Kevesebb, mint három hét van hátra a gázpiac megnyitásáig, a véghajrában komoly küzdelem folyik a fogyasztókért. Elsősorban a hat úgynevezett közüzemi szolgáltató és a jelenleg egyedül lévő szabadpiaci lakossági szolgáltató, az EMFESZ feszülnek egymásnak – helyenként a jogi határokat feszegető eszközökkel. Értesültünk többek között olyan esetről, amikor a szabadpiaci társaság azzal próbálta meg rávenni a fogyasztót a szolgáltatóváltásra, hogy azt állította: megszűnik a számára jelenleg gázt biztosító cég, ezért csak akkor kaphat fűtőanyagot, ha az EMFESZ-t választja. Ennek valamivel finomabb módja – amelyre szintén olvasóink hívták fel a figyelmet –, hogy az ügynök azt közölte: megszűnik a közüzemi gázellátás, és ezért szükséges a váltás. A fogyasztó azért írta alá a szerződést, mert nem tudta, a közüzemi szolgáltatás helyébe a törvény betűje szerint az úgynevezett egyetemes szolgáltatás lép, ami azonban a lakosság számára jóformán semmiféle változást nem jelent.
Ugyanakkor úgy fest, nem kell félteni a közüzemi szolgáltatókat sem. Információink szerint például azzal próbálják megtartani ügyfeleiket, hogy az ügyfélszolgálaton a váltást fontolgatóknak azt mondják: a rendszerhasználati díjak miatt kiegyenlítődik az EMFESZ által kínált nyolcszázalékos árkedvezmény, s így nincs értelme elhagyni a jelenlegi szolgáltatót. E tájékoztatás sem fedi a valóságot, hiszen az EMFESZ a rendszerhasználattal együtt biztosítja az alacsonyabb árat. Tudunk olyan esetről is, amikor a váltást elhatározó fogyasztót a közüzemi szolgáltató arról tájékoztatta, hogy az EMFESZ háttere meglehetősen „problémás”.
Gallyas Igor, az EMFESZ Kft. szóvivője lapunk érdeklődésére elmondta, nincs gond az általuk szolgáltatott gázzal, csupán tulajdonosi vita van a cég körül. Kérdésünkre elismerte, fogyasztóik bizalma némiképp csökkent az EMFESZ tulajdonosváltásáról szóló hírek kapcsán. Ez megmutatkozik például abban, hogy a váltást fontolgató önkormányzatok, kis- és közepes vállalkozások több garanciát kérnek tőlük, vagy esetleg kivárnak a váltással, míg teljes mértékben rendeződik a vállalat háttere. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ügyfeleik száma továbbra is növekszik, bár a folyamatban némi lassulás mutatkozik. – Havonta minimum tízezerrel nő a lakossági előfizetőink száma – jelentette ki Gallyas Igor.
A versenytársaknál más tapasztalatokról számoltak be nekünk. Győrösi Pál, a Tigáz szóvivője szerint elsősorban az látszik, hogy az EMFESZ által az elmúlt időszakban megszólított egy-két ezer fogyasztó közül kevesen hajtották végre a szolgáltatóváltást, sokan ugyanis a folyamat közben meggondolták magukat. – Ez főként annak köszönhető, hogy az EMFESZ által kínált nyolcszázalékos árkedvezmény nem helyettesítheti a könynyen felkereshető, korszerű ügyfélszolgálati rendszert – fogalmazott a szóvivő. Hozzátette, másfelől azok az információk is elbizonytalaníthatták a váltásra elszánt ügyfeleket, amelyek az EMFESZ hátteréről jelentek meg az utóbbi időben. – A Tigáznál például sohasem kellett amiatt aggódni, hogy lesz-e gáz – közölte Győrösi Pál, aki azt ugyanakkor cáfolta, hogy felhívnák a váltani kész ügyfeleik figyelmét az EMFESZ problémáira. Mint mondta, csupán arra emlékeztetik a fogyasztókat, hogy több szempontot érdemes mérlegelni szolgáltatóváltás előtt. – A kommunikációnk arról szól, miért érdemes a Tigáznál maradni – jegyezte meg a szóvivő.
Bakonyi Tibor, a Főgáz vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, szintén azt tapasztalják, hogy azok a fogyasztók, akik elszánják magukat a váltásra, végül meggondolják magukat. Szerinte az, hogy a társaságuknál teljes mértékben biztonságos a gázszolgáltatás, valamint „van hova menni reklamálni” – szemben az EMFESZ online és telefonos ügyfélszolgálatával – elegendő visszatartó erő. A Főgáz egyébként évi hatszázalékos megtakarítást ígér a gázszámlákból, amenynyiben a fogyasztók a Budapest Banknál igényelnek hitelkártyát, s csekkek helyett a csoportos beszedési megbízást választják. Bakonyi Tibor kiemelte, elsősorban a saját piacukat akarják megtartani, új fogyasztók érkezésére csak minimális mértékben számítanak. Megjegyezte, mindezt nem a konkurens cég lejáratásával kívánják elérni, a váltást fontolgató fogyasztóktól pedig csak azt kérdezik, hogy miért döntöttek így. – A Főgáz mintegy 570 ezer lakossági felhasználóval rendelkezik, közülük mindössze kétezren döntöttek a váltás mellett – mutatott rá a vezérigazgató.
Az évszázad merénylete
