A proletár yuppie és a fasizmus

„A jelenlegi krízis valódi választóvonala nem a liberálisok és a totalitáriusok között érhető tetten, hanem egyfelől a vallási és filozófiai transzcendentalisták, másfelől a liberális, totalitárius, immanentista szektás irányok között.” Eric Voegelin

G. Fodor Gábor
2009. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politika első kérdése a hatalom problémája. Ki gyakorolja a hatalmat, milyen módon, kinek a nevében? Úgy tűnik, jól tudja mindezt Tamás Gáspár Miklós is, ezért intéz nyílt levelet a jobboldalhoz, talán azt feltételezve, hogy az általa fasizmusnak nevezett jelenséget elsősorban a kormányzati pozícióba kerülő konzervatív jobboldal képes megfékezni.
Tamásnak a magyar konzervatív erőket szalonképesnek beállító passzusait természetesen nem lehet a jobboldal iránti engedményként értelmezni, éppen ellenkezőleg, az egész cikk a filozófiai problémák jellegzetesen progresszív, liberális megközelítéséről árulkodik. S éppen ezért a szerző elméleti kisiklásai sokkal érdekesebbek, mint éles elméjű meglátásai.
Mi tehát TGM pozíciója? Önértelmezése szerint „az egyedül autentikus baloldal” szószólója, kívülről nézve azonban ez a pozíció a jelenlegi politikai térben – legalábbis Magyarországon – nem létezik, vagy megengedő módon fogalmazva: súlytalan. Sokkal inkább egy értelmiségi attitűd, a Nyugaton is elsősorban eldugott egyetemi tanszékekre szorult intellektuel baloldal, az elméletileg abszurd, gyakorlatilag mégis létező proletár yuppie magyar hangja.
A proletár yuppie demokratának állítja be magát, de megveti a „posztfasizmus iránt vonzalmat tápláló lecsúszott, deklaszszálódó alsó középosztályt”. Elméleti igénnyel újrafogalmazza a pénz „lényegét”, de nem utasítja el a nagyvilági életmódot. Filozófiailag művelt, a baloldal kiskátéja a kisujjában van: cikkei hemzsegnek az idegen kifejezésektől és az exoterikus filozófiai hivatkozásoktól, mégis trágár közhelyeivel igyekszik megragadni és leírni a valóságot. Filozófusként gondos határvonalat húz az „eredeti” és a „posztfasizmus” között, majd mindezt félretolja, hogy a folyamatosság tételét igazolja. Nem véletlenül zavarja a posztfasizmusra is jellemző „modern magaskultúra és a modern értelmiség elleni gyűlölet”, politikát akar ugyanis csinálni, de undorodik a politikusoktól – íme, a par excellence baloldali értelmiségi pozíciója. Az európai parlamenti (EP) választások után a Hírszerző internetes portálnak nyilatkozta: „Nem gondolom, hogy Angela Merkel jobb fej lenne, mint a magyar politikusok. Unalmas, középszerű senki. Ott van Sarkozy és Berlusconi. Ezek sötét, rasszista, provinciális, ostoba, begyepesedett, pitiáner, műveletlen, anális-retentív politikusok.”
A Magyar Nemzetben közölt nyílt levél címzettje sem egy kormányra készülő politikai párt (a Fidesz), hanem a lelki társának és szövetségesének gondolt felvilágosult konzervatív magyar értelmiségi. TGM ugyanis úgy gondolja: az értelmiségé a hatalom.
