Tabudöntő velencei gondolás

Kilencszáz éves hagyományt tört meg Giorgia Boscolo, egy 23 éves, kétgyermekes olasz családanya, aki két év kemény tanulás után lett Velence első női gondolása. A tanfolyamon részt vevő másik két hölgynek azonban nem sikerült érvényes vizsgát tennie.

Balogh Roland
2009. 07. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kimondhatatlanul boldog vagyok, hogy sikerült elérnem gyerekkori álmom, így az első munkanapomon saját gondolámmal szállíthattam iskolába két gyermekem – mondta az olasz ANSA hírügynökségnek nyilatkozó Giorgia Boscolo. A fiatalasszony gondolás édesapja miatt kapott kedvet még 7 éves korában a Velence egyik szimbólumának számító vízi jármű vezetésére. A négyszáz órás tanfolyam ugyanakkor igen megterhelő, és a Boscolo mellett szintén a képzésben részt vevő két nő, a velencei származású Alessandra Taddei, illetve az amerikai származású Alexandra Hai egyelőre nem tudta teljesíteni a kritériumokat. Külön érdekesség, hogy a végső vizsgán elbukó Hai korábban 12 évig harcolt azért, hogy gondolás lehessen.
A velenceiek többsége nem igazán rajong a történelminek minősített áttörésért, hiszen az ezeréves hivatás a középkortól kezdve a férfiak kiváltsága volt. Az ellenkezést jól mutatja, hogy a frissen engedélyt szerzett Boscolót a 425 velencei gondolást tömörítő szakszervezet nem vette fel tagjai közé.
Hivatalos indokolásuk szerint a 23 éves nő nem elég jó ahhoz, hogy tagja legyen az érdekképviseletüknek. „Nem hiszem, hogy ügyetlenebb vagyok, mint bármely másik férfi kollégám. Én is képes vagyok irányítani a 11 méter hosszú és ötszáz kilogramm súlyú hajóm, és szerintem a szülés sokkal nagyobb nehézséget okoz a gondola vezetésénél” – reagált a fiatal nő.
A velencei gondolásoknak nem csak a vezetés nehézségeivel kell megbirkózniuk. Az engedély megszerzéséhez el kell sajátítaniuk a hajózási jogszabályokat, a Velencébe látogató turisták miatt meg kell tanulniuk angolul, és ismerniük kell a város összes csatornáját, lagúnáját.

Megkopott mesterség.
A Velence egyik jelképének számító gondola a hajtótest speciális kialakításának köszönheti, hogy egyetlen evezős segítségével viszonylag könnyen és különösen nagy energiabefektetés nélkül is vezethető. Az északolasz város hagyományos járművének története a középkorig nyúlik vissza, első ismert említését Vitale Falier dózse egyik 1094-es rendeletéből ismerjük. A XIV–XV. században mintegy tízezer gondolás rótta a város lagúnáit, és a híres nőcsábász Casanova idejében, a XVIII. században is közel ötezren űzték az ősi mesterséget. A gondolákat ma városnéző túrákra, esküvői ceremóniák lebonyolítására és szállodai taxizásra használják. Az utolsó, Peggy Guggenheim New York-i műgyűjtő tulajdonában lévő magángondolát 1979-ig használták. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.