Dübörgő gyászszertartás

A hagyományoknak megfelelően vadászgépek áthúzásával, katonai tiszteletadás mellett búcsúztak tegnap a Kerepesi temetőben Németh Gábor nyugállományú alezredestől, a kecskeméti légibázis Dongó vadászrepülő századának egykori parancsnokától. Ő volt a MiG–29-es típus első hazai bemutatópilótája. A repülők zaja nagy riadalmat keltett a budapestiek körében.

2009. 07. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ami egy szakmai közösség szűk körű gyászszertartásának indult, arról egész Budapest tudomást szerzett, amikor a természetüknél fogva zajos repülőgépek – a honvédség egy Gripenje és egy MiG–29-ese –a ceremónia csúcspontján áthúzott a főváros sűrűn lakott részén fekvő Nemzeti Sírkert felett. A megfelelő időzítés érdekében a gépek mintegy negyedórát várakoztak a főváros déli része felett a Molnár-sziget körül. Majd föld közeli magasságban – 250 méteren a terep felett – repültek rá a temetőre. Az első áthúzást egy teljes forduló, majd egy második áthúzás követte, ezt követően a „vegyes géppár” dél felé tartva elhagyta Budapest légterét.
A főváros feletti rendkívüli repülés – amelyhez hasonlóra csak augusztus 20-án, a Hősök terén rendezett tisztavatáskor van példa – hatalmas ijedtséget váltott ki a lakosság körében, és számtalan panaszkodó telefont kaptak a különböző hatóságok. Értesüléseink szerint azonban a műveletet a repülési szabályokkal teljes összhangban, előzetes engedélyek birtokában hajtották végre a pilóták. A vadászgépek személyzete repülését összehangolták a Ferihegyi légikikötő forgalmával is. A légügyi hatóság mindazonáltal vizsgálatot rendelt el.
A Honvédelmi Minisztérium belső kommunikációs zavar miatt nem tudott részletekkel szolgálni, közleményükben kezdetben „előre tervezett feladatról” beszéltek, a temetés említése nélkül.
A néhány évvel ezelőtt nyugállományba vonult Németh Gábor alezredes június 13-án hunyt el váratlanul, 47 éves korában. A magyar vadászrepülő körökben nagy megbecsülésnek örvendő tiszt vezette a kecskeméti második, azaz Dongó repülőszázadot, miután azt 1993-ban átképezték, illetve átfegyverezték MiG–29-es típusra. Az akkor új repülőgéptípust először ő mutatta be a hazai nagyközönségnek az 1994-es budaörsi repülőnapon, majd évekig ő volt a típus bemutatópilótája.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.