Magyar busz Hawaiin

Barack Obama elnök szülővárosában, Honoluluban is tesztelik a Magyarországon gyártott buszokat. A NABI kaposvári üzemében összeállított könnyűszerkezetes CompoBus könnyebb, olcsóbb, és az utakon biztonságosabb, mint fém társai. Az év végéig kiderül, hogy a jövőben a hazai piacon is megjelenhet-e az Egyesült Államok több városában már bevált tömegközlekedési eszköz.

Győr Ágnes
2009. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Honolulu, a Hawaii-szigetek fővárosa a NABI (North American Bus Industries) világon egyedülálló kompozit autóbuszát teszteli. Nyár végéig eldőlhet, hogy a Kaposváron gyártott CompoBus 45 C LFW-ból a jövőben hány darab róhatja Barack Obama szülővárosának utcáit. Mint arról a Híradó.hu tudósított, Mufi Hanneman, Honolulu polgármestere a magyar buszt személyesen mutatta be a város lakóinak. Elmondta, hogy mivel jó kapcsolatuk van Los Angelesszel, Antonio Villaraigosa, a település polgármestere maga hívta fel a figyelmét a különleges, hazánkban gyártott autóbuszra. Kaliforniában ugyanis a NABI buszok már részei a mindennapi tömegközlekedésnek. A könnyűszerkezetű kompozit – üvegszál erősítésű, műanyag karosszériás – CompoBus mellett szól, hogy fajlagos üzemeltetési költségei olcsóbbak, mint fémszerkezetű társaié. Ezenkívül több utast tud szállítani az Oahu Transit Services közlekedési vállalat hagyományos járműveinél, és ellenáll a korróziónak. Ez utóbbi a helyi sós, párás tengeri levegő miatt szintén meghatározó szempont. A buszok dízel erőforrás mellett a környezetbarát gázüzemű (CNG, LNG) motorokkal, valamint hibrid meghajtással egyaránt elérhetők. Honoluluban már van hagyománya a magyar autóbuszoknak: 1984-ben az Egyesült Államokban akkoriban újdonságnak számító 286-os típusú csuklós autóbuszokat szállított az Ikarus, amelyek másfél évtizedig közlekedtek.
A NABI Rt. kaposvári gyára 2002 júniusában készült el zöldmezős beruházásként, három év múlva azonban az Egyesült Államok szövetségi támogatását korlátozó Buy American szabály miatt bezárták. Ennek alapján csak olyan közbeszerzések kaphattak támogatást, melyeknél a termékek alkatrészértékének 60 százaléka hazai gyártóktól származott, a végső összeszerelést pedig a tengerentúlon végezték. Az üzemeltetés felfüggesztésének másik oka a jelentős forint/dollár árfolyamváltozás volt, ami miatt a társaság komoly veszteséget szenvedett el az átadást követő három évben. A termelés végül tavaly indulhatott újra, mikor a Los Angeles-i közlekedési vállalat 260 autóbusz megvásárlására kötött szerződést. Ezeket a kaposvári gyárnak 2010-ig kell leszállítania. Mint arról lapunkat Baranyai Ferenc cégvezető tájékoztatta, az Egyesült Államok nyugati parti városaiban közkedvelt CompoBusok mellett jelenleg a cég számos kisebb megrendelést is kapott Észak-Amerikából. Westchesterbe például 95 darab fémkarosszériájú autóbuszt szállít, melyek a cég budapesti telephelyén készülnek. A NABI tervei szerint a jövőben hazánkban is bemutatkozhat az európai piacra kifejlesztett prototípus. Őszre kiderül, hogy megvalósulnak-e a cég tervei – fejtette ki a cégvezető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.