Már most akcióznak az utaztatók

Egyiptomi nyaralás hatvanezer forintért; Tunézia fillérekért, illetékfizetés nélkül; egyet fizet, kettőt kap akció. Szokatlanul csábító ajánlatokkal bombáznak az utazási irodák, azonban nem árt tudni: válságos időket élünk, ami az utaztatókat is gyilkos árversenyre kényszeríti, s ugyan még csak a szezon kezdetén járunk, máris több szolgáltató jutott csődbe, mint eddig valaha.

2009. 05. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rendszeres átverések a Penny Marketnél. Megint átverte vásárlóit a Penny Market, amiért ezúttal százmillió forintos bírságot kell fizetnie – közölte tegnap a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hivatali eljárás során ugyanis kiderült, hogy a 165 üzletből álló diszkontlánc tavaly augusztus és október között meghirdetett akciós áraival alaposan és rendszeresen félrevezette a fogyasztókat, mert gyakran előfordult, hogy a reklámárhoz képest a vevőknek többet kellett fizetniük egy-egy termékért a pénztárnál. A hivatal ráadásul megállapította: nem egyedi hibáról volt szó, hanem egy olyan rendszerhibáról, amelyik bármikor, bármelyik Penny üzletben, bármilyen akciós termék kapcsán előjöhetett. A vizsgálat során az is kiderült, hogy a lánc több üzletében egy időben önkényesen többféle árat is alkalmaztak ugyanazon akciós termékekre, ami törvénysértő, és kimeríti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát. A piac jelentős szereplőjének tartott Penny Market Kereskedelmi Kft. ráadásul a hivatal tájékoztatása szerint különös visszaesőnek minősül, hiszen hasonló ügyben korábban már elmarasztalták, így pontosan tudnia kellett volna, hogyan kell jogszerűen eljárni az akciókkal. A Penny Market mindezek ellenére a megtévesztő reklámokat széles körben alkalmazta, több akcióban és több héten keresztül, ráadásul az átverés nagyszámú, vagyis mintegy 146-féle terméket érintett.


Veszélyes szezon előtt állunk – vallják a lapunk által megkérdezett utazási irodák képviselői, utalva arra, hogy a gazdasági válság kirobbanása óta alaposan átrendeződött a turisztikai piac, és vészesen csökken idehaza a fizetőképes kereslet. Így például a korábban utazási irodák segítségével utazó nagyobb csoportok, iskolák ma már az interneten közvetlenül foglalják le szállásukat, és a nagy cégek is sorra mondják le az eddig biztos programjaikat: elmaradtak a szokásos útfoglalások, csapatépítő tréningek, jutalomtúrák, és egyre kevesebb megrendelés érkezik komolyabb konferenciákra, üzleti események megszervezésére is. Mindez komoly bevételkiesést jelent az utazásszervezőknek, emiatt már most durva árversenyben próbálják megnyerni maguknak a nyáron külföldi kiruccanásra készülő családokat. Óvatosságra intő jel, hogy sorra dőlnek be a gyenge tőkeerejű, szezonról szezonra tengődő kisebb cégek. Idén eddig harminc körül van azok száma, akik visszaadták engedélyüket a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalnak, s szakértők szerint a hivatalosan jegyzett 1200 utazási iroda 80 százaléka van veszélyben, mivel ezek jellemzően mikrovállalkozásként működő cégek, amelyek egyre nehezebben tudják kigazdálkodni a lemorzsolódott utasok miatti bevételhiányt. Legutóbb a veszprémi Sirius Travel hagyta cserben indulásra váró utasait, mivel a meghirdetett időpontban nem indította el buszait Krakkóba, pedig az útra több utas előre kifizette a részvételt. A Biztositas.hu internetes oldal húsz legnagyobb magyarországi utazási iroda megkérdezésével készített felmérése szerint ugyanakkor a korábbi évek gyakorlatától eltérően idén az egyéni utazók is óvatosabbak lettek, ugyanis jobban megnézik, mire költik a pénzt, emiatt külföldi nyaralásukat csak két-három héttel kiutazásuk előtt véglegesítik. Mindez komoly dilemma elé állítja az utazásszervezőket, akiket a gyenge forint is nehéz helyzetbe hoz, mivel kiszámíthatatlan, hogy egy most lefoglalt nyaralás díja később mennyiben változik az árfolyamveszteség miatt. A legtöbb akciós ajánlat mögött tehát az irodatulajdonosok azon igyekezete áll, nehogy a nyakukon maradjon az előre lekötött külföldi szállás, csődközelbe sodorva a vállalkozást.
A fogyasztók már korábban is számos buktatóval találkoztak utazásaik során, az idei túlélésért folytatott versenyben azonban nem árt fokozottabban figyelni a nyaralás kiválasztásakor. Ebben segíti az utasokat az a 2008 végén elfogadott kormányrendelet, amely az utazási szerződéssel kapcsolatos jogi kérdéseket szabályozza úgy, hogy számos gyakran előforduló esetről konkrétan foglal állást – közölte Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ (EFK) igazgatója. Pontosították például a prospektusokban lévő illusztrációk kérdését, hiszen gyakran előfordul, hogy a külföldre érkező turista csak a helyszínen szembesül azzal, miszerint az irodában fénykép alapján lefoglalt szállás a valóságban nem ugyanaz, illetve nem a megrendelt szolgáltatást kapja. Jó tudni, hogy ilyenkor az utaztató köteles helyettesítő szállást vagy szolgáltatást nyújtani az utasnak, amit ha ő nem fogad el, akkor az irodának saját költségén kell haza vagy más célországba szállíttatnia, az árkülönbözetet pedig visszafizetnie – szögezi le az EFK. Minden esetben vetessünk vagy vegyünk fel jegyzőkönyvet, amelyet érdemes fotókkal illusztrálni, és adjuk azt át az iroda képviselőjének. Ha ez nem lehetséges, írassuk alá a dokumentumot utastársainkkal – tájékoztatott a teendőkről Morvay György, hangsúlyozva: amint az utas jelezte a panaszt, onnantól a felelősség az irodát terheli.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.