Miközben Magyar Bálint szisztematikusan teszi tönkre a magyar oktatási rendszer maradékát is, és látványosan kárhoztatja az elitiskolákat, addig híre jár, hogy a volt miniszterelnök két gyerekét Bajorországban iskoláztatja
A Magyar Bálint és Sándor Klára nevével futó törvényjavaslat annyira abszurd, hogy még leírva is égeti a papírt. Lényegileg arról van szó, hogy az általános iskola hetedik osztályáig ne legyenek szaktárgyak az iskolában, ne szakrendszerű oktatás folyjék, hanem írással, olvasással, számolgatással és szövegértési gyakorlatokkal teljék az idő. Buktatás értelemszerűen nincs, csak szöveges értékelés, szombatra-vasárnapra házi feladatot adni tilos. Lefordítva: követelmény nulla, teljesítés nulla. Az előterjesztésben az is szerepel, hogy meg kell szüntetni a 4+8 osztályos iskolaformát, mert ott elitképzés folyik. Ami ép elme számára felfoghatatlan, hiszen annál jobb egy országnak, minél több művelt polgára van, de ez Magyar Bálint szerint veszélyes. Maradj buta, boldog leszel! Íme, a következő évtizedek jelszava. Tényleg, vagy sír valaki az elképzeléseken, vagy nem szabadul a gondolattól, hogy megtervezett merénylet és nem a véletlenek összjátéka ez a nemzet jövőjét illetően.
Érteni vélem én ennek az egésznek a láthatatlan mozgatórugóját. Magyar Bálint nyilván a PC (politikai korrektség) nevében nem mondja ki, hogy olyan méretű cigány gyerektömeg zúdulhat az elkövetkező években az oktatásra, amelyet semmiféle kudarcos integráció címén nem lehet kezelni. Ahelyett, hogy ezt a tömeget felmenő rendszerben szocializálnák cigány óvónőkkel és tanítókkal, hogy aztán felső tagozatban utolérve a többséget normál bizonyítványra tehessenek szert. Nem, inkább az egész társadalmon bosszút állva züllesztik az oktatást. Hiába tiltakozik az erőszakolt csinálmány ellen minden felelősen gondolkodó politikus vagy szakember, a szabad demokraták volt minisztere agreszszíven nyomul az elképzeléssel. A középszernél is butább, műveletlen embertöltelékkel számolhatunk, akikben nincs versenyszellem, nem akarnak teljesíteni, és nem vállalnak felelősséget semmiért.
A házi feladat eltörlése mindenfajta számonkérés alól felmenti a gyereket, a szöveges értékelés pedig immúnissá teszi bármiféle versengéssel szemben. Nem kell kitűnni, nincs miért. Ilyen tulajdonság nélküli zombikra van szüksége a huszonegyedik századnak? Miközben Magyar Bálint szisztematikusan teszi tönkre a magyar oktatási rendszer maradékát is, és látványosan kárhoztatja az elitiskolákat, addig híre jár, hogy a volt miniszterelnök két gyerekét Bajorországban iskoláztatja. Fordítsuk le: az örökösen fasisztázó és minden bokorban nácit látó Gyurcsány Ferenc Bajorországba járatja a gyerekeit iskolába. Nem bízik abban a magyar oktatási rendszerben, amelynek tragikus állapotáért súlyos felelősség terheli. Amennyiben ez igaz, úgy a kastli Európai Magyar Gimnáziumról érdemes szót ejteni, amely egy nácik működtette gyerektábor helyén szerveződött, és ’56 után a magyar emigráció ökumenikus oktatási fellegvára volt. Újraindításának egyik krédója az európai színvonal, a magas követelmények, a sokoldalúság és a saját nemzeti identitás erősítése. Minden, ami a vegetáló magyar oktatásügyből hiányzik, vagy most irtják ki belőle. A fenti példa sugallja, hogy aki „embert” akar faragni a gyerekéből, ne járassa magyar állami iskolába.
