Nem siet pénzügyi kötelezettségeinek teljesítésével a magyar nemzeti légitársaság papíron kisebbségi – valójában egyetlen igazi – tulajdonosa. Azt a tízmillió eurónyi tőkeemelést sem utalta át, amit Anatolij Ballo, a Vnyesekonombank (Veb) elnökhelyettese, a Malév igazgatóságának elnöke ígért meg a magyar újságírók előtt májusban. Ballo ugyanakkor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által várt 32 milliós garanciaösszeg átutalására vonatkozóan még ígéretet sem volt hajlandó tenni. Azt mondta, bizonyos összeget bizonyos határidőn belül kifizetnek. – Az MNV Zrt. diplomáciai és jogi úton igyekszik elérni, hogy a bank teljesítse a privatizációs szerződésben rögzített kötelezettségét – nyilatkozta erre reagálva Száraz Gábor, az MNV Zrt. szóvivője.
*
De miféle diplomáciai eszközökre gondol az MNV, amikor semmi egyebet nem kellene tennie, mint inkasszót nyújtani be a követelésre a Veb Bank számlájára? – kérdeztük a szóvivőt. Száraz Gábor elismerte, hogy a vagyonkezelő rendelkezésére áll ez a lehetőség is, de azt túl agresszívnek értékelik. Mint mondta, a Malév nehéz helyzetben van, ám amióta a Veb Bank átvette az irányítást az Airbridge Zrt.-ben az azóta tönkrement Abramovics testvérektől, stabilizálódni látszik a helyzete.
Az MNV Zrt. óvatosságát, amiért nem lépett fel határozottan a Veb Bank adóssága ügyében, az orosz fél elbizonytalanodása is indokolhatja. Az orosz sajtóban a múlt héten megjelent, hogy az Aeroflotnál történt vezetőváltás nyomán az orosz társaságnál felmerült a Malév irányításában való részvétel célszerűségének kérdése, s az Aeroflot felvetette a magyar légitársaság 49 százalékos tulajdonrészének eladási lehetőségét. Az Interfax szerint az orosz közlekedési minisztériumban május közepén tartottak egy tanácskozást az Aeroflot részvételével, s az orosz légitársaság ott vetette fel a projektből való kilépés és a tulajdonrész eladásának lehetőségét azzal, hogy a Malév iránt nincs érdeklődés az Aeroflotnál és a többi orosz légitársaságnál sem. Ám gondot okozhat a vevő keresése: korábban egy kínai légitársaság és egy egyesült arab emírségekbeli alapítvány érdeklődött a Malév iránt, de jelenleg nincs pályázó. Az orosz állami bank esetleges kiszállásával kapcsolatban lapunk kérdésére Száraz Gábor úgy fogalmazott, hivatalosan semmilyen értesítést nem kaptak erről. Mint mondta, a Veb Bank döntése volt, hogy a tönkrement Abramovics testvérek tulajdonrészét megvásárolta az Airbridge Zrt.-ben. Mint emlékezetes, a Malévot 2007-ben az Airbridge konzorcium vásárolta meg. Az Abramovics testvérek a Veb Bank közreműködésével garanciát vállaltak a Malév tőkéjének 50 millió euróra emelésére. Ez a 32 millió euró az, amelyhez az MNV Zrt. az idén tavasszal két részletben szeretett volna hozzájutni, de amely öszszeg mind a mai napig nem érkezett meg a vagyonkezelőhöz.
Sztrájkolnak a pilóták. Kétórás figyelmeztető sztrájkot hirdettek mára a Malév pilótái, hogy harmincszázalékos béremelési követelésüknek nyomatékot adjanak. A légitársaság szerint a munkabeszüntetés nem okoz fennakadást a közlekedésben.

Csipke Józsika: Elolvastuk Magyar Péter genderaktivistájának LMBTQ-meséjét, hogy Önnek már ne kelljen