Fedélzetén 153 emberrel az Indiai-óceánba zuhant tegnap hajnalban a részben jemeni állami tulajdonban lévő légitársaság, a Yemenia egyik Airbus A310-es típusú utasszállító repülőgépe a Comore-szigeteknél. Az utasok többsége az egykori francia gyarmat, Comore-szigetek állampolgára, 66-an pedig franciák voltak. Az Associated Press értesülése szerint a tizenegy tagú személyzetből hatan – köztük a pilóta – jemeniek, ketten marokkóiak, egy indonéz, egy etióp és egy Fülöp-szigeteki. Az IY626 számú járaton tartózkodók Párizsból érkeztek, és Jemen fővárosában, Szanaában szálltak át a Comore-szigetek fővárosába, Moroniba induló jemeni gépre – tudta meg a távirati iroda. A szerencsétlenségnek egyetlen túlélője van, egy gyerek, akinek sem a nevét, sem az állampolgárságát nem közölte a Yemenia – írta a BBC. A gyereket Moroni egyik kórházába vitték, és ott ápolják. Állapotáról nem közöltek részleteket.
A légi baleset 15 perccel azelőtt történhetett, hogy az Airbus A310-es leszállt volna, a rádiókapcsolat legalábbis ekkor szakadt meg a gép és az irányítótorony között. Az IY626-os járat roncsait végül 14,5 kilométerre találták meg a célállomástól.
*
A Comore-szigetek a Mozambiki-csatornában, Madagaszkártól mintegy 300 kilométerre északnyugatra és az afrikai kontinenstől ugyancsak hasonló távolságra keletre fekszik.
Az országnak nincsenek tengeri mentőalakulatai, ezért a kereséshez – Nicolas Sarkozy francia államfő utasítására – a francia hadsereg is csatlakozott: a Franciaországhoz tartozó indiai-óceáni szigetről, Mayotte-ról, illetve Réunionról nyújtottak segítséget. Két hadihajót és egy Transall típusú katonai szállítógépet vezényeltek a baleset körzetébe, és a helyszínre küldik a BEA francia polgári légiközlekedés-biztonsági nyomozóiroda egy csoportját is. Helyi halászok is segítették a munkát. A mentőalakulatok Moronitól 16-17 tengeri mérföldre holttesteket láttak a víz felszínén, valamint egy hatalmas olajfoltot. A halászok ugyanott roncsdarabokat, személyi tárgyakat, kézitáskákat és bőröndöket találtak, amelyek csak az utasokéi lehettek. Lapzártáig az egyetlen túlélő mellett három holttest került elő a tengerből.
Abdel-Káder, a jemeni polgári légiforgalmi hatóság helyettes vezetője a tragédia körülményeiről elmondta: a térségben rosszak voltak az időjárási viszonyok, a szél sebessége meghaladta az óránkénti száztíz kilométeres sebességet, és háborgott a tenger. Feltehetőleg ezek a körülmények vezettek ahhoz, hogy a repülőgép eltűnt a radar képernyőjéről – tette hozzá. Dominique Bussereau, a francia közlekedési minisztérium államtitkára azt nyilatkozta, hogy a francia hatóságok megfigyelés alatt tartották a jemeni légitársaságot, és a szóban forgó repülőgépnél korábban sok hibát észleltek. Az Airbus A310-es 2007-ben Franciaországban volt felülvizsgálaton, és azóta nem tért vissza újabb vizsgálatra. A Yemenia, más néven Yemen Airways a BBC értesülése szerint 51 százalékban a jemeni, 49 százalékban pedig a szaúdi kormány tulajdona.
Régi repülő. Az Indiai-óceánba zuhant 310-es típusú gép az Airbusok második szériájának képviselője volt. Az elsőbe tartozók (A300-asok) idén negyven éve kerültek le a gyártósorról. Lapunk értesülései szerint a 310-esek többségét ma már teherszállító géppé alakították át, csak a kisebb légitárságok használják őket továbbra is utasszállításra. Szakértők óva intenek attól, hogy a mostani tragédiát az egy hónappal ezelőtti, a Csendes-óceánba zuhant A330-as Airbus-balesettel kapcsolja össze bárki, és azt az általános következtetést vonja le, hogy az Airbusok nem biztonságosak. Mindenesetre annyi biztos, hogy az éppen négy évtizedes fennállását ünneplő Airbus hírnevének alighanem sokat ártott a közelmúlt két légitragédiája.
Legutóbb most áprilisban frissítette az Európai Bizottság a légitársaságokat tartalmazó feketelistáját. Ez a következő cégeket tiltja ki az európai légtérből: Angola, Benin, Egyenlítői-Guinea, Indonézia, Kirgiz Köztársaság, Libéria, Sierra Leone, Szváziföld, Kongói Demokratikus Köztársaság és Gabon összes légi fuvarozója a Gabon Airlines és az Afrijet kivételével. Habár a mostani balesetben érintett Yemenia nem szerepel a felsoroltak közt, az intenzíven megfigyelt légitársaságok kategóriájába tartozik. Ennek oka, hogy az auditálásnál több karbantartási hibát is felfedeztek a Yemenia gépeinél.