Harc a gázpiacon a fogyasztókért

Valódi harc zajlik a véghajrában a gázpiac július elsejei megnyitása előtt a hazai fogyasztókért. A közüzemi szolgáltatók szeretnék megtartani ügyfeleiket, míg a nyolc százalékkal olcsóbb fűtőanyagot ígérő EMFESZ még többet csábítana el közülük. Információink szerint a cégek a kíméletlen küzdelemben nem igazán válogatnak az eszközökben. A lapunkhoz eljutott esetek a szolgáltatók szerint nem fedik a valóságot.

Dékány Lóránt
2009. 06. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevesebb, mint három hét van hátra a gázpiac megnyitásáig, a véghajrában komoly küzdelem folyik a fogyasztókért. Elsősorban a hat úgynevezett közüzemi szolgáltató és a jelenleg egyedül lévő szabadpiaci lakossági szolgáltató, az EMFESZ feszülnek egymásnak – helyenként a jogi határokat feszegető eszközökkel. Értesültünk többek között olyan esetről, amikor a szabadpiaci társaság azzal próbálta meg rávenni a fogyasztót a szolgáltatóváltásra, hogy azt állította: megszűnik a számára jelenleg gázt biztosító cég, ezért csak akkor kaphat fűtőanyagot, ha az EMFESZ-t választja. Ennek valamivel finomabb módja – amelyre szintén olvasóink hívták fel a figyelmet –, hogy az ügynök azt közölte: megszűnik a közüzemi gázellátás, és ezért szükséges a váltás. A fogyasztó azért írta alá a szerződést, mert nem tudta, a közüzemi szolgáltatás helyébe a törvény betűje szerint az úgynevezett egyetemes szolgáltatás lép, ami azonban a lakosság számára jóformán semmiféle változást nem jelent.
Ugyanakkor úgy fest, nem kell félteni a közüzemi szolgáltatókat sem. Információink szerint például azzal próbálják megtartani ügyfeleiket, hogy az ügyfélszolgálaton a váltást fontolgatóknak azt mondják: a rendszerhasználati díjak miatt kiegyenlítődik az EMFESZ által kínált nyolcszázalékos árkedvezmény, s így nincs értelme elhagyni a jelenlegi szolgáltatót. E tájékoztatás sem fedi a valóságot, hiszen az EMFESZ a rendszerhasználattal együtt biztosítja az alacsonyabb árat. Tudunk olyan esetről is, amikor a váltást elhatározó fogyasztót a közüzemi szolgáltató arról tájékoztatta, hogy az EMFESZ háttere meglehetősen „problémás”.
Gallyas Igor, az EMFESZ Kft. szóvivője lapunk érdeklődésére elmondta, nincs gond az általuk szolgáltatott gázzal, csupán tulajdonosi vita van a cég körül. Kérdésünkre elismerte, fogyasztóik bizalma némiképp csökkent az EMFESZ tulajdonosváltásáról szóló hírek kapcsán. Ez megmutatkozik például abban, hogy a váltást fontolgató önkormányzatok, kis- és közepes vállalkozások több garanciát kérnek tőlük, vagy esetleg kivárnak a váltással, míg teljes mértékben rendeződik a vállalat háttere. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ügyfeleik száma továbbra is növekszik, bár a folyamatban némi lassulás mutatkozik. – Havonta minimum tízezerrel nő a lakossági előfizetőink száma – jelentette ki Gallyas Igor.
A versenytársaknál más tapasztalatokról számoltak be nekünk. Győrösi Pál, a Tigáz szóvivője szerint elsősorban az látszik, hogy az EMFESZ által az elmúlt időszakban megszólított egy-két ezer fogyasztó közül kevesen hajtották végre a szolgáltatóváltást, sokan ugyanis a folyamat közben meggondolták magukat. – Ez főként annak köszönhető, hogy az EMFESZ által kínált nyolcszázalékos árkedvezmény nem helyettesítheti a könynyen felkereshető, korszerű ügyfélszolgálati rendszert – fogalmazott a szóvivő. Hozzátette, másfelől azok az információk is elbizonytalaníthatták a váltásra elszánt ügyfeleket, amelyek az EMFESZ hátteréről jelentek meg az utóbbi időben. – A Tigáznál például sohasem kellett amiatt aggódni, hogy lesz-e gáz – közölte Győrösi Pál, aki azt ugyanakkor cáfolta, hogy felhívnák a váltani kész ügyfeleik figyelmét az EMFESZ problémáira. Mint mondta, csupán arra emlékeztetik a fogyasztókat, hogy több szempontot érdemes mérlegelni szolgáltatóváltás előtt. – A kommunikációnk arról szól, miért érdemes a Tigáznál maradni – jegyezte meg a szóvivő.
Bakonyi Tibor, a Főgáz vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, szintén azt tapasztalják, hogy azok a fogyasztók, akik elszánják magukat a váltásra, végül meggondolják magukat. Szerinte az, hogy a társaságuknál teljes mértékben biztonságos a gázszolgáltatás, valamint „van hova menni reklamálni” – szemben az EMFESZ online és telefonos ügyfélszolgálatával – elegendő visszatartó erő. A Főgáz egyébként évi hatszázalékos megtakarítást ígér a gázszámlákból, amenynyiben a fogyasztók a Budapest Banknál igényelnek hitelkártyát, s csekkek helyett a csoportos beszedési megbízást választják. Bakonyi Tibor kiemelte, elsősorban a saját piacukat akarják megtartani, új fogyasztók érkezésére csak minimális mértékben számítanak. Megjegyezte, mindezt nem a konkurens cég lejáratásával kívánják elérni, a váltást fontolgató fogyasztóktól pedig csak azt kérdezik, hogy miért döntöttek így. – A Főgáz mintegy 570 ezer lakossági felhasználóval rendelkezik, közülük mindössze kétezren döntöttek a váltás mellett – mutatott rá a vezérigazgató.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.