Bezárnak a Tescók. Az áfaemelés miatt a Tesco 24 órában nyitva tartó hipermarketjei június 30-án 23 órától július 1-jén 6 óráig zárva lesznek – áll a Tesco-Globál Áruházak Zrt. lapunkhoz is eljuttatott tájékoztatójában. Közlésük szerint már felkészültek azokra a technikai feladatokra, amelyek az áfakulcs 25 százalékos emelése miatt szükségessé váltak. A nagy alapterületű, több tízezer terméket forgalmazó hipermarketben az átállás így is több órát vesz igénybe.
Ha nem lenne július 1-jétől áfaemelés, holnaptól csökkent volna az üzemanyagok ára a hazai benzinkutakon. A parlament döntésének köszönhetően azonban ellenkezőképp alakul a helyzet: soha nem drágultak még az üzemanyagok akkorát, mint most. A Mol ugyan literenként 6 forinttal csökkenti a kutaknak átadott benzin tarifáját, míg a gázolajét 3 forinttal mérsékli, ám a július 1-jén, vagyis a holnap életbe lépő áfa- és jövedékiadó-emelés következtében végül mégis literenként körülbelül 12 és 15 forinttal lesz drágább a tankolás az autósok számára.
Miközben az áfa mértéke 20-ról 25 százalékra növekszik, a jövedéki adó is nagyobb arányt képvisel majd az üzemanyagok árában: szám szerint egy liter benzin árában 103,5-ről 109 forintra, a dízel esetében pedig 85-ről 90,5 forintra emelkedik. Ebből az is kiderül, hogy amennyiben az üzemanyagok tőzsdei jegyzése nem alakul ilyen kedvezően, úgy literenként 18-19 forintos drágulással kellett volna szembenézniük az autósoknak. Így viszont az átlagos ár mindkét típus esetében elmarad a tavaly ilyenkor tapasztalt szintektől. A 95-ös benzint a holtankoljak.hu adatbázisa szerint átlagosan 303 forintért tankolhatjuk majd a jelenlegi 290 forintos szint helyett, míg a gázolajat 285 forint környékén mérik majd a mostani 270 forinttal szemben. Néhol – főként az autópályák mentén – ennél jóval többe is kerülhet majd a tank feltöltése, hiszen van olyan kút, ahol már most 302 forintba kerül egy liter benzin, de az autósok szerda előtt is találkozhatnak már 284 forintos dízellel.
A kormányzati beavatkozásnak köszönhető áremelés az infláción is komoly nyomot hagy majd. Gondoljunk csak arra, hogy az üzemanyagok drágulása – az áfához hasonlóan – szinte mindenre kihat, a többe kerülő benzin áttételesen megjelenik a bolti termékek áraiban. Az elemzők már e hónapra 4 százalék körüli pénzromlást várnak, s a számítások szerint az áfa és a jövedéki adó bővülése további 3-4 százalékot hozhat ez év végéig. Ráadásul egyelőre még nehéz megmondani, hogyan alakul majd az év második felében az üzemanyagok árszintje. Ami valószínűnek tűnik, hogy a nyár folyamán a turistaszezon miatt emelkedik a kereslet, ami további dráguláshoz vezet – tovább erősítve az áfa és jövedéki adó emelésének hatását. Ugyanakkor nagyon sokat számít a benzinárak alakulásában az is, hogy miként alakul a nemzetközi olajár. Az előrejelzéseknél igen nagy a bizonytalanság. Ez év végére érkezett már becslés hordónként 65, illetve 85 dolláros olajról is. Márpedig a jelenlegi 70 dolláros szinthez viszonyítva korántsem mindegy, melyik forgatókönyv valósul majd meg.
Ami biztosnak tűnik: a gazdasági válság miatt az olaj iránti kereslet komoly növekedésére egy ideig nem kell számítanunk. Erre utal a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legutóbbi közleménye is, amely szerint a szervezet jelentősen csökkentette középtávú globális előrejelzését. A 2008–2014-es időszak olajkereslet-növekedési átlagát napi 540 ezer hordóra, 0,6 százalékra teszik, a korábbi, decemberi előrejelzésben szereplő napi egymillió hordós növekedési jóslattal szemben. A távirati iroda beszámolója alapján a mostani előrejelzés 2014-ig 85,8–89 millió hordós átlagnövekedéssel számol, ami a világ napi olajkeresletét illeti. Ehhez képest egy évvel ezelőtt az IEA még a 2013-ig terjedő időszak végére napi 94,14 millió hordós globális igényt valószínűsített. Ugyanakkor az olajkínálat az IEA szerint 2008–2014 között átlagosan napi 4 millió hordóval nő, naponta 1,5 millió hordóval kisebb mértékben, mint azt a szervezet korábban valószínűsítette.