A világgazdasági válság a fegyveres testületeknél is érezteti hatását, a parancsnokoknak immár figyelembe kell venniük a költségcsökkentő tényezőket is. Manapság ritkábban lehet találkozni a vízi rendőrség járőrhajóival a Dunán, a járművek egy részét nem is tették vízre a téli pihenő után. Tóth Zoltán ezredes, a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság parancsnoka lapunknak elmondta, a megszorítások elérték a testületet is, amely elsősorban az üzemanyagköltségeken tud megtakarítani. A folyó egész, a mellékágakkal együtt hétszáz kilométeres hazai szakaszán korábban harminc járőrhajóval teljesítettek szolgálatot. Tíz közülük idén a parton maradt, ezek a régebbi, nehéz testű, nagyobb fogyasztású járművek. Tartalékban vannak, tehát szükség esetén bevethetők – tette hozzá Tóth. A költségvetési összegek egy részének híján azonban újabb támogatásokat is szereztek: 143, Duna melletti önkormányzattal álltak korábban is munkakapcsolatban. Ezek most üzemanyagkártyával, utalvánnyal segítik a vízi rendészetet, hogy többet tudjon járőrözni. Cserébe az említett önkormányzatok folyószakaszain hasonló gyakorisággal ellenőriz a rendőrség, mint a receszszió előtt. Tóth Zoltán hangsúlyozta, hogy a dunai vízi rendőrség felügyeletét ellátó Budapesti Rendőr-főkapitányság továbbra is gondoskodik az üzemanyagról, de a települések említett támogatása is sokat jelent. A parancsnokság átszervezte a szolgálatot is, az ellenőrzéseket hétvégére koncentrálják, amikor a legtöbben lepik el a folyópartokat, szállnak hajókra. Ilyenkor a hétköznapokhoz képest – amikor szinte nincs civil forgalom a folyón – több járőr van a vízen, s felügyeli a közlekedőket.
A vízi rendőrség létszámát nem érintette a válság, minden munkatársát megtartotta. A korábbi évekhez hasonlóan a 203 tagú testületnek még tízembernyi hiánya is van, ami nem zavarja a szolgálat ellátását. A járőrök egy része ugyan nem szállt hajóra az idén, de ők sem tétlenkednek, mondta az ezredes. A folyópartokról, autókból, vagy gyalogosan éppúgy ellenőrizhető a vízfelület, s ha szükséges, az intézkedéshez riasztani tudják a legközelebbi rendőrőrsöt. A hajók sebességét mérő műszerek is használhatók a parton, hisz azokat korábban is lehorgonyzott csónakokban üzemeltették. Több helyen összefogtak más vízi hatóságokkal, például egyes szakaszokon közösen járőröznek a halőrökkel, vadőrökkel, azok járművein. Másutt kerékpárral látták el a rendőröket. Ilyen hely a nagymarosi őrs, ahol a járőrök vonatra szállnak, elmennek Szobig, majd a folyóparton visszakerekeznek a bázisra. Tóth Zoltán elmondta, hajóik ugyan kevesebbet közlekednek, de a járművek és legénységük készenlétben állnak, bármikor bevethetők. Nem kerültek ezzel veszélybe olyan fontos feladatok sem, mint a vízi mentés, mert a Duna partján szolgálók bármikor riadóztatni tudják a legközelebbi járőrt, amely azonnal a helyszínre indul.
A fürdő- és hajóbalesetek száma évek óta stagnál, és nem emelkedett azóta sem, hogy kevesebb rendőrcsónak van kint a vízen – fűzte hozzá a parancsnok. A mohácsi őrsön – amely a schengeni csatlakozás óta Magyarország egyetlen vízi határállomása – a szolgálat a régebbi rendszerben és erővel folyik, a rendőrök minden ki- és belépő hajót ellenőriznek. A csempészet visszaszorítására már korábban is sokkal hatásosabbnak bizonyultak a célzott, kikötői razziák a nyílt vízi ellenőrzéseknél.
A soroksár–ráckevei Duna-ágról Tóth Zoltán elmondta, tudnak a megszaporodott, szabálytalanul kihelyezett bólyákról, levert cölöpökről, amelyeket vélhetőleg a horgászok tettek a vízbe. A folyószakaszt körzeti megbízottak ellenőrzik, arrafelé nincs nagyhajó-forgalom, amelyet veszélyeztetnének az illegális tárgyak. Ugyanakkor szabálysértési eljárást indítanak azok ellen, akik hasonló akadályokat helyeznek el a vízben. Ezt a munkát is segíti, hogy nemrég új rendőrségi kikötőt adtak át Ráckevén.
A takarékoskodás nem érinti Magyarország nemzetközi kötelezettségeit, az európai vízi rendőrségeket integráló Aquapol – amelynek jelenleg Tóth Zoltán az elnöke – idén négy nagy ellenőrzést ír elő a vizeken. Legközelebb júliusban a hajóvezetők ittasságát vizsgálják, illetve lopott vízi járműveket keresnek, utóbbiban együttműködnek az autópálya- rendőrséggel is. A tavalyi akcióban egy nagyobb értékű jetskit és egy kis hajót találtak meg, amelyeket Nyugat-Európában loptak el. Az uniót nem ad pénzt a válság megkönnyítésére, de a schengeni alapból korábban már kapott egy korszerű, fémtestű hajót és egy éjjellátó készüléket a mohácsi őrs.
Még mindig trükköznek a taxis hiénák a fővárosban
