Bekövetkezett, amit már régóta sejteni lehetett: csődbe ment a SkyEurope Airlines. A néhány évvel ezelőtt a magyar piacról kivonult, pozsonyi központú, fapados légitársaság tegnap jelentette be, hogy nem tud fizetni hitelezőinek. Mint arról a távirati iroda beszámolt, a légitársaság ellen indult csődeljárás védelmet biztosít a hitelezőkkel szemben, és nagyban hasonlít az amerikai csődtörvény 11. fejezetében leírt, Chapter 11 néven ismert reorganizációs csődvédelemhez. Ezt a megoldást jellemzően akkor választják a bajba jutott cégek, ha bíznak abban, hogy az újjászervezést követően folytatni tudják tevékenységüket. Szlovák sajtóértesülések szerint a mostani csődvédelem nem érinti sem a charter-, sem pedig a menetrend szerinti járatokat, azaz azok a továbbiakban is zavartalanul szállítják az utasokat. A híreket alátámasztja, hogy a SkyEurope weboldalán tapasztalataink alapján továbbra is lehet repülőjegyet vásárolni.
A diszkont-légitársaságok indulásakor Közép-Európában meghatározónak számító SkyEurope a 2008-as üzleti évet minden korábbinál nagyobb, közel kétmilliárd koronás veszteséggel zárta, az idei első negyedévben pedig 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el. Idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról.
Jason Bitter, a SkyEurope vezetője június elején bejelentette: húszmillió eurós tőkeinjekcióra van szükség, erről három befektető társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való. Tárgyalnak a jelenlegi hitelezőkkel is, és kidolgoztak egy új törlesztési ütemtervet. Bitter néhány hete még úgy fogalmazott: nem arról van szó, hogy nem fizetik a tartozásokat, az viszont igaz, hogy nem törlesztenek időben. – Nem tudom, a légitársaság megéri-e a következő évet. Akár az egész piac összeomolhat, minket pedig már sokszor temettek, de még mindig itt vagyunk – jelentette ki a gazdasági válság által erősen sújtott SkyEurope vezetője. A cég egyébiránt az első lépések között már a flottáját is harmadolni kényszerült, tizenöt gépes állományuk mindössze ötre csökkent. A cégvezető korábbi magyarázkodására az is okot szolgáltat, hogy a korábban a SkyEurope marketingtevékenységét irányító prágai Beyond Interactive reklámügynökség újsághirdetések útján kereste a légitársaság többi hitelezőjét, hogy közösen csődeljárást indítsanak ellene.
Fontos döntést hoz a kormány a lakbértámogatásról + videó
