Kétszáz üzlet a cél. Forgalmát és boltjai számát tekintve a Tesco Globál Áruházak Zrt. a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem piacvezető multivállalata, kilencvenkét hipermarketet működtet az országban. A Tesco forgalma tavaly 602 milliárd forint, tavalyelőtt 554,9 milliárd forint volt. A Magosz szociális boltjai egy kerületi kezdeményezésből nőtték ki magukat országos hálózattá néhány hónap alatt. Jelenleg Budapesten és Pest megyében 21, vidéken 9 szociális bolt működik, a hálózatot 200 tagúra bővítené a Magosz. Az üzletek lényege, hogy a boltokba meghatározott termelői kör szállítja friss áruit, maximált áron, amelynél többért a gazda nem adhatja át a termékét.
Próbavásárlást végeztünk az ország legnagyobb multinacionális kereskedelmi vállalata, a Tesco Fogarasi úti áruházában, illetve a néhány sarokkal arrébb működő sarki közértben, amely néhány hónapja a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Országos Szövetsége (Magosz) által életre hívott szociálisbolt-hálózat tagja. Arra voltunk kíváncsiak, valóban jobban jár-e a magyar vásárló, ha az olcsóságáról, ám javarészt import beszerzéseiről elhíresült multinál rakja tele élelmiszerkosarát, vagy pedig ellátogat valamelyik szociális boltba, ahol garantáltan hazai terméket kap a pénzéért, ráadásul alig pár forinttal drágábban a termelői árnál.
A Fogarasi úti szociális boltban tegnap délelőtt hosszú sorokban várakoztak a vásárlók, jellemzően kisnyugdíjasok, ám az eladó szerint gyakran járnak ide családosok és fiatalok is, valamennyien a garantált minőségű és olcsó magyar árura áhítoznak. Szünet nélkül mérik itt a meggyet, cseresznyét és más, idényjellegű gyümölcsöket, de szépen fogy a paprika, a paradicsom, a burgonya és a bolt előtt hűtőkocsiból, literenként 180 forintért kínált etyeki termelői tej is.
– Én már nem is járok a piacra, mert itt olcsóbb és szebb az áru, ráadásul biztos lehetek benne, hogy hazai földben termett – jegyezte meg egy nyugdíjas kifelé menet, mire az eladó hozzátette: hétvége előtt valósággal megrohamozzák a boltját, akad köztük olyan is, aki Budáról utazik át, kifejezetten a magyar áruk kedvéért.
A zöldség- és gyümölcspolcokon minden áru friss és hibátlan, az árak pedig nem egy esetben jóval barátságosabbak, mint a néhány sarokkal arrébb üzemelő Tesco áruházban. Még azon termékek is olcsóbbak a szociális boltban, amiket magyar beszállítók friss árujaként kínálnak a multinacionális bevásárlóközpontban. Így például a szociális boltban a paradicsom kilója 298, míg a Tesco magyar paradicsoma 399 forint. Az idared alma kilóját az előbbiben 220 forintért mérik, ugyanez a multiáruházban 299 forintba kerül.
A bevásárlókörúton egyértelműen kiderült: a szociális boltokban a Tescónál olcsóbban kapható a liszt, a méz, a tojás, az újburgonya, a házi tészta, a savanyúság, a fokhagyma és a vöröshagyma is, ahogy az ásványvíz és más hazai portékák is.