Ingatlanadó, súlyosbodó nyomorprés

Olvasónktól
2009. 07. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ingatlanadó tervezett bevezetése és a törvénytervezet több pontjában jogi, alkotmányossági problémát vet fel és antiszociális intézkedést tartalmaz, amely a jogalkotókat, úgy tűnik, nem érdekli, mivel egyetlen cél a bevétel növelése (lásd a pénzügyminiszterrel a 2009. június 17-i Kereszttűz riportot). Sajnálatos módon nem érdeklik őket az anyagilag és szociálisan tönkremenő emberek sem. Így a nyugdíjasok, nyugdíjszerű ellátásban (pl. rendszeres szociális járadékban – 26 400 Ft) részesülők és a munkanélküliek helyzetével sem foglalkoznak, hogy azokkal mi lesz? Adott esetben ugyanis ez a társadalmi réteg is ingatlanadót fog fizetni! Ez senkit nem érdekel, pedig közel hárommillió nyugdíjas és több mint 400 ezer munkanélküli van.
Néhányat az alkotmányossági és jogi problémákról: a tervezet szerint „kedvezményt” kapnak a 62 év feletti nyugdíjasok. Ez önmagában alkotmányellenes, hiszen diszkriminatív módon kizárja a 62 év alatti nyugdíjasokat, hiszen ők ugyanolyan jogú nyugdíjasok, mint a 62 év felettiek. Ők ugyanúgy megfizették az adókat, járulékokat stb. Az alkotmány kifejezetten tiltja az emberek, társadalmi csoportok stb. hátrányos megkülönböztetését.
A tervezet szerint akinek a nyugdíja nem éri el az 57 ezer forintot, mentesül az ingatlanadó alól. Mi van a szociális járadékban (26 400 Ft) részesülőkkel, hiszen ők roszszabb helyzetben vannak, mint a nyugdíjasok! A jogalkotók szempontjából mellékes, hogy az ingatlanok már adózott jövedelemből épültek, fizettek utánuk még vagyonosodási illetéket, örökösödési illetéket. Hányszor lehet egy vagyontárgyat még további adókkal sújtani? A pénzügyminiszter szerint (Kereszttűz, 2009. június 17.) az ingatlanadó kivetésével kipróbálják a társadalom teherbíró-képességét, és ezt követően kerülhet sor az államot érintő megszorításokra, mivel ott „rengeteget lehet megtakarítani”. Pont fordítva kellett volna, és nem a lakossággal kezdeni. Mély hallgatás van a korábban emlegetett megtakarító állami intézkedésekről. Korrupció elleni fellépés, nagyberuházások felülvizsgálata, önkormányzati rendszer átalakítása, képviselők számának csökkentése, bankrendszer adóztatása, bürokrácia csökkentése stb.
Az ingatlanadó bevezetése visszaveti a lakáspiacot, a lakásépítést, nem fognak építkezni. A többi megszorító intézkedés pedig a társadalmi fogyasztást gátolja, szociális válsággal fenyegetve. Az nem megoldás, hogy a társadalom egyik csoportjára adót vetnek ki, hogy a másiknak adókedvezményt adjanak. Ez megosztja a társadalmat. Amennyiben az ingatlanok értékelését az APEH vagy az önkormányzatok végzik, célszerű a közélet tisztasága érdekében, hogy dolgozóik ingatlanjainak értékbecslését egy különálló szervezet végezze.
Kassai László
Budapest

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.