Biciklire szálltak a vízi rendőrök

Takarékoskodnak a dunai vízi rendőrök, ezért az idén nem tették vízre régi, nagy fogyasztású hajóikat. Van, ahol a halőrökkel, van, ahol kerékpárral ellenőrzik a Dunát, de parancsnokuk szerint ez sem rendészeti munkájukat, sem a vízi mentést nem érinti hátrányosan.

Csibra Tibor
2009. 06. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világgazdasági válság a fegyveres testületeknél is érezteti hatását, a parancsnokoknak immár figyelembe kell venniük a költségcsökkentő tényezőket is. Manapság ritkábban lehet találkozni a vízi rendőrség járőrhajóival a Dunán, a járművek egy részét nem is tették vízre a téli pihenő után. Tóth Zoltán ezredes, a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság parancsnoka lapunknak elmondta, a megszorítások elérték a testületet is, amely elsősorban az üzemanyagköltségeken tud megtakarítani. A folyó egész, a mellékágakkal együtt hétszáz kilométeres hazai szakaszán korábban harminc járőrhajóval teljesítettek szolgálatot. Tíz közülük idén a parton maradt, ezek a régebbi, nehéz testű, nagyobb fogyasztású járművek. Tartalékban vannak, tehát szükség esetén bevethetők – tette hozzá Tóth. A költségvetési összegek egy részének híján azonban újabb támogatásokat is szereztek: 143, Duna melletti önkormányzattal álltak korábban is munkakapcsolatban. Ezek most üzemanyagkártyával, utalvánnyal segítik a vízi rendészetet, hogy többet tudjon járőrözni. Cserébe az említett önkormányzatok folyószakaszain hasonló gyakorisággal ellenőriz a rendőrség, mint a receszszió előtt. Tóth Zoltán hangsúlyozta, hogy a dunai vízi rendőrség felügyeletét ellátó Budapesti Rendőr-főkapitányság továbbra is gondoskodik az üzemanyagról, de a települések említett támogatása is sokat jelent. A parancsnokság átszervezte a szolgálatot is, az ellenőrzéseket hétvégére koncentrálják, amikor a legtöbben lepik el a folyópartokat, szállnak hajókra. Ilyenkor a hétköznapokhoz képest – amikor szinte nincs civil forgalom a folyón – több járőr van a vízen, s felügyeli a közlekedőket.
A vízi rendőrség létszámát nem érintette a válság, minden munkatársát megtartotta. A korábbi évekhez hasonlóan a 203 tagú testületnek még tízembernyi hiánya is van, ami nem zavarja a szolgálat ellátását. A járőrök egy része ugyan nem szállt hajóra az idén, de ők sem tétlenkednek, mondta az ezredes. A folyópartokról, autókból, vagy gyalogosan éppúgy ellenőrizhető a vízfelület, s ha szükséges, az intézkedéshez riasztani tudják a legközelebbi rendőrőrsöt. A hajók sebességét mérő műszerek is használhatók a parton, hisz azokat korábban is lehorgonyzott csónakokban üzemeltették. Több helyen összefogtak más vízi hatóságokkal, például egyes szakaszokon közösen járőröznek a halőrökkel, vadőrökkel, azok járművein. Másutt kerékpárral látták el a rendőröket. Ilyen hely a nagymarosi őrs, ahol a járőrök vonatra szállnak, elmennek Szobig, majd a folyóparton visszakerekeznek a bázisra. Tóth Zoltán elmondta, hajóik ugyan kevesebbet közlekednek, de a járművek és legénységük készenlétben állnak, bármikor bevethetők. Nem kerültek ezzel veszélybe olyan fontos feladatok sem, mint a vízi mentés, mert a Duna partján szolgálók bármikor riadóztatni tudják a legközelebbi járőrt, amely azonnal a helyszínre indul.
A fürdő- és hajóbalesetek száma évek óta stagnál, és nem emelkedett azóta sem, hogy kevesebb rendőrcsónak van kint a vízen – fűzte hozzá a parancsnok. A mohácsi őrsön – amely a schengeni csatlakozás óta Magyarország egyetlen vízi határállomása – a szolgálat a régebbi rendszerben és erővel folyik, a rendőrök minden ki- és belépő hajót ellenőriznek. A csempészet visszaszorítására már korábban is sokkal hatásosabbnak bizonyultak a célzott, kikötői razziák a nyílt vízi ellenőrzéseknél.
A soroksár–ráckevei Duna-ágról Tóth Zoltán elmondta, tudnak a megszaporodott, szabálytalanul kihelyezett bólyákról, levert cölöpökről, amelyeket vélhetőleg a horgászok tettek a vízbe. A folyószakaszt körzeti megbízottak ellenőrzik, arrafelé nincs nagyhajó-forgalom, amelyet veszélyeztetnének az illegális tárgyak. Ugyanakkor szabálysértési eljárást indítanak azok ellen, akik hasonló akadályokat helyeznek el a vízben. Ezt a munkát is segíti, hogy nemrég új rendőrségi kikötőt adtak át Ráckevén.
A takarékoskodás nem érinti Magyarország nemzetközi kötelezettségeit, az európai vízi rendőrségeket integráló Aquapol – amelynek jelenleg Tóth Zoltán az elnöke – idén négy nagy ellenőrzést ír elő a vizeken. Legközelebb júliusban a hajóvezetők ittasságát vizsgálják, illetve lopott vízi járműveket keresnek, utóbbiban együttműködnek az autópálya- rendőrséggel is. A tavalyi akcióban egy nagyobb értékű jetskit és egy kis hajót találtak meg, amelyeket Nyugat-Európában loptak el. Az uniót nem ad pénzt a válság megkönnyítésére, de a schengeni alapból korábban már kapott egy korszerű, fémtestű hajót és egy éjjellátó készüléket a mohácsi őrs.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.