Lamantin: özönvízi blues

Klementisz Réka
2009. 07. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A levegő párás, nehéz, odakint gőzölögve száradnak a pocsolyák. Ian Siegal egyszer csak feltűnik a szállodai recepciónál; nappali fényben a bluessztár… Mint valami lassított némafilmben, úgy lép ki a hotel ajtaján. Séró simítva, abban egy hajszálnyi hiba nincsen, a zakó pedig, naná, kígyóbőrmintás. Ian! – kiáltja utána Andy Graham, Siegal éjjeli fegyverhordozója, kezében a basszusgitár. Siegal megtorpan. Varjak reppennek szét az ázott lombok között.
Snitt. Szombathely, Lamantin; innentől legalábbis szépiára forog a film – ha nem film noir. Az idén jubiláló Lamantin Jazz Fesztivál sajátos báját a rendezvény családiassága mellett az adja, hogy az ember Szombathely békés utcáin kóborolva könnyedén belefuthat a dzsessz-elit valamelyik kiválóságába. Idén az özönvízzel súlyosbított júniusi őszben szinte üresek az esti utcák, csak néhány kalapos-zakós bohém tart határozott léptekkel a Fő tér felé. Tímár Péter, a fesztivál szellemi atyja (civilben háziorvos) és az Improvizatív Zeneműhely Egyesület néven összeállt baráti társaság szervezőgárdája az idei Lamantin negyedik napjára, szerdára blues-napot szerveztek, és megnyerték fellépőnek a magyar Palermo Boogie Gang mellett Raphael Wressniget és Enrico Crivellarót.
Nyolc felé a főtéri sátor már tele. Crivellaro nem kíméli a gitárt, sőt, huszonegyre lapot húz a duplanyakúval, Wressnig a hammond orgonát bűvöli visszakézből, s addig-addig húzzák a szólókat, míg a hátsó sorban állók nem bírnak magukkal, a színpad tövébe szaladnak, hogy közelről lássanak minden lefogott félhangot. A közönség nemcsak szereti, érti, de általában műveli is a dzsesszt; a széksorok között a szűk szakma mellett az improvizációs tábor amatőrjei is ott ülnek, idén százhúszan, akik itthonról és a határon túlról azért érkeznek, hogy egy héten át a magyar dzsesszélet vezető személyiségeitől tanuljanak. – Tisztában vagyunk azzal, hogy a dzsessz rétegműfaj, nem is célunk a Lamantint tömegrendezvénnyé fejleszteni – mondja a pultnál Tímár Péter, aki ilyenkor úgy jár-kel a szűk, ezer főre méretezett sátorban, mint borosgazda a pincéjében.
Késő este. Testes vörös; a színpadon az utolsó fellépő, Ian Siegal. Működésbe lép a bluesgépezet. Végtelenségig tartott akkordok, sikító szólók, kormos hang. Kint meg az eső, a néptelen utcák. Film noir.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.