Talmácsi Gábor a vasárnapi Katalán Nagydíjon a MotoGP futamában célba érkezett tizenhét motoros között úgy lett utolsó, hogy a tizenhatodik helyezett is bő fél percet vert rá; és ezt a produktumot nem könnyű a helyén kezelni. Mert csakis a végeredményt nézve furán vette volna ki magát, ha honfitársunkat pajzsra emelve hozzák le a Circuit De Catalunya aszfaltjáról. Ugyanakkor azt figyelembe véve, hogy a 250 kcm-es géposztályból, ott is csak három futamot abszolválva, úgy csöppent bele a 800 kcm-be, hogy a Hondájára pénteken ült fel először, kétségkívül megállta a helyét. Hasonló debütálásra, mintha valaki a túraautó-bajnokságból egyik percről a másikra a Forma–1-be csöppenne, nincs példa, így még azt sem jelenthetjük ki kategorikusan, hogy az bizony már blama lett volna, ha lekörözik. Talmácsi javára legyen mondva, nem akarta rögtön megmutatni magát a világnak, nem bravúroskodott – gyanítjuk, nem egy újonc borult volna a helyében –, tisztelte maga alatt az addig nem tapasztalt erőt, és végigment a versenyen.
A futam másnapján a mezőny ott maradt Barcelonában tesztelni, és az edzés második felében Talmát csak néhány tized választotta el a 2006-os világbajnok Haydentől. A személyre szólóan rá hangolt beállításokkal tovább gyorsult, és ami még fontosabb, elmondása szerint egyre jobban „érzi” a motort.
A 2007-es év 125 kcm-es világbajnoka nyilván hosszas tesztelések után tervezte a bemutatkozást a MotoGP-ben, de szakítása a Balatonring Teammel átírta a forgatókönyvet. S mivel azzal is számolnia kellett, hogy idén már nem indulhat több vb-futamon, végül is jól keveredett ki a kutyaszorítóból.
A kérdés most már az, mire juthat a királykategóriában. Hallani véleményeket, hogy a magyar világbajnok 28 évesen már „öreg motoros”, ami ebben az esetben nem pozitív kicsengésű, ám a MotoGP mezőnyében Gibernau 37, Capirossi 36, Edwards 35, Rossi 30 évesen húzza a gázkart, és Talma mellett az 1980-83-as születésű korosztályba tartozik még Melandri, Hayden, Elias, Kallio, Vermeulen, De Puniet és Toseland is. Talmácsi igazából azzal lóg ki a sorból, hogy ő kilenc szezont töltött a 125 kcm-ben (igaz, 2000-ben csak egyetlen futamon indult), utána Kallio következik hattal. Aki nem a Superbike-ból vagy más sorozatból érkezett a királykategóriába, jellemzően csak három-öt tanulóévet húzott le a 125 kcm-ben, és utána a 250-ben sem időzött sokat.
S azzal együtt, hogy Talmácsi 2007-ben lett világbajnok a legkisebbeknél, és egy vb-cím elvitathatatlanul rangot ad, jó néhány évet elvesztegetett, ami viszont nem csak rajta múlt. Ha a helyzet nem is teljesen analóg a Forma–1-gyel, a MotoGP-be sem könnyű bekerülni. Talmácsi sem tagadja, mindig is az volt az álma, hogy a királykategóriában versenyezzen. A lehetőséget megkapta, már csak élnie kell vele.
Versenybiciklivel hajtott a vesztébe a közel 90 éves áldozat
