Egyelőre csak az biztos a Forma–1-es világbajnoki sorozatban, hogy a Brit Nagydíjon Sebastian Vettel, a Red Bull német versenyzője volt a leggyorsabb mindkét tegnapi szabadedzésen Silverstone-ban, és mindkétszer csapattársa, az ausztrál Mark Webber végzett a második helyen. Az egyéni pontversenyben vezető, Brawn GP-s brit Jenson Button ezúttal csak 14. lett.
A sportág rajongóit ennél sokkal jobban foglalkoztató ügyben, nevezetesen, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) és a Forma–1-es csapatokat tömörítő szervezet (FOTA) vitájában tegnap – legalábbis lapzártáig – nem született megegyezés. Az idő pedig már nagyon sürget. Hivatalosan tegnap éjfélkor járt le a feltétel nélküli nevezés határideje, a FIA ígérete szerint ma hozza nyilvánosságra a módosított 2010-es rajtlistát. Ám a tegnapi közlemény szerint ezt elhalasztja, s megvárja az ügy végkimenetelét.
Az előzményeket már szinte mindenki ismeri. A FIA 2010-re radikálisan át akarta alakítani a sportágat. Meg akarta szüntetni az eddigi pontrendszert, és a kiadások csökkentése érdekében költségvetési limitet vezetne be. Az első pontban viszonylag hamar kompromisszumot kötöttek a felek. Idén még a jelenlegi pontrendszer maradt érvényben, s csak 2010-től lép életbe az új, miszerint nem a legtöbb pontot, hanem a legtöbb futamgyőzelmet aratott pilóta lesz a világbajnok. Persze, ez sem biztos.
A második pontban viszont március közepe óta tart a huzavona. A FIA 40 millió dollárban maximálná a csapatok kiadásait, amit az érintettek nem akarnak elfogadni, s csütörtök este már új sorozat létrehozásával fenyegetőztek. Ám a FOA sem teljesen egységes, a Williams és a Force India korábban bejelentette, elfogadja az új feltételeket, s benevez a 2010. évi sorozatba. Hasonló álláspontot képvisel a jövőre belépő három új istálló, a spanyol Campos GP, a brit Manor és az amerikai US F1. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy egy hete öt istálló – a McLaren-Mercedes, a BMW-Sauber, a Renault, a Toyota és a Brawn GP – csak feltételes indulási jogot kapott, ezeket további egyeztetésre kérte a nemzetközi szövetség. Esetükben a FIA tegnapra ígért végleges döntést.
A szervezet ehelyett tegnap még csak közleménnyel bombázta a közvéleményt: „A FIA csalódott, de nem lepődött meg azon, hogy a FOTA képtelen volt a sportág érdekeit szem előtt tartó megállapodásra. Tisztán látjuk, hogy a FOTA-tagok közül többen ebben a végkifejletben látták a hosszúra nyúlt vita megoldását, és a tárgyalásokon sem voltak jóhiszeműek. A FIA nem engedélyezheti a pénzügyi versengést a világbajnoki sorozatban, és nem engedheti meg, hogy a FOTA diktálja a Forma–1 szabályait.”
A megegyezés és a kialkudott feltételrendszer nyilván azon múlik, hogy a FOTA blöfföl-e, vagy valóban képes új sorozatot elindítani. Egyelőre csak címszavak ismertek a tervekről: az új bajnokság irányítása átlátható lesz, újabb résztvevőket kíván vonzani, jobban odafigyelnek a szurkolók kívánságaira, beleértve az alacsonyabb jegyárakat a partnerek és a fontos részvényesek számára.
A FIA azonban mindennek igyekszik elejét venni egy elővágással: tegnap délután továbbment, és bejelentette: bepereli a FOTA-t, mert az új sorozat beindítását tervezi. Az autósszövetség szerint a csapatok – főképp a Ferrari – számos jogszabályt sértenének meg az új versenynyel. Tehát a FIA sem biztos a dolgában. Ezt jelzi, hogy kitolta a nevezési határidőt.
Egyelőre csak a vasárnapi futam biztos.
A Hezbollah újabb háborúval fenyegette meg Izraelt
