Megúsznák a multik az áfaemelés terheit?

2009. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Levélben kérik a multinacionális kereskedelmi áruházláncok magyar beszállítóiktól, hogy a július elsejétől hatályos áfaemelés miatt már most adjanak áraikból 4-6 százalékos kedvezményt – tudta meg lapunk piaci forrásból. A láncok azért kérik a beszállítóktól az árcsökkentést, mert szerintük a forgalmi adó miatt dráguló termékeket a vevők nem tudják megfizetni, s ez veszélyezteti a kereskedők és beszállítóik sikeres együttműködését. Ismeretes, júliusban 20-ról 25-re emelkedik a termékek és szolgáltatások áfája, egyes alapélelmiszerek esetén pedig a jelenlegi kulcs két százalékponttal, 18-ra csökken. Ez azt jelenti, hogy a tejen és a kenyéren kívül a következő hetekben nőnek a bolti árak, s úgy tűnik, ez a vásárlókon kívül kevésbé a kereskedőkre, mintsem a beszállítókra ró még nagyobb terhet.
Legutóbb egy lengyel felmérés állapította meg, hogy míg az élelmiszerek világpiaci ára, ezáltal a termelők haszna mostanra egész Európában csökkent, addig a multinacionális kereskedők árrése továbbra is aránytalanul magas, ráadásul a mérsékelt alapanyagárak egyáltalán nem érződnek a bolti árakon.
A hazánkban évek óta a legmagasabb éves forgalmat lebonyolító brit Tesco áruházlánc szóvivője kérdésünkre cáfolta, hogy az áfaemelésre hivatkozva levélben szólítanák fel a beszállítókat az árcsökkentésre. Hackl Mónika ugyanakkor hozzátette: mivel általánosan kisebb a vásárlói kosár értéke manapság, vagyis egyre kevesebb pénzből költekeznek idehaza az emberek, tárgyalásaik során gyakran jelzik a beszállítónak, hogy ne emeljen árain, ha azt akarja, hogy a terméke el is fogyjon a polcokról. A szóvivő hangsúlyozta: a Tesco sokat tesz azért, hogy az áfaemelés terheit a legkevésbé érezzék meg a vevők, de azt nem erősítette meg, hogy ennek érdekében a profitorientált multilánc saját árréséből is hajlandó engedni. A Tescónál július elsejétől az áfaemelés miatt valamennyi termék drágul, de továbbra is lesznek akciók – mondta a szóvivő.
Mivel információink szerint az Auchan a másik áruházlánc, amely az áfa miatt árcsökkentésre kényszeríti beszállítóit, kérdéseinkkel megkerestük a francia tulajdonú üzletláncot is, ahonnan lapzártánkig nem érkezett válasz.
A magyar vásárló egyre kritikusabb az árakkal szemben, ezért nem valószínű, hogy drasztikus drágulások jönnek, de az éles piaci versenyben a kereskedők minden praktikát bedobnak majd, hogy megtartsák vevőiket – fejtette ki lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György szerint az alapélelmiszerek esetén 18 százalékra csökkenő kulcs viszont nem nagyon vagy csak elvétve jelenik majd meg az árakban. Ugyanis hiába lesz elvileg olcsóbb egy kifli vagy egy liter tej, attól még az energia- és a szállítási költség, valamint a jövedéki adó nő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.