Több sebből is vérzik a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) 1,1 milliárd forintos összértékű kommunikációs pályázata, amelyet még a hazai válságkezelés és az uniós pénzek felhasználásának népszerűsítésére írtak ki. Az európai parlamenti választások előtti hetekre időzített kampány kapcsán egyrészt ismeretlen okból gyorsított meghívásos közbeszerzés mellett döntött az ügynökség, de a jelentkezők számával is problémák akadtak. Az uniós beruházások kommunikációján korábban már többször is befutó Mindshare médiaügynökség mellett ugyanis mindössze két pályázó akadt. Az egyik a Media Insight volt, amely a Mindshare-rel együtt a GroupM csoport tagja, vagyis testvércég, ezért megfejthetetlen, milyen okból szándékozták egymás elől elhalászni ugyanazt a megrendelést. A másik jelentkező a Media Planning Group (MPG) volt, amely utóbb kénytelen volt megtámadni az eredményt, mivel a nyertes végül nem azt a feladatot valósította meg, mint amire a pályázat során ígéretet tett.
A közbeszerzés további érdekessége, hogy a valójában kedvezőbb ajánlattal rendelkező, vagyis gyakorlatilag a saját cégcsoportjának másik tagja alá ígérő Media Insight ajánlatát az utolsó percben eredménytelennek nyilvánították, „mivel a dokumentációja nem volt teljes”. Így maradhatott ismét egyedül a porondon az a Mindshare, amely korábban már az uniós vidékfejlesztési pénzek reklámozásánál is nyerő pozícióban volt. A brüsszeli agrártámogatások médiamegjelenítésére és reklámozására tavaly meghirdetett, kétmilliárd forint értékű közbeszerzésen a Mindshare egy másik céggel közösen úgy nyert, hogy nem volt más érvényes ajánlattevő. Az eset kiverte a biztosítékot a Magyar Kommunikációs Ügynökségek Szövetségénél: tiltakozásukban hangsúlyozták, hogy „Magyarország vezető ügynökségei azért maradtak távol a pályázattól, mert a szűrőfeltételeknek nem tudtak megfelelni”.
A szövetség a tavalyi eset után egy részletes közbeszerzési ajánlást készített, amelyben javaslatot tettek a korrekt és átlátható pályáztatási feltételrendszerre. A helyzet azonban láthatólag nem javult. Ezt mutatja, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság a mostani, 1,1 milliárdos pályázattal kapcsolatban két-, illetve másfél millió forintra büntette az NFÜ-t, illetve a Mindshare-t, helyt adva a hoppon maradt MPG panaszának. A Figyelő információi szerint az NFÜ-kampány médiaügyeiben egy olyan tanácsadó – Vincze Tibor – is részt vett, akinek cége, a Spiritcom a környezetvédelmi tárca pályázatán ajánlattevőként jelent meg. Vincze így az egyik állami tendernél bírálóként, a másiknál pedig pályázóként szerepel.
Ablakon menekült a sorozóbizottság elől + videó
