Csak két ajánlat érkezett a június 9-i határidőig a másfél milliárdos szegedi trolibusztenderre: a cseh Cegelectől és az orosz Trans-Alfától. Hogy melyikük lesz a befutó, az a pénteki eredményhirdetésen derül ki. Ugyanakkor az egyik piacvezető cég, a Ganz-Skoda vezérigazgatója a napokban levelet írt Botka László (MSZP) polgármesternek, amelyben több szempontból aggályosnak nevezte az eljárást. Mint Zdenek Majer fogalmazott, a műszaki feltételrendszer miatt nagyon kevés olyan cég akad Európában, amely jelentős átalakítási és fejlesztési többletköltségek nélkül ajánlatot tudott volna tenni. Kiemelte: nem véletlen, hogy a piac meghatározó szereplői, a Ganz-Skoda, a Skoda Electrics és egyetlen más jelentős európai trolibuszgyártó sem indult a tenderen.
Példaként említette: a kiírás kötelezővé tette az oldalfalba épített üléseket, továbbá, hogy ne legyen motortorony a járműben, s az utastér hosszúságát 18,5 és 18,7 méterben szabták meg. A Ganz-Skoda vezérigazgatója nehezményezte, hogy más uniós tagállamok tendereivel összehasonlítva a trolibuszok várható árát irreálisan alacsonyan határozták meg (darabonként nettó 133 millió forintban – a szerk.), és így csak azok számára nem lenne veszteséges a gyártás, akik már eleve ilyen feltételekre számítottak.
Lapunk megkeresésére Zdenek Majer elmondta: számos olyan információ jutott el hozzájuk, amelyek szerint a Szegedi Közlekedési Kft. a cseh Cegeleckel és a vele közösen induló Auto Rad Controlle Kft.-vel szorosan együttműködve már a beruházás kiírása előtt egy új trolibusz kifejlesztésén dolgozott. A vezérigazgató szerint a tender olyan technikai megoldásokat részesít előnyben, amelyeket ez a három társaság együtt állított öszsze. Arra a kérdésünkre, terveznek-e valamilyen jogi lépést a közbeszerzési szabályok vélelmezett megsértése miatt, a Ganz-Skoda vezérigazgatója úgy válaszolt: erről az eredményhirdetés után döntenek.
Susányi Tamás, a beruházást lebonyolító Szeged Pólus Kft. ügyvezetője úgy reagált: egy független céget bíztak meg azzal, hogy vizsgálja ki a Ganz-Skoda aggályait, különösen a tender testreszabásának vélelmét, de ezt semmi nem támasztotta alá. Kiemelte: más cégek viszont éppen azt kifogásolták, hogy a pályázatot a Ganz-Skodára szabták, és ezek után nagy meglepetés volt, hogy a neves cég nem is tett ajánlatot.
Egyértelműen vezet a Fidesz a többi párt előtt