Ötszázan repülnek a Malévtől

Alapvető stratégiai váltásra készül a Malév új vezérigazgatója: az orosz légihíd terve feledésbe merül, az Aeroflottal nem lesz szoros együttműködés, a Malév regionális európai légitársaságként igyekszik megvetni a lábát a piacon. A Vnyesekonombank csak pénzügyi befektető lesz, de nem könnyű partner: még nem utalta át a múlt héten május végére ígért 10 millió eurós tőkét.

2009. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bemutatta rendkívüli, év közben született, 2009-es üzleti tervét Martin Gauss, a Malév Zrt. új vezérigazgatója. A német szakember rendre elutasította a tulajdonosokra, az általuk biztosítandó finanszírozásra vonatkozó újságírói kérdéseket. Annyi mindenesetre kiderült, hogy a kisebbségi tulajdonos Vnyesekonombank – melynek alelnöke, egyben a Malév igazgatóságának elnöke, Anatolij Ballo a múlt héten a sajtó nyilvánossága előtt kijelentette, május végéig tízmillió eurónyi tőkeemelést hajtanak végre – nem utalta át az ígért összeget.
Gauss szándékai szerint a Malév a hamarosan bemutatásra kerülő hároméves terv végére kisebb, hatékonyabban működő, regionális réspiacokat megcélzó légitársaság lesz. Ennek érdekében még ebben az évben 150 embert bocsátanak el a valamivel több mint 1500 munkavállalóból. Három év múlva a cég létszáma ezer körül alakul majd – jelentette ki Martin Gauss. Jövőre új, kisebb irodába költözik a cég.
Átalakítják a flottát is, a Fokker gépektől megválnak, csak Boeing és turbólégcsavaros Q400-asokból áll majd a géppark, amelynek állományát is szűkítik. A tavalyi 31-ből a téli időszakra csak húsz marad üzemben.
Martin Gauss elmondta: az üzleti terv szerint a cég 2009-ben 3,1 millió utast szállít 51 779 járaton, 65,6 százalékos kihasználtsággal. Az utasszám és a járatszám lényegében a tavalyival azonos, míg a kihasználtság kicsit magasabb lesz a tavalyinál. Átalakítják az útvonalhálózatukat is, a téli menetrendben felfüggesztik a velencei, a podgoricai, a genfi, a dublini és a ljubljanai járatokat, míg csökkentik az induló gépek számát Amszterdamba, Párizsba, Stuttgartba, Madridba, Zürichbe és Kijevbe. Nem indokolt az orosz piacok fejlesztése – mondta Gauss, s az Aeroflottal csak akkor működnek együtt, ha az üzletileg indokolt. Nem folytatják az előző menedzsment orosz–magyar légihíd-koncepcióját.
Annál nagyobb fantáziát látnak a kereskedelmi tevékenység, a marketing fokozásában. Különösen szembeszökő, hogy a Malév korábban nem élt eléggé az on-line jegyértékesítés lehetőségével, mindössze csak az értékesítés tíz százaléka zajlott interneten. Ezt meg kívánják duplázni, s nyitni szeretnének a fapados légitársaságok utazóközönsége irányába. Mivel a gépek nagyjából kétharmados telítettséggel repülnek, a maradék egyharmadot olcsóbb áron értékesítenék.
Martin Gauss fontosnak tartja a cég KPMG által elvégzendő teljes körű átvilágítását, amely feltárja majd a Malév minden, ma is élő szerződéses kötelezettségét. Erre azért van szükség, mert a vezérigazgató naponta kap olyan számlákat, amelyek szerződéses háttere számára nem világos. Gauss attól tart, hogy korrupciós ügyletek húzódhatnak meg a háttérben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.