Zebrán gázolták halálra

Életét vesztette Mosonmagyaróváron egy háromgyerekes anya, amikor szabályosan próbált átmenni az úton. Hazánkban sok a veszélyes zebra, ennek ellenére nem a KRESZ átalakítása jelenti a megoldást. Kozma Péter közlekedési szakjogász szerint a kritikus szakaszok jelzése táblákkal és lámpákkal, a fekvőrendőrré átalakított gyalogosátkelők kialakítása, valamint a szigorúbb büntetések alkalmazása javíthatna a helyzeten.

Győr Ágnes
2009. 06. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A helyszínen életét vesztette az a háromgyermekes helybéli fiatalasszony, akit kijelölt átkelőhelyen ütött el motorral egy 19 éves fiú Mosonmagyaróváron – mondta el lapunknak Kálmán Gabriella, a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense. A halálos gázolásért felelős jánossomorjai sofőr szombaton késő este a barátnőjét vitte, amikor a Szent király út és a Bakó utca sarkán nem adta meg a kötelező elsőbbséget az úton szabályosan átkelő gyalogosnak. A 29 éves anya legidősebb gyermeke mindössze hatéves. Kórházba szállították a motorost és utasát is, mindketten nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedtek. Egyelőre nem tudni, fogyasztott-e alkoholt vagy egyéb tudatmódosító szereket a sofőr – fűzte hozzá a sajtóreferens.
Korábban tervezték, hogy az átkelőhelyek megközelítési sebességét – a vasúti átjárókéhoz hasonlóan – kihelyezett táblától függetlenül 30 kilométer/órában korlátozzák. Szerepelt továbbá az elképzelések közt, hogy a jövőben a zebránál akkor is meg kell állniuk a kocsiknak, ha a gyalogos arra még nem lépett rá – mondta el lapunk megkeresésére Kozma Péter. A közlekedési szakjogász azonban úgy gondolja, jó, hogy végül e módosítási javaslatokat elvetették, ugyanis nem a jogi szabályozás kereteivel van gond – fejtette ki. Azok jelenleg is lehetővé teszik, hogy a bíró megállapítsa, kit terhel felelősség, ha baleset történik. A KRESZ – mint mondta – jelenleg is felhívja a vezetők figyelmét arra, hogy a megengedett sebességhatár betartásán túl fokozottan figyeljenek azokon a helyeken, ahol különböző veszélyforrásokra, például gyalogosokra lehet számítani. Ilyenkor tehát csökkenteni kell a haladási sebességet. Hiába megy egy sofőr 50 kilométeres sebességgel, ha valakit elgázol, relatív gyorshajtásért elítélhetik – magyarázta Kozma Péter. Mivel hatalmas eltérések vannak a különböző átkelők közt, a szakjogász szerint generális szabálymódosítás helyett egyéni megoldásokkal lehetne javítani a helyzeten. Ilyen például a külön sebességkorlátozó táblák és figyelemfelhívó lámpák elhelyezése a veszélyes szakaszokon, illetve a fekvőrendőrré átalakított gyalogosátkelők kiépítése. Az utóbbi megoldás azon túl, hogy automatikusan eléri a járművek sebességének csökkenését, jelentősen megkönnyíti a mozgáskorlátozott személyek áthaladását is az úton – hangsúlyozta.
Kozma Péter hozzátette: leginkább az javítaná a közlekedési morált, ha szabálytalanságoknál szigorúan alkalmaznák a jogosítvány bevonásának lehetőségét. A nemrég bevezetett objektív felelősség alapú büntetési rendszer visszalépést jelentett ezen a téren. Amennyiben nem a lefotózott gyorshajtóé például a kocsi, nem vonhatják be tőle a jogosítványt, a jármű tulajdonosára azonban pénzbírságot szabnak ki – magyarázta el az ügyvéd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.