Testreszabott trolibusztender?

2009. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak két ajánlat érkezett a június 9-i határidőig a másfél milliárdos szegedi trolibusztenderre: a cseh Cegelectől és az orosz Trans-Alfától. Hogy melyikük lesz a befutó, az a pénteki eredményhirdetésen derül ki. Ugyanakkor az egyik piacvezető cég, a Ganz-Skoda vezérigazgatója a napokban levelet írt Botka László (MSZP) polgármesternek, amelyben több szempontból aggályosnak nevezte az eljárást. Mint Zdenek Majer fogalmazott, a műszaki feltételrendszer miatt nagyon kevés olyan cég akad Európában, amely jelentős átalakítási és fejlesztési többletköltségek nélkül ajánlatot tudott volna tenni. Kiemelte: nem véletlen, hogy a piac meghatározó szereplői, a Ganz-Skoda, a Skoda Electrics és egyetlen más jelentős európai trolibuszgyártó sem indult a tenderen.
Példaként említette: a kiírás kötelezővé tette az oldalfalba épített üléseket, továbbá, hogy ne legyen motortorony a járműben, s az utastér hosszúságát 18,5 és 18,7 méterben szabták meg. A Ganz-Skoda vezérigazgatója nehezményezte, hogy más uniós tagállamok tendereivel összehasonlítva a trolibuszok várható árát irreálisan alacsonyan határozták meg (darabonként nettó 133 millió forintban – a szerk.), és így csak azok számára nem lenne veszteséges a gyártás, akik már eleve ilyen feltételekre számítottak.
Lapunk megkeresésére Zdenek Majer elmondta: számos olyan információ jutott el hozzájuk, amelyek szerint a Szegedi Közlekedési Kft. a cseh Cegeleckel és a vele közösen induló Auto Rad Controlle Kft.-vel szorosan együttműködve már a beruházás kiírása előtt egy új trolibusz kifejlesztésén dolgozott. A vezérigazgató szerint a tender olyan technikai megoldásokat részesít előnyben, amelyeket ez a három társaság együtt állított öszsze. Arra a kérdésünkre, terveznek-e valamilyen jogi lépést a közbeszerzési szabályok vélelmezett megsértése miatt, a Ganz-Skoda vezérigazgatója úgy válaszolt: erről az eredményhirdetés után döntenek.
Susányi Tamás, a beruházást lebonyolító Szeged Pólus Kft. ügyvezetője úgy reagált: egy független céget bíztak meg azzal, hogy vizsgálja ki a Ganz-Skoda aggályait, különösen a tender testreszabásának vélelmét, de ezt semmi nem támasztotta alá. Kiemelte: más cégek viszont éppen azt kifogásolták, hogy a pályázatot a Ganz-Skodára szabták, és ezek után nagy meglepetés volt, hogy a neves cég nem is tett ajánlatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.