Fizetés nélkül távoznának

Bár a jogi helyzet lehetővé tenné, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. nem bocsát ki inkasszót a Malév orosz kisebbségi tulajdonosa, a Veb ellen a 32 millió eurós garanciavállalás behajtására. A pilóták ma kétórás figyelmeztető sztrájkot tartanak.

2009. 06. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem siet pénzügyi kötelezettségeinek teljesítésével a magyar nemzeti légitársaság papíron kisebbségi – valójában egyetlen igazi – tulajdonosa. Azt a tízmillió eurónyi tőkeemelést sem utalta át, amit Anatolij Ballo, a Vnyesekonombank (Veb) elnökhelyettese, a Malév igazgatóságának elnöke ígért meg a magyar újságírók előtt májusban. Ballo ugyanakkor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által várt 32 milliós garanciaösszeg átutalására vonatkozóan még ígéretet sem volt hajlandó tenni. Azt mondta, bizonyos összeget bizonyos határidőn belül kifizetnek. – Az MNV Zrt. diplomáciai és jogi úton igyekszik elérni, hogy a bank teljesítse a privatizációs szerződésben rögzített kötelezettségét – nyilatkozta erre reagálva Száraz Gábor, az MNV Zrt. szóvivője.
*
De miféle diplomáciai eszközökre gondol az MNV, amikor semmi egyebet nem kellene tennie, mint inkasszót nyújtani be a követelésre a Veb Bank számlájára? – kérdeztük a szóvivőt. Száraz Gábor elismerte, hogy a vagyonkezelő rendelkezésére áll ez a lehetőség is, de azt túl agresszívnek értékelik. Mint mondta, a Malév nehéz helyzetben van, ám amióta a Veb Bank átvette az irányítást az Airbridge Zrt.-ben az azóta tönkrement Abramovics testvérektől, stabilizálódni látszik a helyzete.
Az MNV Zrt. óvatosságát, amiért nem lépett fel határozottan a Veb Bank adóssága ügyében, az orosz fél elbizonytalanodása is indokolhatja. Az orosz sajtóban a múlt héten megjelent, hogy az Aeroflotnál történt vezetőváltás nyomán az orosz társaságnál felmerült a Malév irányításában való részvétel célszerűségének kérdése, s az Aeroflot felvetette a magyar légitársaság 49 százalékos tulajdonrészének eladási lehetőségét. Az Interfax szerint az orosz közlekedési minisztériumban május közepén tartottak egy tanácskozást az Aeroflot részvételével, s az orosz légitársaság ott vetette fel a projektből való kilépés és a tulajdonrész eladásának lehetőségét azzal, hogy a Malév iránt nincs érdeklődés az Aeroflotnál és a többi orosz légitársaságnál sem. Ám gondot okozhat a vevő keresése: korábban egy kínai légitársaság és egy egyesült arab emírségekbeli alapítvány érdeklődött a Malév iránt, de jelenleg nincs pályázó. Az orosz állami bank esetleges kiszállásával kapcsolatban lapunk kérdésére Száraz Gábor úgy fogalmazott, hivatalosan semmilyen értesítést nem kaptak erről. Mint mondta, a Veb Bank döntése volt, hogy a tönkrement Abramovics testvérek tulajdonrészét megvásárolta az Airbridge Zrt.-ben. Mint emlékezetes, a Malévot 2007-ben az Airbridge konzorcium vásárolta meg. Az Abramovics testvérek a Veb Bank közreműködésével garanciát vállaltak a Malév tőkéjének 50 millió euróra emelésére. Ez a 32 millió euró az, amelyhez az MNV Zrt. az idén tavasszal két részletben szeretett volna hozzájutni, de amely öszszeg mind a mai napig nem érkezett meg a vagyonkezelőhöz.

Sztrájkolnak a pilóták. Kétórás figyelmeztető sztrájkot hirdettek mára a Malév pilótái, hogy harmincszázalékos béremelési követelésüknek nyomatékot adjanak. A légitársaság szerint a munkabeszüntetés nem okoz fennakadást a közlekedésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.