Ezért aztán nem is igazán érdekli a fasizmus a politikában. Ezért empatikus, és ezért felületes, készséggel elismeri az antifasiszta túlzások jelenlétét (amit sajnálatosnak tart), elismeri azon bűnöknek a katalógusát, amelyekre „nincs mentség”. Mindezt persze nem tenné, ha a fasizmust a politikai tagoltság, azaz a megkülönböztetés kérdéseként kezelné, s maga is a politikai tér szereplőjeként értelmezné. A fasizmus a politikában problémája ugyanis elsősorban azt jelenti, hogy milyen politikai program, milyen pártpolitikai tevékenység, milyen politikai törekvés jelenik meg a politikai diskurzusban mint önmeghatározás vagy mint stigmatizáció. Ha a kérdést így tesszük fel, akkor könnyen belátható, hogy ma nincs olyan számottevő politikai erő, amely a „kik vagyunk?” kérdésre azt válaszolná, hogy „fasiszták vagyunk”. Az ellenségképzés demarkációs vonalai pedig nagyon is ingatagnak mutatkoztak az elmúlt időszakban. A szocialisták szemszögéből nézve, ha a politikai logika azt kívánta, akkor a Fidesz szőröstül-bőröstül került át a „szalonképtelen” erők táborába, az EP-választások után azonban, mint láttuk, a Jobbikkal szemben már a Fidesz is a demokratikus parlamentáris pártok címkéjét kapta. A démonizálás, a másik rossz színben való feltüntetése stb. a politikusok legitim eszköztárának részét alkotja. Ez azonban nem érdekli Tamást, ezért megértő a Jobbikkal kapcsolatban is, hiszen kész elismerni, hogy Ausztriában, Dániában és Hollandiában erősebb a szélsőjobb, mint Magyarországon. Ezért nem vizsgálja, hogy vajon létezik-e szervezett politikai erőként az, akinek levelét szánta, vagyis a magyarországi konzervatív jobboldal.
Minket viszont az is érdekel, amit a proletár yuppie elhanyagol. A Jobbik sikere mögött ugyanis többek között a következő tényezők állnak. Megítélésem szerint jelentős mértékben egy radikális kormányzati gyakorlat, a „totalitárius gyurcsányizmus” hívta életre. A radikális kormányzati gyakorlatnak alárendelődött baloldali politika nemhogy válaszokat nem adott, de még a releváns kérdéseket sem tette fel a valóságos problémákat illetően, ennek egyik következménye a növekvő elszegényedés, a romaprobléma éleződése és testközelisége. Mindez összekapcsolódva az elitellenesség pozíciójával, az asztal alá söpört kérdések néven nevezésével jelentős választói csoportot mozgósított. A Jobbik nemcsak a rendszerváltás veszteseit szólította meg hatékonyan, hanem identitást és a cselekvés lehetőségét kínálta fel az újat kezdés katarzisából kimaradt ifjúságnak. A Jobbik azonban kétségtelenül a fenyegetés rémét is magában hordozza, és éppen ezért a zsidó- vagy romakérdésben elfoglalt pozíciójának radikalizmusa egyben korlát is. A fenyegetésre viszont van megoldás: jól kell kormányozni. A jó kormányzás – mivel lényege a mérték megtalálása, a „vagy”-ok „és”-re cserélése – elveszi a radikalizmus élét, ráadásul a kormányzóképességnek vannak feltételei (itt is világosan megmutatkoznak a radikális pozíció korlátai). Mert ha igaz az, hogy kormányozni csakis középről lehet, akkor a Jobbik előretörése egyben politikai kényszerként is hat a jelenleg egyetlen kormányzóképes erőre, a Fideszre: a radikális párt által kanalizált problémákra centrista pozícióból kell majd kormányzati, azaz felelős politikai választ adnia.
Ha viszont a jelenlegi-jövőbeni Fidesz a „közép”, ez egyben azt is jelenti, hogy a szocialista (–szabad demokrata) kormány szélsőség. Szélsőség, mert nem bírja a demokratikus többség támogatását, és mert a demokratikus parlamentáris intézményeket paravánnak használó kormányzati gyakorlatával éppen hogy a demokratikus politika előfeltevéseivel számolt le. A közép politikája tehát elutasítja az eszközhasználat radikalizmusát. De tegyük hozzá, a Fidesz nézőpontjából szélsőség lenne, ha létezne, nemcsak a TGM által vizionált fasiszta párt, hanem TGM szektája, a Proletár Yuppie-k Pártja is. Mivel azonban szervezett politikai erőként sem az egyik, sem a másik nem létezik, így az ő pozíciójuk nem is szélsőséges, hanem egyenesen irreleváns a politikai tagoltság szempontjából.
