Még nem öreg motoros

2009. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talmácsi Gábor a vasárnapi Katalán Nagydíjon a MotoGP futamában célba érkezett tizenhét motoros között úgy lett utolsó, hogy a tizenhatodik helyezett is bő fél percet vert rá; és ezt a produktumot nem könnyű a helyén kezelni. Mert csakis a végeredményt nézve furán vette volna ki magát, ha honfitársunkat pajzsra emelve hozzák le a Circuit De Catalunya aszfaltjáról. Ugyanakkor azt figyelembe véve, hogy a 250 kcm-es géposztályból, ott is csak három futamot abszolválva, úgy csöppent bele a 800 kcm-be, hogy a Hondájára pénteken ült fel először, kétségkívül megállta a helyét. Hasonló debütálásra, mintha valaki a túraautó-bajnokságból egyik percről a másikra a Forma–1-be csöppenne, nincs példa, így még azt sem jelenthetjük ki kategorikusan, hogy az bizony már blama lett volna, ha lekörözik. Talmácsi javára legyen mondva, nem akarta rögtön megmutatni magát a világnak, nem bravúroskodott – gyanítjuk, nem egy újonc borult volna a helyében –, tisztelte maga alatt az addig nem tapasztalt erőt, és végigment a versenyen.
A futam másnapján a mezőny ott maradt Barcelonában tesztelni, és az edzés második felében Talmát csak néhány tized választotta el a 2006-os világbajnok Haydentől. A személyre szólóan rá hangolt beállításokkal tovább gyorsult, és ami még fontosabb, elmondása szerint egyre jobban „érzi” a motort.
A 2007-es év 125 kcm-es világbajnoka nyilván hosszas tesztelések után tervezte a bemutatkozást a MotoGP-ben, de szakítása a Balatonring Teammel átírta a forgatókönyvet. S mivel azzal is számolnia kellett, hogy idén már nem indulhat több vb-futamon, végül is jól keveredett ki a kutyaszorítóból.
A kérdés most már az, mire juthat a királykategóriában. Hallani véleményeket, hogy a magyar világbajnok 28 évesen már „öreg motoros”, ami ebben az esetben nem pozitív kicsengésű, ám a MotoGP mezőnyében Gibernau 37, Capirossi 36, Edwards 35, Rossi 30 évesen húzza a gázkart, és Talma mellett az 1980-83-as születésű korosztályba tartozik még Melandri, Hayden, Elias, Kallio, Vermeulen, De Puniet és Toseland is. Talmácsi igazából azzal lóg ki a sorból, hogy ő kilenc szezont töltött a 125 kcm-ben (igaz, 2000-ben csak egyetlen futamon indult), utána Kallio következik hattal. Aki nem a Superbike-ból vagy más sorozatból érkezett a királykategóriába, jellemzően csak három-öt tanulóévet húzott le a 125 kcm-ben, és utána a 250-ben sem időzött sokat.
S azzal együtt, hogy Talmácsi 2007-ben lett világbajnok a legkisebbeknél, és egy vb-cím elvitathatatlanul rangot ad, jó néhány évet elvesztegetett, ami viszont nem csak rajta múlt. Ha a helyzet nem is teljesen analóg a Forma–1-gyel, a MotoGP-be sem könnyű bekerülni. Talmácsi sem tagadja, mindig is az volt az álma, hogy a királykategóriában versenyezzen. A lehetőséget megkapta, már csak élnie kell vele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.