A Mona Lisa által inspirált műveket állítottak ki Vinci városában, Leonardo toszkánai születési helyén. A tárlat rendezői összegyűjtötték a leghíresebb Gioconda-ábrázolásokat a 16. századtól napjainkig, köztük természetesen Marcel Duchamp bajuszos verzióját és Jean Margat ötven Gioconda-rombolását. De akadnak további meglepetések is. Köztük két meztelen Mona Lisa is, amelyek közül az egyiket magának Leonardónak tulajdonítanak a kutatók. A kép Joseph Fesch bíborosnak, Napóleon nagybátyjának tulajdona volt, aki komoly gyűjtőnek számított, ő szerezte meg annak idején a reneszánsz mester Szent Jeromos című festményét is, amely most a Vatikáni Múzeumban látható.
Ennél érdekesebb, hogy a meztelen Giocondák egy időben nagyon mentek, a különféle variációk megtalálhatók Lombardiában, Flandriában és Franciaországban is. Még több teret enged a fantázia szárnyalásának az Azonosítsuk már be a modellt, hogy végre mindenki megnyugodjon munkacímű nemzetközi társasjáték. A kutatásnak és a rá irányuló kitüntető figyelemnek nyilván új lendületet adtak Dan Brown fantazmagóriái is, a határ pedig valószínűleg a csillagos ég. Már éppen kezdtünk beletörődni, hogy Mona Lisa nem más, mint egy Lisa Gherardini nevű fiatal firenzei hölgy, a Copycon zenekar pedig azt is plasztikusan elmagyarázta, hogy mi a híres mosoly titka, amikor beütött a ménkű. Ezek szerint az illető férfi, tehát nem Lisa, hanem Lajos, és nem azért nevetgél magában, mert a tudata módosult, hanem mindjárt a neme. A felfedezés alighanem nagy lökést ad majd a különféle transszexuális bázisközösségek öndefiniáló mozgalmainak, de valószínűleg csak a kezdet, színezik még elegen. Miskagyerek kommentje máris felhívja a figyelmet arra az opcióra, hogy a Mona Lisa valójában egy földönkívüliek által készített guminő, és ez a titka a különleges arckifejezésének, de szerintem nincs igaza. A Mona Lisa valójában Jézus zenbuddhista korszakában Mária Magdalénával fenntartott vadházasságának egyenes ági leszármazottja, akit a templomosok, az illuminátusok és a szabadkőművesek (valamennyien férfiak) együtt neveltek fel, és a róla készült felvételt valójában Michelangelo készítette a Leonardótól ellopott új találmány, a fényképezőgép prototípusával, és egy kicsit beremegett a keze. A képet később Newton felsőbb utasításra elásta egy almáskertben, mert kiderült, hogy egy halottról készült, és a tetemet Sandro Botticelli lopta frissiben egy járványkórházból. A Mona Lisa mindezek ellenére töretlenül népszerű, bekódolva tolongunk előtte a Louvre-ban, míg a japánok szét nem lövik a telefonjaikkal.

Hankó Balázs: Az Opera és a kulturális tárca együtt gondolkodik