A törvényes rablás szakértői

2009. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ország polgárainak az adósságon kívül semmije sem maradt. Az emberek lába alól kihúzták a talajt, fejük fölül elárverezik a tetőt. A hatalom sorra fogadja el a jogsértő törvényeket és fogalmazza meg közhatalmi határozatait, írja alá érvénytelen szerződéseit


A szakértői kormány megalakulása új szakaszt nyitott az életünkben. Naponta tapasztalhatjuk, hogy kriminális méreteket öltött a nemzet javainak fosztogatása. Megkezdődött a víz, a föld, az erdő, a történelmi, kulturális javak még megmaradt részeinek elsajátítása.
A legmegdöbbentőbb ebben nem az, hogy az uralkodó réteg haramiák módjára próbálja megszerezni, átjátszani a maradék szellemi, erkölcsi és anyagi értékeket. Ez a magatartás eddig sem volt ismeretlen. Az 1980-as esztendők óta szünet nélkül tart a spontán és a jól megfontolt, megtervezett magánosítás. A közjavak felszámolása, amely a nagy állami vállalatok átalakításával kezdődött, s a kisközértek eladásával, az élelmiszer-ipari cégek átruházásával és megszüntetésével, az állami földek bérbeadásával folytatódott, jelenleg is tart. Tűrhetetlenné az teszi ezt az utolsó szakaszt, hogy világossá vált: tényleg mindent elloptak. Az ország polgárainak az adósságon kívül semmije sem maradt. Az emberek lába alól kihúzták a talajt, fejük fölül elárverezik a tetőt. A hatalom birtokosai sorra fogadják el a jogsértő törvényeket, és fogalmazzák meg közhatalmi határozataikat, írják alá érvénytelen szerződéseiket.
Legutóbb bizonyos körök számára a gyógyvíz is szabad préda lett. Az Országgyűlés június 15-én a vízgazdálkodásról szóló törvény módosításával lehetővé tette, hogy a termálvíz kitermelését végző vállalkozók egyedi engedéllyel felmentést kapjanak kötelezettségeik alól. Ne kelljen a vizet visszajuttatniuk a földbe, holott ez létfeltétel, elemi érdek. Sólyom László köztársasági elnök a héten politikai vétóval élt: a törvényt nem írta alá, hanem megfontolásra viszszaküldte a parlamentnek. Arról tehát ismét szavazni kell. Elgondolkodtató, milyen tényeket, szempontokat hagyott figyelmen kívül az Országgyűlés többsége, amikor elfogadta a jogszabályt. Nem vette figyelembe például, hogy a víz visszatáplálása fontos a felszín alatti egységes bázis megóvásához. A termálvizek ugyanis kapcsolatban vannak az ivóvízkinccsel, amely Magyarországon szinte teljes egészében a felszín alatt található. Mivel ezek a vizek természetes úton meglehetősen lassan pótlódnak, a kitermelt termálvíznek minél nagyobb arányban vissza kell kerülnie a földbe.
Erre hivatkozott egyebek között a köztársasági elnök, s a még ki nem hirdetett törvény kijavítását kéri. Nem feltételezhetjük persze, hogy a jogszabályt előterjesztő szakértői kormány ne ismerte volna az összefüggéseket. Tudnia kellett, hogy a vízbázis tönkretételéről, a föld kirablásáról lehet szó, ennek ellenére szavaztatta meg készséges támogatóival, képviselőivel a paragrafusokat. Szántszándékkal rendelkezett úgy, kerül, amibe kerül, lehetővé teszi, hogy a vállalkozók ne juttassák vissza a vizet, mert hová lenne akkor a profitjuk? Egyedileg, hatósági engedély alapján, eltekintett tehát a közérdektől, az élet forrásául szolgáló természetes vízkészlet megóvásától.
Szokták mondani: azért van a paragrafus közepén a lyuk, hogy kibújjunk a rendelkezés alól. Ám mi célt szolgál a törvény? Azt, hogy normának, a magatartás zsinórmértékének tekintsük, vagy pedig, hogy így mentesüljünk a kötelességektől? Jelen esetben, a szakértői kormány jóvoltából az utóbbi változat érvényes: a még létező parlamenti többség törvényben ad felmentést a törvény megtartása alól. Így érvényesül nálunk azután a törvény előtti egyenlőség. A törvény eleve magában foglalja az egyenlők egyenlőtlenségét, emiatt az átlagpolgárok egyenlők, a holdudvarhoz tartozók viszont egyenlőbbek a többieknél. A befektetéseit az adóparadicsomba menekítő gazdag és előkelő ember törvényben kap módot arra, hogy tág határidőn belül, szankciók nélkül hazahozhassa adózatlan vagyonát. Másoktól így látszólag megfelelő erkölcsi alappal követelheti meg a súlyos közterhek elviselését. Történik mindez azt követően, hogy az Alkotmánybíróság a Bokros-csomag idején felhívta a figyelmet: a jogalkotás jogával sem lehet visszaélni. Most számos esetben alighanem ez történik.
