Szobrok nyomában

Socha a objekt, azaz Szobor és objekt – ezt a címet viseli a pozsonyi nyári kulturális rendezvénysorozat egyik legismertebb eseménye, a nemzetközi plasztikai kiállítás. Az augusztus 31-ig látogatható tárlatokon 14 helyszínen 18 ország mintegy hetven művészének alkotásai tekinthetők meg.

P. Szabó Ernő
2009. 07. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Pozsony)

Százharmincezer találat – enynyiszer szerepel a Google keresőjében a „socha a objekt” kifejezés, ami legalábbis azt jelenti, hogy sok helyen publikálták, illetve méltatták az immár tizennegyedszer megrendezett szobrászati kiállítást. Összehasonlításul: az első alkalommal megrendezett szentendrei szobrászbiennále 260 említéssel szerepel, „elődje”, az országos kisplasztikai biennále, amelyet húsz alkalommal rendeztek meg Pécsett (az idén már nem jutott rá pénz), kétezer-ötszázzal. De nemcsak a számok, hanem a minőség miatt is érdemes arra figyelmi, mi történik Pozsonyban az utóbbi években. Farkas Ádám szobrászművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem volt rektora tavalyi megállapítását az idei programot ajánlva is szívesen idézik a rendezők: Pozsony kezd a szobrászművészet európai fővárosává válni.
Egy főváros persze attól válik azzá, ami, hogy nemcsak a szűk szakma számára fontos az, ami valamilyen területen történik, hanem a nagyközönség, a polgárok számára is, hogy az érték a mindennapi élet része lesz. Nos, Pozsonyban szó szerint megkerülhetetlenek a Socha a objekt című kiállítássorozat egyes rendezvényei. Nemcsak galériák, múzeumok adnak helyet a bemutatóknak, de középületek, elsősorban az egyetem különböző helyszínei, a prímási palota, a külföldi kulturális intézetek is, a szobrok egy része pedig köztereken látható a rendezvénysorozat két hónapja alatt. A Szlovák Nemzeti Színháztól az új Duna-hídig húzódó hoszszú, téglalap alakú főtér névadója, Pavol Országh-Hviezdoslav közismert szobra, ha megfelelő nézőpontot választunk, abban a keretben jelenik meg, amelyet a holland Roland de Jong Orlando fémplasztikájának két karja képez. Mellette a kiváló szlovák alkotó, Peter Brunovski rozsdás fémcsövekké osztott oszlopa áll, ha úgy tetszik, a történelmi korok építészeti-plasztikai elemei és a jelen közötti párbeszédre utalva. Meg kell vallani, ennek a kapcsolatnak az elemzésére igencsak szükség van, mert Pozsony történelmi, művészettörténeti értékű, régi épületeihez, köztéri szobraihoz képest az, ami az első világháború után a közterekre került, nagyon nagy színvonalesést jelent, olykor esztétikai mércével nem is mérhető (ahogyan egyébként ez a Dunától délre is megfigyelhető).
A kiállítássorozat egyik nagy lehetősége tehát, hogy mintegy nemzetközi kitekintést is adva hívja fel a figyelmet a köztéri szobrászat problémáira, lehetőségeire. A másik, hogy általában a szobrászat nyelvezetéről, anyaghasználatáról cseréljenek eszmét a résztvevők műveik bemutatása révén. Az objekt kifejezés címbe emelése már eleve jelzi, hogy e szempontból igen nyitott a kiállítás, számos izgalmas kísérleti vagy a határterületet képviselő művet prezentál. Az egyik legszebb példa ebből a szempontból az egyik magyar résztvevő, Mengyán András nagyszabású műegyüttese a Mirbac-palotában működő Városi Galériában: három egybenyitott teremben látható, különös ultraviola fényben megjelenő konstrukciói nem egyszerűen modellezik a létező világ és a művészet mozgásait, összefüggéseit, de magának az emberi állapotnak a szellemi-érzelmi dimenzióit határozzák meg egyféle vizuális térpolifónia hordozójaként.
A kiállítássorozat másik magyar résztvevője, Kalmár János plasztikái a volt klarissza kolostor udvarán láthatók, a többi között Jozef Jankovic műveinek a társaságában. Csoportos kiállításnak ad helyet a szomszédban lévő egyetemi könyvtár galériája és udvara, valamint a Galéria Z, egy-két alkotó szerepel a galériákban, kulturális intézetekben rendezett további kiállításokon. A legtöbb bemutató az óvárosban látható, így hát kiváló városnézési alkalmat is kínál a kiállítóhelyek megkeresése. A körséta végén, ha szerencsénk van, a Szlovák Nemzeti Színház mellett, a régi városháza háta mögött lévő prímási palotához érkezünk vissza, két kiváló mű látványával búcsúzhatunk a kiállítástól. A szlovák Slavomír Gabriska nagyméretű, rusztikus fakonstrukciója a palota előtti téren látható, érdemes lenne állandó helyet találni számára, hasonló módon tökéletesen beilleszkedik a történelmi környezetbe a cseh Antonin Kaspar keresztet formázó fémplasztikája, amely a palota udvarán egy fülke előtt látható.
(Socha a objekt, Pozsony, augusztus 23-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.