Ilyenkor adódik a kérdés, miért tűri a magyar pedagógustársadalom egyetlen reflexió nélkül a napi drámába torkolló megaláztatásait? Könnyű kifogás, hogy a törvénytervezetet évzáró környékén terjesztenék be, amikor a pedagógusok a végletekig kizsigerelve, kimerülten várják a szünidőt. Csakhogy a folyamat a szakma lezüllesztésével kezdődött. Az első pofonnal, amit a tanár a tiszta „ideg” cigány asszonytól kapott, a második rúgással, amit a jogait gyakorló gyerek adott a tanárnak, a leköpködésekkel, a hajtépésekkel, a fejet a radiátorba veréssel, a miniszter azon nézetével, hogy ebben a helyzetben a tanár a hibás. Ötletekkel – hogy élvezetes óra kell, sőt azután is élvezetesnek kell lenni, sőt a tanár éjjel-nappal álljon készen a diákok élvezetének fokozására – tele a padlás. Árulja el valaki, hogyan lehet úgy tanítani, hogy nem tudni, mikor köp szemen valaki, mikor kukorékol közbe, fecseg a mobilján, kurváz le, gáncsol el vagy hangoskodik. Érdekes órákat kell tartani, mondják a felkentek. Konfliktuskezelő, sőt önvédelmi tanfolyamokat a tanároknak! Csupa okos tanács, de órára nem megy be egyik szakértő sem, és arról sem esik szó, hogy a tanulót nem szórakoztatni, hanem magas színvonalon oktatni kellene. A röhejesre kurtított tantervekből. A pedagógustársadalom is megosztott, kizsarolt, lenézett, de hogy a megalázást, packázást lázadás nélkül tűri, arra sem bocsánat, sem magyarázat nincsen. Látványosan szedik ki az eszközöket a kezükből. Nem büntethetnek, követelhetnek, nem védekezhetnek, lassan nem is taníthatnak, hanem gügyögnek az infantilis képzőben az infantilis tömegembernek. Ez a jövő útja?
Az MSZP előbb mereven visszautasította a merényletcsomagot, most viszont Tatai Tóth András álságos magyarázatokkal körítve mégis az oktatási bizottság elé vitte a törvénytervezetet. Fennáll a veszély, hogy nem egyszerű vita, hanem az alattomos elfogadás első lépcsőfoka lesz. Az integrált oktatást, ezt a csődtömeget, ami egyszerre teszi tönkre a jó tanulót, a jó tanárt, de azt a szerencsétlent is, aki folyamatosan lehúzza az osztály színvonalát, most társadalmi méretekre akarják növeszteni. Hogy mekkora arcátlanságra készülnek, azt a sövénykúti iskola példája mutatja. Sövénykút a Bakonyban, egy festői környezetben fekvő vadászkastély, ahol száz, többnyire enyhén, esetenként súlyos fogyatékos gyerek él és tanul állatápolónak, kertésznek, szakácsnak, számítógép-kezelőnek. Minden eszköz adott, hogy ők százan sikeresen beilleszkedjenek a normális társadalomba. Eddig. És innen már csak találgatás, hogy valaki kinézhette magának a mesés helyet, mondjuk masszázsközpontnak, mert az intézményre lakat kerül. A fogyatékosoknak azt mondják, menjenek Balassagyarmatra vagy Veszprémbe hasonló iskolákba.
Hoffmann Rózsa, a KDNP képviselője ez ellen interpellált Korózs Lajos államtitkárnál. A válasz nemcsak hiteltelen, de elborzasztó is a maga cinikus voltában. Korózs szerint azért zárják be az intézményt, mert túl sok a bukás (értelmi fogyatékosok iskolája). Bezárják, mert ez a fajta oktatás „rendkívül szakszerűtlen” és elavult a modern oktatásszervezéshez képest. Ennek lényege pedig Korózs szerint az, hogy a fogyatékos tanulókat integrálják a többségi iskolarendszerbe. Magyarán bekényszerítik a normál osztályokba az értelmi fogyatékos, sérült gyerekeket. Az eredmény nem az, amit a szakértők szajkóznak, hanem amit a pedagógusok tapasztalnak. A teljes züllés, amikor az osztály átlaga rohamosan süllyed lefelé, mert a legkiválóbbak szabályosan lebutulnak az átlag alattiakhoz.
Hogy kinek jó ez? A Gyurcsány-szülők tudják, hogy nekik bizton nem, ezért külföldi elitiskolába járatják a gyerekeiket. De mit tegyen az, akit Magyar Bálinttal és Hiller Istvánnal vert meg a sors?