A privilégiumok, a kiváltságok szövevényes rendszerére figyelmeztet az a felhívás is, amelyet a héten a Fidesz tett közzé. A polgári párt szakpolitikusai a legértékesebb tíz hazai kastély privatizációs tervei kapcsán jelentették be, nem helyeselnék, ha pénzemberek, vállalkozók felvásárolnák az ország kiemelt üdülőhelyein található, patinás építményeket. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. az eddigi információk szerint vagyonkezelésbe adná a jórészt már felújított kastélyokat, amelyek a Balaton, a Fertő tó, a Velencei-tó és a Tatai-tó környékén találhatók. Rendbehozatalukra az elmúlt években milliárdokat költött az állam. Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök pedig 2006-ban azt az ígéretet tette: kulturális célokra a helyi közösségek rendelkezésére bocsátják az értékes ingatlanokat. Legtöbbjükben egyébként jelenleg múzeum is működik. Korábban uniós pénzt szántak a fejlesztésükre.
Most azzal szembesülhetünk, hogy azok a barátok, ismerősök és üzletfelek, akik eddig netán nem tudtak részesülni a közvagyonból, végre megkapják a jussukat. A bolt meglehetős haszonnal kecsegtet, hiszen a reprezentatív üdülőövezetek vigalmi központtá bővíthetők. Egymás után nyílhatnak majd a kaszinók. A Fidesz szerint a kormányt válságkezelés címén csak azért tartja életben a parlamenti szavazóbázis, hogy a még meglévő nemzeti vagyont politikai szempontból a lehető leghatékonyabban tudják privatizálni. A szaktárca legújabb mentegetőző fogadkozásait nem vehetjük készpénznek.
A Fidesz egyébként már korábban munkacsoportokat hozott létre az olyan megállapodások feltárására és elemzésére, amelyeket a termőföld, a vízkészlet és az erdők privatizálásáról kötöttek. Az ellenzéki párt ezzel azt erősíti meg, hogy az érvénytelen ügyletek felülvizsgálata nem maradhat el. Bizonyosak lehetünk ugyanakkor abban, hogy a párt erőfeszítése önmagában nem elegendő. A civil szervezetek, az érdeklődő magánszemélyek figyelmének is ki kell terjednie minden olyan megoldásra, amely nem illeszthető a jogállam, az alkotmányosság kereteibe. Lehetőségeihez képest kinek-kinek szükséges feltérképeznie, számon tartania, milyen szerződések és jogszabályok vezettek el ahhoz, hogy a polgárokat kisemmizzék úgynevezett szakértőik. Az államfőhöz hasonlóan így a maguk helyén és módján az ország lakóinak is élniük kell a politikai vétó lehetőségével.
Emlékezhetünk: ez történt 2008. április 9-én is, amikor több mint hárommillió választópolgár hozta az arrogáns és kíméletlen politikusok tudomására: mindent nem hajlandó eltűrni. A tandíj, a vizitdíj, a kórházi napidíj a múlté. A kormány ezután szétesett, majd Gyurcsány távozott a végrehajtó hatalom éléről. A bomlás már ekkor megindult. Az MSZP–SZDSZ-koalíció legnagyobb privatizációs terve is vereséget szenvedett: nem sikerült befektetők kezére juttatni a társadalombiztosítás milliárdjait. Ebben szintén közreműködött a köztársasági elnök, a pénztártörvényt ugyanis visszaküldte megfontolásra az Országgyűlésnek. Némi korrekcióval a jogszabályt másodszor is megszavazták, de április 9-én a háromigenes voksolással a nép közvetve erről is kimondta a halálos ítéletet. A befektetők visszaléptek – a polgári szövetség előzőleg figyelmeztetett, nem fogadná el a tranzakciót. A civil társadalomnak ezután is nemet kell mondania a törvényesített, legalizált rablásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.