Menetrendszerű darabolás

Miközben a miniszter semmitmondó nyilatkozatokat tesz a MÁV Zrt. átszervezéséről, gőzerővel folyik a cég szétdarabolása annak a forgatókönyvnek az iránymutatása szerint, amelyet lapunk hozott nyilvánosságra a közelmúltban. A miniszteri parancs leállítja a beruházásokat, ritkítja a járatokat, s „redukálja az ingatlantömeget”.

2009. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ünnepi tisztavatás. Ünnepélyes körülmények között avattak fel 210 most végzett vasúti tisztet az 59. vasutasnap tegnapi rendezvényén a Magyar Vasúttörténeti Parkban. A végzős hallgatók fogadalmat tettek, a kiváló eredménnyel végzett tisztek jutalomban részesültek. A vasutasnap rendezvényei ma is folytatódnak. Budapesten a Hűvösvölgyi nagyréten családi játszóház, ugrálóvár és a gyermekvasút várja az érdeklődőket. Vidéken is számítanak a vasútbarátokra, többek közt Szolnokon, Szegeden és Szombathelyen lesznek szabadtéri rendezvények.


Türelmi időt kért a közlekedési kormányzat számára Hónig Péter miniszter az újságíróktól az 59. vasutasnap rendezvényén, mondván, korai lenne a cég átalakításával kapcsolatban konkrétumokról beszélni. Mindenkit biztosított arról, hogy az átszervezéssel nem keletkezik zavar a MÁV működésében. Reményét hangoztatta, hogy hamarosan sikerül olyan elképzelést kialakítani, amellyel az érintettek egyetértenek. A fenti szép szavakkal ellentétben a lapunk birtokába került dokumentumból kiderül, hogy a miniszter mint a MÁV Zrt. tulajdonosi joggyakorlója egészen konkrét feladatokat határozott meg az államvasút vezetésének. Ezek között első helyen szerepel, hogy a pályavasúti és a személyszállítási tevékenység önálló cégekbe szervezése érdekében a menedzsment készítse elő a szükséges jogi, munkajogi, pénzügyi intézkedéseket. Kiemelt feladat megállapodás létrehozása a nemzeti vagyonkezelővel azért, hogy a pályavasút működéséhez nem szükséges ingatlanokat át lehessen neki adni. Át kell dolgozni a MÁV idei üzleti tervét a szervezeti átalakítás figyelembe vételével. Ezzel egy időben felül kell vizsgálni a beruházásokat, s amelyeket lehet, le kell állítani. A miniszter arra szólította fel néhány napja a vasutas szakembereket, hogy menetrendre és vonalakra lebontott kínálatcsökkentési és hálózatszűkítési javaslatokat dolgozzanak ki, és mutassák be, hogy ezek a lépések mennyivel csökkentik az állami költségtérítés igényét.
Lapunk hozta nyilvánosságra a közelmúltban azt a kormányzati döntés-előkészítő anyagot, amelyben önálló pályavasutat, leánycégek áruba bocsátását, az ingatlanvagyon elvonását javasolták a készítők, s mindezt legfeljebb egy év alatt. A dokumentum kormánybiztos megbízását javasolta, akit azóta már ki is neveztek: Antali Károly, Hónig Péter közvetlen munkatársa lett a kiválasztott. A szakmai elemzés végkövetkeztetése az volt, hogy az átalakítás valódi terhét a MÁV-Trakció Zrt., valamint a MÁV-Gépészet Zrt. eladásából lehet fedezni. A kormányzati szakértők 77 milliárd forintra taksálták a két cég együttes értékét. A Fidesz felszólította a kormányt, hogy ne verje szét a vasutat, ne folytassa a privatizációt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.