Mézeskalács magyar golgotával

Az Óbudai temetőben ma délelőtt negyed tizenkettőkor temetik Schéner Mihályt. A 2009. május 11-én, életének 86. évében elhunyt Munkácsy-, Kossuth-díjas, érdemes és kiváló művésztől a temető nagyravatalozójában vehetnek végső búcsút barátai, tisztelői. A Körmendi Galéria kiállítással tiszteleg a festőként, grafikusként, szobrászként, keramikusként, textilművészként egyaránt nagyszabású életművet létrehozott alkotó, számos hazai, illetve nemzetközi elismerés birtokosa, Békéscsaba és a II. kerület díszpolgára emléke előtt.

P. Szabó Ernő
2009. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerény főhajtásként ajánlották a látogatók figyelmébe a kiállítást a Körmendi Galéria tárlatának rendezői. Valójában olyan átfogó bemutatóvá vált, mint a néhány évvel ezelőtt a soproni Hajnóczy-házban rendezett tárlat, az életmű-kiállítás. Az egymás után sorjázó terek-zugok kiváló lehetőséget adtak Sopronban s adnak most Budapesten életműve időbeli tagolására, de arra is, hogy a különböző műfajokat képviselő alkotások – festmények, szobrok, textilplasztikák, grafikák, kerámiák, fémkonstrukciók – önálló egységekké rendeződjenek. Az egyes egységek, az egyes művek szemlélése után az egészet is áttekintve – azaz a pálya különböző állomásait vagy a Schéner Mihály által létrehozott békéscsabai Meseház történetét feldolgozó könyveket, katalógusokat áttanulmányozva – válik nyilvánvalóvá Schéner Mihály művészetének sajátossága, különös értéke. Úgy ad pontos képet, látleletet arról, ami a XX. században s benne a Kárpát-medencében élő emberrel történt, hogy képi elemzéseiben olyan távoli világokat egyesít, ötvöz, mint a lírai absztrakció és a konstruktivizmus, a népművészet és a Bauhaus, a gyermekjáték és a történelmi tragédia. Az 1923-ban Medgyesegyházán született Schéner Mihály, aki a Magyar Képzőművészeti Főiskolán 1947-ben Rudnay Gyula és Elekfy Jenő tanítványaként diplomázott, olyan életművet hozott létre, amelyet egyszerre jellemez a nyitottság és a saját, választott út következetes végigjárása, a tradícióhoz való hűség és a kortárs értékek teremtésének a szándéka és ennek a hiánytalan megvalósítása.
Művészi pályája jóval azelőtt kezdődött, hogy bejutott a Magyar Képzőművészeti Főiskolára. Viharsarki parasztemberek, tájak, csendéletek jelennek meg sötét tónusokkal festett, részben még főiskolás évei előtt készült képein, jó néhány önarckép – az önmegismerés, az elmélyülés műfaja – maradt ránk az 1942-ben kezdődött főiskolás időszakból. Az alföldi festészet hagyományai, a háborús évek hangulata, a személyes sors, a közvetlen környezet inspirálta élmények expresszív erővel jelennek meg e ritkán látható munkákon. A hatvanas években a meghatározó élményt jelentő párizsi utazások adtak új töltést Schéner expresszivitásának. A tasizmust, a Dubuffet felfedezte art brut lehetőségeit éppen olyan természetes módon építette be művészetébe, mint a magyar népművészet expresszív-szürreális alkotómódszerét. Más kérdés, hogy az akkori művészetpolitika számára vállalhatatlan volt művei egy részének bemutatása – ezek évtizedekkel később, a Schéner-művek barátainak revelatív élményt adva jelentek meg a nyilvánosság előtt.
A festői értékek sokféleségéről akkor sem mondott le, amikor sajátos „strukturális, építkező módszer” alapján hozta létre műveit, legyen az építkezés organikus-biológiai vagy geometrikus. Az 1969-es főmű, A huszárok elesnek című nagy kép szellemi-esztétikai környezetét karcolt, fakturális hatásokra alapozott képek, textilből, fémből, fából készült, a népművészet formavilágára reflektáló plasztikák népesítik be. Játékos-vidám hangulatuk folytatódott a karneváli jelenetek forgatagában, de a nyolcvanas–kilencvenes évek képein egyre inkább az élet és a halál, a személyes sors és a történelem alapkérdései jelentek meg. A nyolcvanas években egész sorozat műben foglalkozott Szent Istvánnal, megidézte a keresztre feszítés jelenetét, az inferno lángjait, a magyar golgotát. Fohászt mond az erdélyi végekért, miközben olyan „szentségtörő” témák is megihlették, mint a körtékről, krumplikról, cipőkről festett csendéletek. Apokrif képek? Vagy visszatérés a szegénységében is gazdag gyermekkori környezet motívumaihoz? Akárhogyan is van, jelzik az olyan művek, mint a Menyus és én vagy a Hármas önarckép Máriával cipővel. Az élet, a művészet és a hit igazságai Schéner Mihály műveiben a legegyszerűbb, legvalóságosabb formákból rakják össze a teljességet, az életet és a halált. A halált és az életet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.