Búvárkodó bárka

Molnár Csaba
2009. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Május utolsó napjaiban elsüllyesztették az amerikai Hoyt S. Vandenberg hadihajót. A floridai Key West partjainál helyezték végső nyughelyére, írta a The New York Times. A második világháborúban is szolgált, az utóbbi ötven évben rakétákat és űrkutatási eszközöket szállítottak vele. A mélyben pihenő hajóroncshoz azonnal megindultak a búvártúrák, tőle – az üzleti lehetőségeken túl – azt várják az elsüllyesztés szervezői, hogy mesterséges korallzátonyként ezernyi korall-, csalánozó-, rák- és halfaj fog megtelepedni rajta. A korallzátonyokat a tengeri élővilág területükön tapasztalható elképesztő változatossága miatt az óceánok esőerdőinek is szokás hívni. A korall azonban nagyon érzékeny a környezetszennyezésre és a változó éghajlatra. Ha csak néhány százalékkal változik a tengervíz hőmérséklete vagy vegyi összetétele, az már a korall halálát, így az élőhely elszegényedését okozhatja. A mesterséges korallzátonyok létrehozásával igyekeznek a szervezők újabb érdekes merülési helyszíneket kialakítani a búvárturistáknak, így tartva távol őket a természetes és sérülékeny zátonyoktól.

17 000
tonnát nyom a Hoyt S. Vandenberg. Az 1943-ban épített hajót eredetileg Harry Taylornak keresztelték el, majd az amerikai légierő egykori vezérkari főnökének és a Központi Hírszerző Hivatal (CIA) egyik első igazgatójának tiszteletére keresztelték át Hoyt S. Vandenbergre 1963-ban.

160
méteres hosszúságával e hajó a valaha létesített legnagyobb mesterséges korallzátony. A Vandenberg a második világháborúban először csapatokat szállított San Franciscóból Új-Guineára, majd az európai háború befejeződése után veteránokat vitt Marseille-ből az Egyesült Államokba. E küldetés része volt az úgynevezett Varázsszőnyeg hadműveletnek, amelyben a harcok befejeztével mintegy nyolcmillió amerikai katonát és a kiszolgáló személyzetet szállították haza az európai és az ázsiai hadszínterekről. Később a hajó a légierőhöz került, és rakéták szállítására használták.

8,6
millió dollárjába került Key Westnek a hajó megvétele és elsüllyesztése, de évi nyolcmillió dolláros bevételt vár a búvárturizmusból. A turisztikai szempontok mellett a környezetvédelmi érdekek is érvényesülhetnek, a floridai korallzátonyok ugyanis nagy veszélybe kerültek a túlzott búvárkodás, a halászat és a melegedő víz miatt.

300
kilométernél is több vezetéket távolítottak el a munkások a hajóból. A tenger szennyezésének elkerülése végett 1500 tömítőgyűrűt, 81 zsák azbesztet, 193 tonna rákkeltő anyagot, 46 tonna szemetet, 136 kilogramm higanytartalmú anyagot és 185 hordónyi lepattogzott festékszemcsét szállítottak el róla az elsüllyesztése előtt.

104
másodperc alatt süllyedt a hajó a 43 méteres mélységbe, miután a vízfelszín alatt elhelyezett robbanótöltetek lyukakat ütöttek a hajótestbe. Az előkészületekről és a Hoyt S. Vandenberg alámerüléséről készült videofelvételeket olvasóink megtekinthetik a http://tinyurl.com/ldwj7w címen. Az elsüllyesztett hajó lehet a kiindulópontjuk a sok környékbeli hajóroncsot felkereső búvártúráknak. Becslések szerint Key West környékén háromszáz méterenként pihennek hajók a tenger mélyén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.