Mitől fél tehát TGM, és mi váltja ki mégis felháborodását (a fent említett interjúban a Jobbikot „provinciális, ostoba, népellenes szar”-nak nevezi)? Azt állítom, hogy a fasizmus mint szellemi zűrzavar foglalkoztatja. Hogy például Hollandiában erősebb a szélsőjobb, mint nálunk, az valójában nem mentség, mert Európa is beteg: a fasizmus térnyerése a „hanyatló, zűrzavarba süllyedő, politikailag tehetetlen Európa sajátossága”. Egyetértek Tamással annyiban, hogy a Nyugat elvesztette korábbi magabiztosságát, ezáltal viszont – s itt már eltér kettőnk helyzetértékelése – a progresszió ígérete került válságba. Mert a probléma valóban a totalitarizmus (ne feledjük, hogy a totalitás metafizikai fogalom). De nem a posztfasizmusok totalitarizmusa (TGM maga írja, hogy „a mai posztfasizmus… nem totalitárius), hanem egy gondolkodásmód, a progresszió elveit valló, Kelet-Európában nagyrészt marxista gyökerű, gnosztikus, a mértéket elvesztő liberalizmus a probléma. A minden kérdést a maga képére alakító, mindent magába szívó, az alternatívák létét tagadó és még mindig hatalmi helyzetben lévő progresszió – Voegelin kifejezésével élve – kérdéstilalom alá vonja saját előfeltevéseit, azaz nem engedi, hogy rákérdezzünk az alapvető premisszákra. Politikailag ez azt jelenti, hogy a hatalmat gyakorlók totális módon ellenőrzésük alatt kívánják tartani a valóságot. A válság pedig abban áll, hogy a valóság ellenáll.
Ezzel azonban a relativizmus uralma is csődöt mondott. Van mércénk, és nem félünk használni. Mert a dolgokat nevükön lehet nevezni. Van nemes és alantas, kiváló és hitvány, van igazság és hazugság. Ebből a szempontból érdemes újragondolni a mottóul választott helyzetleírást: a totalitarizmus és a liberalizmus nem egymás ellenfelei, a két szellemi mozgalom a frontvonal ugyanazon oldalán áll. S míg a politikai megosztottság dimenziójában kivitelezhető a „közép” elfoglalása, ez szellemi téren nem lehetséges. Újat kezdeni csak úgy lehet, ha kilépünk: ki kell lépni a gnosztikus liberalizmus totalizáló idiómájából. Kilépni pedig csak úgy lehet, ha hátralépünk, mert nem lehet folyamatosan újat kezdeni. Mert kétségünk sem lehet, nemcsak az identitását a radikális politikai mozgalmakban kereső fasiszta „frontharcos”, de a liberális köntösét ledobó proletár yuppie is ugyanannak a szellemi kalandnak a részese; ami miatt pedig a fasiszta elfogadhatatlan a proletárnak, az nem az irány, hanem a nívó.
Míg ők ott állnak a végnél, mi ott állunk a kezdetnél.
Láttuk, a „magyarországi konzervatív jobboldal dilemmáját” nem a fasizmus problémájának megválaszolása (ahogy azt TGM feltételezi), hanem a jó kormányzás gyakorlata oldja meg. Ha jól értjük TGM logikáját, abban viszont igazat adunk neki, hogy a politika legalább részben szellemi feladat. Ebből a szempontból a kultúrpolitika fontosabb, mint a gazdaságpolitika. Mert a szellem párlata így is, úgy is lecsapódik a kormányzás gyakorlatában.
Méltányolásképpen: a progresszió eredményei azért nem múlnak el nyomtalanul.
Ha majd évek múlva gyermekeink felkeresik a Progresszió Múzeumát, megmutatjuk nekik a kiállítóterem fénypontját, az üres ruhásszekrényben pőrén szorongó proletár yuppie ábrázatát. Elmondjuk nekik, hogy a Progresszív Szekrény már nem tölti be funkcióját: korábban átöltözőszobaként szolgált, de a felvilágosodás boleróját, a marxizmus felöltőjét, a liberalizmus köpenyét és a fasizmus kényszerzubbonyát már mind elkoptatták. Majd megvárjuk, hogy a teremőrök, mint egy csörgőt, újra és újra felhúzzák a proletár yuppie viaszbábuját. A báb sipítja majd: „sötét, rasszista, provinciális, ostoba, begyepesedett, pitiáner, műveletlen, anális-retentív politikusok”. Lábánál sírkőként szolgáló tábla, rajta a felirat: „Emlékezzetek a kezdetekre!”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.