Megérzés. Két, Európába tartó repülőre váltott jegyet a múlt hétfőn egy Rio de Janeiróban vakációzó svéd család, nehogy valamennyien meghaljanak, ha a gép lezuhan – írta tegnap a Daily Mail. Fernando Schnabl hároméves kislányával épségben megérkezett Párizsba, a gépük indulása után három órával pedig a felesége és ötéves kisfia az Air France később lezuhant Airbus 330-as gépére szállt fel. Mindig külön utaztak, míg visszatérő rémálmuk valóra vált.
Egyelőre nem bukkantak rá újabb holttestekre a brazil és francia kutatóhajók az Air France-repülőt ért múlt hétfői baleset helyszínén. Az Atlanti-óceán fölött lezuhant Airbus fedélzetén 228-an utaztak – köztük öt magyar –, de eddig csak 41 holttestet dobott fel a víz. Tizenhatot már elszállítottak a brazíliai Fernando de Noronha szigetre, hogy kilétüket megállapíthassák – adta hírül a BBC. Egyelőre nem találják a gép fekete dobozait, de az Air France azt reméli, a megkerült roncsok és a holttestek vizsgálata fényt derít a szerencsétlenség okára – adta hírül a Reuters.
A magyar áldozatok azonosításában hazánk is közreműködik, és egy pilóta szakértő Párizsba küldésével is hozzájárul a katasztrófa körülményeinek tisztázásához. Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője az MTI-nek elmondta, arról, hogy a magyar szakértő miként segítheti a francia vizsgálóbizottság munkáját, tegnap megkezdődtek az egyeztető tárgyalások. Utazásának időpontja attól függ, mikorra gyűjtik össze és szállítják Franciaországba az Airbus roncsait.
Az ügyben vizsgálódók egy részének feltevése szerint a külső sebességmérő szondák hibája okozta az A330–200-as típusú repülő balesetét, de az Air France egyelőre nincs meggyőződve erről. Pierre-Henri Gourgeon, a légitársaság igazgatója közölte: az elöregedett műszereket folyamatosan cserélik az Airbus gépeken, az A330-asokhoz három nappal a szerencsétlenség előtt érkeztek meg az új szondák. Felváltásukat az Airbus-vállalat rendelte el április 27-én, miután több pilóta zavarokat jelentett az A330-as és A340-es utasszállítók sebességmérőinek működésében. Ezek azonban nem voltak jelentős hibák, és fel sem vetődött, hogy emiatt a repülőgépek ne szálljanak fel – írta tegnap az AP.
A biztonságosnak mondott repülőkről mind több elgondolkodtató hír érkezik. Tegnap kényszerleszállást hajtott végre egy Airbus 320-as Novoszibirszkben, mert a pilótafülke egyik ablaka megrepedt. Az Aeroflot Jakutszkból Moszkvába tartó járatán 122 ember utazott. Egy nappal korábban hasonló manőverre kényszerült a spanyol Iberworld légitársaság Airbus 320-as gépe is a Kanári-szigeteken. Az AP beszámolója szerint a Las Palmasból Oslóba tartó gép, fedélzetén 180 utassal tíz perccel a felszállás után tért vissza a repülőtérre. Az incidens pontos okát nem közölték, de az utasok közül többen robbanásszerű hangot hallottak, majd tüzet láttak az egyik motorból kicsapni. Csaknem ugyanebben az időpontban tűz ütött ki a pilótafülkében az ausztrál Jetstar légitársaság A330-as gépén, amely 203 emberrel a fedélzetén Japánból Ausztrália felé tartott. A Csendes-óceán fölött haladó utasszállítónak Guam sziget nemzetközi repülőterén sikerült landolnia.