A helyszínen életét vesztette az a háromgyermekes helybéli fiatalasszony, akit kijelölt átkelőhelyen ütött el motorral egy 19 éves fiú Mosonmagyaróváron – mondta el lapunknak Kálmán Gabriella, a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense. A halálos gázolásért felelős jánossomorjai sofőr szombaton késő este a barátnőjét vitte, amikor a Szent király út és a Bakó utca sarkán nem adta meg a kötelező elsőbbséget az úton szabályosan átkelő gyalogosnak. A 29 éves anya legidősebb gyermeke mindössze hatéves. Kórházba szállították a motorost és utasát is, mindketten nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedtek. Egyelőre nem tudni, fogyasztott-e alkoholt vagy egyéb tudatmódosító szereket a sofőr – fűzte hozzá a sajtóreferens.
Korábban tervezték, hogy az átkelőhelyek megközelítési sebességét – a vasúti átjárókéhoz hasonlóan – kihelyezett táblától függetlenül 30 kilométer/órában korlátozzák. Szerepelt továbbá az elképzelések közt, hogy a jövőben a zebránál akkor is meg kell állniuk a kocsiknak, ha a gyalogos arra még nem lépett rá – mondta el lapunk megkeresésére Kozma Péter. A közlekedési szakjogász azonban úgy gondolja, jó, hogy végül e módosítási javaslatokat elvetették, ugyanis nem a jogi szabályozás kereteivel van gond – fejtette ki. Azok jelenleg is lehetővé teszik, hogy a bíró megállapítsa, kit terhel felelősség, ha baleset történik. A KRESZ – mint mondta – jelenleg is felhívja a vezetők figyelmét arra, hogy a megengedett sebességhatár betartásán túl fokozottan figyeljenek azokon a helyeken, ahol különböző veszélyforrásokra, például gyalogosokra lehet számítani. Ilyenkor tehát csökkenteni kell a haladási sebességet. Hiába megy egy sofőr 50 kilométeres sebességgel, ha valakit elgázol, relatív gyorshajtásért elítélhetik – magyarázta Kozma Péter. Mivel hatalmas eltérések vannak a különböző átkelők közt, a szakjogász szerint generális szabálymódosítás helyett egyéni megoldásokkal lehetne javítani a helyzeten. Ilyen például a külön sebességkorlátozó táblák és figyelemfelhívó lámpák elhelyezése a veszélyes szakaszokon, illetve a fekvőrendőrré átalakított gyalogosátkelők kiépítése. Az utóbbi megoldás azon túl, hogy automatikusan eléri a járművek sebességének csökkenését, jelentősen megkönnyíti a mozgáskorlátozott személyek áthaladását is az úton – hangsúlyozta.
Kozma Péter hozzátette: leginkább az javítaná a közlekedési morált, ha szabálytalanságoknál szigorúan alkalmaznák a jogosítvány bevonásának lehetőségét. A nemrég bevezetett objektív felelősség alapú büntetési rendszer visszalépést jelentett ezen a téren. Amennyiben nem a lefotózott gyorshajtóé például a kocsi, nem vonhatják be tőle a jogosítványt, a jármű tulajdonosára azonban pénzbírságot szabnak ki – magyarázta el az ügyvéd.
Új szintre léphet a migráció elleni küzdelem Görögországban
