Lélekformáló erő lakik a falakban

Az elmúlt fél évszázadban csaknem ötszáz templom épült Magyarországon. A debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központban látható első magyar kortárs templomépítészeti tárlat ötvenegyet mutat be. Áttekintésként – s talán egy újabb templomépítő időszak szellemi-esztétikai megalapozásaként.

P. Szabó Ernő
2009. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

És remélhetőleg a lelki fundamentum megerősítéseként is. A templom ugyanis – állapítja meg Pilinszky János – „Isten háza, akár maga a mindenség. Minden formailag sikerült templom: egy-egy világmodell: kimondhatatlan, ábrázolhatatlan univerzumnak egy-egy lehetséges megfogalmazása a művészet titokzatos jóvoltából.” Legyen szó kis falusi templomokról vagy a középkor hatalmas gótikus székesegyházairól, érezzük ezt a teljességet a templom kapuján belépve, s érezzük az épület minden elemében, a szenteltvíztartótól a keresztelőmedencéig, az oszlopfőktől a padló kopott kőkockáiig, az oltárképtől az ólomüveg ablakokig. Érezzük, hogy hogyan épült, gazdagodott ez az univerzum évszázadokon át, hogyan ötvöződtek különböző korszakok alkotásai – és ha misén, istentiszteleten veszünk részt régi korok templomaiban, azt is megtapasztalhatjuk, hogy az áhítatos közösséggel együtt teljes igazán az egység, válik valóban mindenséggé az Istennek emelt épület.
A tradíció s a közösség a jelen építészeinek is tájékozódási pontokat, támaszt jelent a tervezésben, de ahhoz is segítséget ad, hogy merje hozzátenni a meglévőkhöz azokat az értékeket, amelyeket saját korában fedez föl. Mindaz azonban, ami a XX. század második felében Magyarországon történt, finoman szólva sem kedvezett a templomépítőknek, -tervezőknek. A hatalom számára teher volt a hit, ahol tudott, pusztított tehát: a Városliget szélén 1951-ben rombolták le a Regnum Marianum-templomot, a budai Várban, a Kapisztrán téren a II. világháborúban súlyosan megsérült helyőrségi templomot Rákosi döntése alapján lebontották. Ha rajta múlt volna, a metróépítésre hivatkozva lerombolják a Batthyány téri Szent Anna-templomot is. (Az évtizedeken át romokban heverő drezdai Frauenkirche újjáépítése valósággal népünnepéllyé vált – megvannak a budai templom tervei, fontos kövei is, vajon mi miért nem követjük a német példát?)
Ahol a pusztítás nem ilyen látványosan történt, ott sunyi, különböző rendelkezésekre hivatkozó hivatalnokok igyekeztek megakadályozni az új, megerősödő közösségeket a templomépítésben. Mégis megszülettek az istentisztelet új helyszínei, először „ideiglenes” épületekként, amelyek évtizedeken át szolgálták – s szolgálja még ma is sok közülük – a hitélet gyakorlását, azután, valamikor a hetvenes évek második felében bekövetkezett a fordulat, amikor a hatalom adminisztratív eszközökkel nem gátolhatta már tovább a hívőket abban, hogy valóban Istennek tetsző épületeket emeltessenek.
Csete György halásztelki és Török Ferenc edelényi temploma volt a két első nagyszerű példa, amely új korszak kezdetét jelentette a templomépítészetben a hetvenes–nyolcvanas évek fordulóján – ezeknek az épületeknek a képei kitüntetett helyre kerültek a kiállítótérben, amely maga is háromhajós templom formáját modellálja, s bár a kiállítás kurátora, Wesselényi-Garay Andor hangsúlyozza, hogy valójában a teremben lévő hat pillér határozta meg a rendezői megoldást, a tér tagolása minden szempontból sikeresnek mondható. A „főhajóban” látható felvételek, a terem hossztengelyében elhelyezett makettsorozat az összkép kialakításában segíti a látogatót, az „oldalhajókban” a fontos életművek, iskolák, irányzatok jelennek meg fotókon, szöveges információkban, a Csontos Györgyi által szerkesztett, Csontos János rendezte filmeken. Bodonyi Csabától Finta Józsefig, Ferencz Istvántól Vadász Györgyig, Basa Pétertől Makovecz Imréig a kortárs magyar építészet számos kiválóságának művei jelennek meg, egyetlen üdvözítő helyett sokféle út lehetőségét körvonalazva.
Nagy Tamás dunaújvárosi evangélikus templomát azért kell mégis kiemelni, mert a hely, a közösség, a tradíció, a forma, az anyaghasználat tág összefüggésrendszerében példázza a templomtervező nehézségeit és lehetőségeit. A korábban szocialista iparvárosok modelljének szánt, az ateizmus fellegvárának titulált város lakói számára a Nagy Tamás választotta alaprajzi megoldás, a tojás forma az újjászületés, az újrakezdés gondolatát jelképezi, egyben pedig a paraszti építészet erejében való hitet fogalmazza meg. Az épület belsejét a nemes egyszerűség jellemzi. A téglafalak felületének vertikális „v” alakú ritmusa nemcsak a puritán szemléletben megjelenő gazdagságot mutatja, de akusztikai szempontból is fontos. A tölgyfa padok a természetközeliség, a tartósság élményével ajándékozzák meg a templomban lévőket, a különös fényhatások feloldják a fa és a tégla materiális hatását, a földi szféra mellé az égit társítják. Minden részlet évszázadok tradícióit sűríti magába – és a kortárs magyar templomépítészet lélekformáló erejéről beszél.
(A mindenség modellje. Debrecen, Modem, július 5-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.