Fékezni próbálnak a boltok

Nagyüzem volt tegnap éjjel a magyarországi áruházakban, s a ma érvénybe lépő áfaváltozások miatt a kereskedők még napokig cserélgetik az árcímkéket a boltok polcain. A láncok többsége az egyre élesedő árversenyben azt állítja: a vásárlók érdekében vállalják az áfaemelésből adódó többletterhek java részét, ezért most még biztos nem szöknek az egekbe a fogyasztói árak.

2009. 07. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Káosz a szállodákban. Hiába szavazta meg az Országgyűlés a szállodai szobaárak 18 százalékos áfáját, még mindig teljes a bizonytalanság ebben az ügyben – jelezte egy szállodavezető. Az adóváltozással ugyanis több száz hazai szálláshelynek kell átállítania számítógépes rendszerét, úgy, hogy közben folyamatosan nyitva tartanak, súlyos fennakadásokat idézve elő a szállóvendégek ellátásában. Emellett több szállodai szolgáltatás esetén még bizonytalan, hogy a kedvezményes vagy a megemelt áfakulcs érvényes-e rájuk.


Újabb drágulást hozó intézkedés lépett ma hatályba a termékek és szolgáltatások forgalmiadó-kulcsának 20-ról 25 százalékra emelésével. Mivel a legfrissebb előrejelzések szerint a nettó reálkeresetek háromszázalékos csökkenése és a romló munkaerő-piaci helyzet miatt a magánfogyasztás hat százaléknál is nagyobbat zuhan az idén, a boltok durva árversenybe kezdenek a vevők kegyeiért. Ennek részeként az áruházak többsége nem, legalábbis nem most építi be áraiba az adónövekedést, de szakértők egybehangzó véleménye szerint a többletkiadásokat előbb-utóbb továbbterhelik a fogyasztókra. Vagyis az év során lassan, fokozatosan kúsznak majd fel a bolti árak.
Ahogy a legtöbb kereskedőnél, úgy a magyar tulajdonú CBA-láncnál is hetekig készültek a termékek átárazására, ami egy-egy üzlet esetében több százezer forintos pluszkiadással jár. Az áfaemelés a 3500-nál is több egységet üzemeltető CBA-nál horribilis kiadásokat jelent – tudtuk meg a lánc szóvivőjétől. Fodor Attila elmondta: több napi termék esetén az elmúlt hetekben csökkentették az árakat, hogy júliusban ne érződjön annyira az áfa miatti drágulás. A 18 százalékos kulcs alá sorolt tejtermékek és pékáruk pedig a jövőben az átlagnál is olcsóbbak lehetnek a lánc üzleteiben, egy zsemle például az eddigi tíz helyett nyolc forintba kerül mától, míg a fehér kenyerek ára átlagosan tíz forinttal lett kedvezőbb.
– Rejtett áremelést a későbbiekben sem tervezünk, mivel óriási a vásárlók kegyeiért folytatott árverseny manapság. Ráadásul magyar beszállítóinkkal megegyeztünk, hogy árrésünk terhére közösen vállaljuk át a többletköltségeket annak érdekében, hogy drasztikus drágulással ne riasszuk el a vevőket – jegyezte meg Fodor Attila, hangsúlyozva: elsősorban az alapvető élelmiszerek árát nem fogják jelentősen növelni, mivel az áfaemelés leginkább a legkisebb jövedelemből élőket sújtja.
Tegnap éjszaka még a 24 órában nyitva tartó Tesco üzletek is zárva voltak, a multinacionális láncnál mára valamennyi termék árát átcímkézték a polcokon. – Egy nagyobb hipermarketben például több százezer árcímkét kellett kicserélnünk. Számos terméknél ugyanakkor megpróbáltuk az áfa emelése előtti szinten tartani az árakat – mondta Hackl Mónika, a lánc szóvivője, aki szerint a Tescóban várhatóan öt százaléknál kisebb lesz az áremelések miatti forgalomcsökkenés, ami azonban az egyes termékek piacán változhat.
Nem árt a fokozott figyelem ezekben a napokban a vásárlók részéről sem, egy olvasónk ugyanis tegnap azt jelezte: a francia tulajdonú Auchan-áruházlánc egyik fővárosi üzletében a napokban több száz forintos eltéréssel számláztak egyes termékeket. A pénztáros elmondása szerint az áfaemelés miatti átállásban a számlázó szoftver még nem működik rendesen, ezért fordulhat elő bármely kereskedőnél, hogy jóval többet nyomtatnak a blokkra, mint amennyibe egy-egy termék valójában kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.