Másodkézből öltöznek honfitársaink

Megnőtt a használt ruhát kínáló hazai boltok forgalma a mögöttünk hagyott hónapokban, mivel a lakossági jövedelmek vészes apadása miatt egyre több embernek nem futja drágább beszerzésre. Egy magyar család évente átlagosan 108 500 forintot költ ruhára, cipőre.

2009. 05. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akadnak még olyan kereskedők hazánkban, akik a negatív előjelű eladási statisztikák ellenére nyerhetnek a válságon. Mivel a lakosságnak egyre kevesebb pénze jut ennivalóra is, és az utóbbi két évben spórolni volt kénytelen a bútoron, az utazáson, a tartós fogyasztási cikkeken, mostanra az átlag magyar a ruházkodást is a legolcsóbb forrásból oldja meg. Emiatt mostanra előtérbe kerültek a használt ruhát árusító üzletek, vagyis a turkálók.
Bognár Szilvia két turkálót működtet a fővárosban, az egyiket Csepelen, a másikat a VII. kerületben. Lapunknak elmondta: nem lehet oka panaszra, mivel már karácsony előtt is, azóta pedig még inkább megugrott boltjainak forgalma, ugyanis egyre többen keresik a minőségi, ám másodkézből származó, emiatt a plázabutikok kínálatánál jóval olcsóbb termékeket. – Jól szituált banki referenstől a háromgyerekes családanyáig egyre szélesebb a vevőkörünk – vázolta Bognár Szilvia, hozzátéve: előfordul, hogy nyitás előtt már sorba állnak az emberek az üzlet előtt, ez főként a hónap elején, a fizetések és a nyugdíjak idején jellemző. Hetente kétszer érkeznek a bálák Nagy-Britanniából vagy Hollandiából, s a legdrágább ruhanemű sem kerül többe ötezer forintnál. Az árak átlagosan 1500 és 2300 forint között mozognak egy fővárosi turkálóban, vagyis ennyiért mérik a használt ruha kilóját. A legtöbb helyen akciókkal is csábítják a kispénzűeket, amikor például egy-egy ruhadarab vagy cipő 400-500 forintért elvihető.
A piaci felmérések szerint a magyar lakosság 2006-tól kezdte hanyagolni a hagyományos divatüzleteket. Ebben az évben a háztartások a korábbiaknál jóval kevesebb ruhát és cipőt tudtak megvásárolni, s a statisztikák szerint értékben is jóval az infláció alatt fejlődött a boltok forgalma. A GfK Piackutató cég adatai szerint a megszorító intézkedések 2007-ben a ruhaboltokat is térdre kényszerítették, ugyanis meredeken csökkenni kezdett a piac mérete. Tavaly egy magyar család átlagosan 108 500 forintot költött el cipőre, ruhára. Míg a hagyományos butikok forgalma hanyatlik, addig egyre jelentősebb bevételeket érnek el a turkálók, nem véletlen, hogy számuk egyre nő, Budapesten például már minden kerületben szinte egymást érik a használtruhaüzletek. Ezzel együtt a turkálók komoly versenytársai a távol-keleti boltok, amelyek két év alatt maguk alá gyűrték a teljes piac negyedét. (Becslések szerint a legálisan működő kínai üzletek bevétele tavaly meghaladta a 90 milliárd forintot.) Legnagyobb vesztesek ezen a területen is a kisebb ruházati és textilszaküzletek, számuk ugyanis 2007 óta folyamatosan csökken.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.