Az utolsó éjszaka java

Ókovács Szilveszter
2009. 06. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Röppályája csúcsán a két programozó és maga a Bonanza Banzai – Kovács Ákos pedig a színpadnak s színpadi ívének is nagyon az elején. Teljes fegyverzetben mint született előadó, ám még csak csírában a profi muzsikus. De hát rég volt, a búcsúnak is másfél évtizede. A második DVD-gyűjtemény négy estét ölel fel, köztük a legendák (technikai gondok?) homályába vesző búcsúkoncert, amelyről eddig mindenki mást tudott. Akár elvitték onnan a közvetítőkocsit, akár más szinkronprobléma lépett fel, ereje és titka volt a ténynek: „sosem sugározta senki, dobozba zárták, a film hozzáférhetetlen”.
Ez a titok kap most fényt. Sok utómunka árán végre leválogatható az utolsó éjszaka java. Az előzőeknél messze plasztikusabb hang (szolid sztereó) szól, és jó kameraszögekből a mai tempóhoz képest még felfogható snittekben pásztázzák a néhai BS traverzekkel teletelepített színpadát. Menczel Gáboréké epizódszerep, nem mozdulnak a szintik mellől, míg Kovács Ákos egy vietnami veterán szerkójában szövi azokat a szálakat, amelyekkel máig magához húzza rajongóit.
Zeneileg a Bonanza kaméleoncsapat: néhol egyszerű, mint az intelligens emulátorok működtetése a zongorázni megtanuláshoz képest, máshol bonyolult szerkezetű, különös harmóniákkal spékelt dalokat írtak – a Persze, hajnal van megint tiszta intonálása így végképp nem könnyű feladat. Hiába hallgatom különböző évekből a 101-es szobát, az Orwell-regény egyik alapattitűdjét zseniális tömörséggel láttató dalt, vagy a megkapó, mert zsigeri élményekre építő Valami véget ért opust, Ákos énekesi kvalitásai rejtve maradnak, s ezért a kontroll-ládák vélhető hibája is csak részben felel. Annál többre értékelendő a mítosz kései leereszkedése vokalitási fortélyokhoz: nem tudom, hogyan, de ez a fiú később nagyon megtanulta használni a hangját.
Némileg belelátva az anno elfigyelmetlenkedett Bonanza-enigmába, döbbenetes kötődés látszik. Senkit nem érdekel itt a Depeche Mode-utánzás bélyege: együtt szerették David Gahan korszakos csapatát a magyar trióval. A Bonanza-kultjelleg nemcsak futurista külső jegyeik, a revelatív fullelektronika, a sötét mollok és a gothicot adaptáló hazai közönség öngerjesztésének összessége, de leginkább a textúra hatása. Túl azon, hogy a vers, persze, nem „marad ugyanaz, ha bármilyen zenét akasztasz rá”, s hogy Ákos talán mégsem „egy földre küldött szárnyas fejvadász”, a dalok nagyja ma is célba talál, s ami a legtöbb e műfajban: némelyik agyba, másik meg szívbe. S ahogy Ákos szólópályáján visszakeringnek dalok, úgy dédelgeti-kerülgeti saját nem nagy, de újragondolásra mindig alkalmas repertoárját már a Bonanza is.
(Bonanza Banzai: ’93–’94. Szerzői kiadás, 2 DVD, 2009.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.