A SkyEurope csődvédelme

Fizetésképtelenséget jelentett és csődvédelembe menekült a SkyEurope. A pozsonyi székhelyű, fapados légitársaság az elmúlt években óriási hiányt halmozott fel, a cég saját tőkéje 97,5 millió eurós mínuszba fordult. Ennek ellenére Jason Bitter, a SkyEurope vezetője néhány hete még azt nyilatkozta, hogy késve ugyan, de tudnak fizetni a hitelezőknek. A csődeljárás alatt – és a légitársaság reményei szerint később is – a járatok zavartalanul üzemelnek.

Bodacz Péter
2009. 07. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bekövetkezett, amit már régóta sejteni lehetett: csődbe ment a SkyEurope Airlines. A néhány évvel ezelőtt a magyar piacról kivonult, pozsonyi központú, fapados légitársaság tegnap jelentette be, hogy nem tud fizetni hitelezőinek. Mint arról a távirati iroda beszámolt, a légitársaság ellen indult csődeljárás védelmet biztosít a hitelezőkkel szemben, és nagyban hasonlít az amerikai csődtörvény 11. fejezetében leírt, Chapter 11 néven ismert reorganizációs csődvédelemhez. Ezt a megoldást jellemzően akkor választják a bajba jutott cégek, ha bíznak abban, hogy az újjászervezést követően folytatni tudják tevékenységüket. Szlovák sajtóértesülések szerint a mostani csődvédelem nem érinti sem a charter-, sem pedig a menetrend szerinti járatokat, azaz azok a továbbiakban is zavartalanul szállítják az utasokat. A híreket alátámasztja, hogy a SkyEurope weboldalán tapasztalataink alapján továbbra is lehet repülőjegyet vásárolni.
A diszkont-légitársaságok indulásakor Közép-Európában meghatározónak számító SkyEurope a 2008-as üzleti évet minden korábbinál nagyobb, közel kétmilliárd koronás veszteséggel zárta, az idei első negyedévben pedig 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el. Idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról.
Jason Bitter, a SkyEurope vezetője június elején bejelentette: húszmillió eurós tőkeinjekcióra van szükség, erről három befektető társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való. Tárgyalnak a jelenlegi hitelezőkkel is, és kidolgoztak egy új törlesztési ütemtervet. Bitter néhány hete még úgy fogalmazott: nem arról van szó, hogy nem fizetik a tartozásokat, az viszont igaz, hogy nem törlesztenek időben. – Nem tudom, a légitársaság megéri-e a következő évet. Akár az egész piac összeomolhat, minket pedig már sokszor temettek, de még mindig itt vagyunk – jelentette ki a gazdasági válság által erősen sújtott SkyEurope vezetője. A cég egyébiránt az első lépések között már a flottáját is harmadolni kényszerült, tizenöt gépes állományuk mindössze ötre csökkent. A cégvezető korábbi magyarázkodására az is okot szolgáltat, hogy a korábban a SkyEurope marketingtevékenységét irányító prágai Beyond Interactive reklámügynökség újsághirdetések útján kereste a légitársaság többi hitelezőjét, hogy közösen csődeljárást indítsanak ellene.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.