Mindkét fél fenyegetőzik

Munkatársunktól
2009. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre csak az biztos a Forma–1-es világbajnoki sorozatban, hogy a Brit Nagydíjon Sebastian Vettel, a Red Bull német versenyzője volt a leggyorsabb mindkét tegnapi szabadedzésen Silverstone-ban, és mindkétszer csapattársa, az ausztrál Mark Webber végzett a második helyen. Az egyéni pontversenyben vezető, Brawn GP-s brit Jenson Button ezúttal csak 14. lett.
A sportág rajongóit ennél sokkal jobban foglalkoztató ügyben, nevezetesen, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) és a Forma–1-es csapatokat tömörítő szervezet (FOTA) vitájában tegnap – legalábbis lapzártáig – nem született megegyezés. Az idő pedig már nagyon sürget. Hivatalosan tegnap éjfélkor járt le a feltétel nélküli nevezés határideje, a FIA ígérete szerint ma hozza nyilvánosságra a módosított 2010-es rajtlistát. Ám a tegnapi közlemény szerint ezt elhalasztja, s megvárja az ügy végkimenetelét.
Az előzményeket már szinte mindenki ismeri. A FIA 2010-re radikálisan át akarta alakítani a sportágat. Meg akarta szüntetni az eddigi pontrendszert, és a kiadások csökkentése érdekében költségvetési limitet vezetne be. Az első pontban viszonylag hamar kompromisszumot kötöttek a felek. Idén még a jelenlegi pontrendszer maradt érvényben, s csak 2010-től lép életbe az új, miszerint nem a legtöbb pontot, hanem a legtöbb futamgyőzelmet aratott pilóta lesz a világbajnok. Persze, ez sem biztos.
A második pontban viszont március közepe óta tart a huzavona. A FIA 40 millió dollárban maximálná a csapatok kiadásait, amit az érintettek nem akarnak elfogadni, s csütörtök este már új sorozat létrehozásával fenyegetőztek. Ám a FOA sem teljesen egységes, a Williams és a Force India korábban bejelentette, elfogadja az új feltételeket, s benevez a 2010. évi sorozatba. Hasonló álláspontot képvisel a jövőre belépő három új istálló, a spanyol Campos GP, a brit Manor és az amerikai US F1. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy egy hete öt istálló – a McLaren-Mercedes, a BMW-Sauber, a Renault, a Toyota és a Brawn GP – csak feltételes indulási jogot kapott, ezeket további egyeztetésre kérte a nemzetközi szövetség. Esetükben a FIA tegnapra ígért végleges döntést.
A szervezet ehelyett tegnap még csak közleménnyel bombázta a közvéleményt: „A FIA csalódott, de nem lepődött meg azon, hogy a FOTA képtelen volt a sportág érdekeit szem előtt tartó megállapodásra. Tisztán látjuk, hogy a FOTA-tagok közül többen ebben a végkifejletben látták a hosszúra nyúlt vita megoldását, és a tárgyalásokon sem voltak jóhiszeműek. A FIA nem engedélyezheti a pénzügyi versengést a világbajnoki sorozatban, és nem engedheti meg, hogy a FOTA diktálja a Forma–1 szabályait.”
A megegyezés és a kialkudott feltételrendszer nyilván azon múlik, hogy a FOTA blöfföl-e, vagy valóban képes új sorozatot elindítani. Egyelőre csak címszavak ismertek a tervekről: az új bajnokság irányítása átlátható lesz, újabb résztvevőket kíván vonzani, jobban odafigyelnek a szurkolók kívánságaira, beleértve az alacsonyabb jegyárakat a partnerek és a fontos részvényesek számára.
A FIA azonban mindennek igyekszik elejét venni egy elővágással: tegnap délután továbbment, és bejelentette: bepereli a FOTA-t, mert az új sorozat beindítását tervezi. Az autósszövetség szerint a csapatok – főképp a Ferrari – számos jogszabályt sértenének meg az új versenynyel. Tehát a FIA sem biztos a dolgában. Ezt jelzi, hogy kitolta a nevezési határidőt.
Egyelőre csak a vasárnapi futam biztos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.