a forgó mozgást végző gépeknek azt a tulajdonságát, hogy jobbra gyorsabban forognak, és ebben az irányban mozogva 10 százalékkal nagyobb teljesítményt tudnak leadni. Ezen elv alapján a nyertes debreceni négykerekűt szabadon futó meghajtásúra építették, vagyis mind a négy rendelkezésre álló motorral egyetlen tengelyt hajtottak meg. Egyébként mindent a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban oldottak meg – az erőátvitelhez például egy bicikliláncot használtak, így a konstrukciót 350 ezer forintból hozták ki – tájékoztatott Gábora András.
A Fekete-Szűcs Dániel vezette csapat más úton indult el: őket az a probléma izgatta, hogyan lehet elektronikai vezérléssel megoldani a rendelkezésre álló akkumulátor segítségével termelt energia leggazdaságosabb felhasználását. Ehhez szükség volt egy olyan információ-visszajelző rendszerre, amely megmondja a sebességváltás legoptimálisabb idejét. Ehhez az egyik diák, Horváth Péter kifejlesztett egy mikroszámítógépet, ám végül ezt nem építették be, mert a versenyszabályok kizárták a számítógép használatát. A debreceniek azonban nem csüggedtek: a mikrokomputert kiiktatva egy egyszerű, mondhatni filléres műszert fejlesztettek ki. Ez szélvédőre vetített információ segítségével ad tájékoztatást a sebességváltás – és ezzel az energiafelhasználás – optimális idejéről. Ez a csapat már drágábban dolgozott, mint a másik, ők 1,5 millió forintot költöttek szponzorok segítségével a járgányra, és profi gyártóműhely szakembereinek munkáját is igénybe vették
Husi Géza villamos- és mechatronikai tanszékvezető tájékoztatása szerint a járműfejlesztés nem állt le a Debreceni Egyetemen, most egy léghajtású járművön dolgoznak, amivel május 9-én Egerben pneumomobil kategóriában fognak indulni. Ebben a kategóriában már tavaly elvitték a debreceniek a pálmát, egy 7,5 kilométer óránkénti sebességgel közlekedő négykerekűvel. Egy másik fejlesztés is folyamatban van: a Szent István Egyetem által hirdetett jövő évi győri futamon egy alternatív energiahordozóval hajtott vadonatúj konstrukcióval állnak rajthoz. Ezt úgy építik meg, hogy a benne alkalmazott ötleteket, innovatív megoldásokat esetleg az ipar is képes legyen hasznosítani – tudtuk meg a tanszékvezetőtől.
Ez a KRESZ-szabály sokaknál kiverte a biztosítékot
Magyar zászlók ezrei tűnhetnek fel a klub-vb mai rangadóján New Yorkban + videó
Valóságos nyelvzseni vagy, ha tudod, mit jelentenek a következő, régi szavak!
Ezt jól kifundálta Von der Leyen: megtalálta a kiskaput, aminek segítségével kiszúrhat Magyarországgal
Nagy bejelentést tett a Fradi, magyar edzővel egyeztek meg
Egy elhunyt politikusnőt sértegetett Aranyosi Péter + videó
Életveszélyes hal bukkant fel az Adrián
Erre figyelmeztet, ha szarka száll a kertedbe
Xabi Alonso rögtön felforgatja a Real Madrid csapatát hátul a klub-vb-n + videó
Három piros lap, nagy botrány és négy gól a klub-vb eddigi legjobb meccsén + videó
Elszabadultak az indulatok a lángos ára miatt, mutatjuk, mennyi az annyi
Ítéletet mondtak Gulácsi Péterről Németországban – mit lép most a Lipcse?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.