Súlyos vagonvesztés a magyar vasútnál?

Tíz, nemzetközi forgalomra alkalmas, korábban a MÁV-Start tulajdonában lévő hálókocsit foglalt le Hollandiában a felszámolóbiztos. Molnár Béla kereszténydemokrata képviselő szerint furcsa szerződés lehet az, amely alapján idegen tulajdont foglalhat le a felszámoló. A MÁV-Start szerint tévedés történt, a vagonok még a nyáron hazatérnek.

2009. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV-Start milliárdos értékű, tíz hálókocsija került tisztázatlan körülmények között holland kézre – mondta Molnár Béla kereszténydemokrata képviselő. A hálókocsik ismeretlen okból és ismeretlen szerződés alapján kerültek egy holland céghez. Az erről szóló német nyelvű szerződést – még a jogászi szakvélemény elkészülte előtt – az a Jenei Dénes kereskedelmi vezető írta alá a MÁV-Start képviseletében, aki nem is tud németül – állította az ellenzéki képviselő. Az érintett hálókocsik könyv szerinti értéke darabonként 23 millió forint körül van, de a használati értékük ennél jóval magasabb, jelenleg egy ilyen kocsi beszerzése 250-350 millió forint körüli összegbe kerül. Molnár Béla elmondta, hogy a holland cég mára felszámolás alá került, s a felszámolóbiztos a rendelkezésére álló iratok alapján lefoglalta a MÁV-hálókocsikat is.
Ezek a hálókocsik nagyon hiányoznak a MÁV-Startnak, hiszen a nyári menetrendben Marosvásárhely–Brassó, Thesszaloniki és Split vonalakon közlekedtek, így most nem tudni, milyen kocsikat állítanak be helyettük. A kereszténydemokrata politikus elmondta, a szerződést nem látták, ugyanis Tömpe István üzleti vezérigazgató-helyettes begyűjtötte a papírokat, amelyeket páncélszekrényben őriz.
Molnár Béla szerint felmerül a kérdés, hogy ebben az üzletben miért nem működött a belső ellenőrzés, miközben a MÁV olyan centralizált cégcsoport képét mutatja, ahol a vezérigazgató egyetértése nélkül még egy radírt sem lehet beszerezni. A kereszténydemokrata politikus szerint amikor a kormány milliárdokat akar elvonni a vasúttól, az ilyen és ehhez hasonló ügyekből adódó veszteségeket kellene elkerülni.
A hálókocsik bérbeadása a Bergland Express holland cégnek teljesen szokványos ügylet, amely a bérbe vevő cég csődje miatt vett kellemetlen fordulatot – mondta lapunknak Tömpe István. A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta, hogy a cég csődje nem változtat azon, hogy a hálókocsik a MÁV-Start tulajdonát képezik. A vasúttársaság jogászai vizsgálják azt a jogalapot, amelyre hivatkozva a felszámolóbiztos lefoglalta a magyar vasúti szolgáltató tulajdonában álló járműveket. Tömpe István szerint arról szó sincs, hogy a MÁV-Start tulajdonjoga elveszne, a felszámolóbiztos ideiglenesen tiltotta meg a kocsik elszállítását, amíg rendeződnek a Bergland Express csődje körüli körülmények. A vezérigazgató-helyettes azt állította, hogy a kocsik nyárra ismét a MÁV-Start birtokában lesznek, s így eleget tudnak majd tenni kötelezettségeiknek a román, a horvát és a görög vasúttal szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.