Többórás vonatút a Balatonra

Hiába örültek a Balaton északi partjára vonattal utazók a pár évvel ezelőtt elindult intercity-járatoknak, a MÁV Zrt. az idén úgy döntött, megszünteti a gyorsabb menetidővel közlekedő, tisztább, kényelmesebb szerelvényeket. A nem dohányzók védelme sem teljesen megoldott a társaság járatain, a füstölésre vonatkozó piktogramok ugyanis sok esetben egymásnak ellentmondók.

Vass-Gabay Dorka
2009. 07. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legutóbbi téli menetrend bevezetésekor szüntette meg az intercity (IC) Budapest és Tapolca között közlekedő járatait a MÁV a Balaton északi partján, s a nyári szezon kezdetekor már nem kerültek vissza a kicsit drágább, de gyorsabb, higiénikusabb kocsik. Lapunk érdeklődésére a társaság sajtóosztályán elmondták: az intercity-szolgáltatás egész éves fenntartását nem indokolta a tóparti vasútvonalak utasforgalma, és a pályaviszonyok sem teszik azt lehetővé. Az IC-szerelvénypárt azért is váltották ki gyorsvonatokkal, mert az utóbbiakkal több települést lehet kiszolgálni. A társaság szerint a most életbe lépett ütemes menetrend hatékonyabb és kiszámíthatóbb működést eredményezhet. Ennek érdekében az ilyenkor megnövekedő utasforgalomra tekintettel jóval több járat közlekedik, de ezek a motorvonatok nem a fővárosból indulnak, hanem csak a Balaton menti településeket kötik össze. A Budapestről közlekedő gyorsvonatok menetideje egy 160 kilométeres távon 3 óra 10 perc és 3 óra 50 perc között van, noha pár évvel ezelőtt a gyorsvonat menetideje „mindöszsze” 2 óra 30 perc volt. Hogy mivel magyarázható az egyre hosszabb utazási idő, rejtély maradt. Az is kérdéses, hogy az évről évre növekvő jegyárak, valamint a szolgáltatás színvonala miért nincs egymással arányban. Hazánk legnagyobb és legforgalmasabb tavát ugyanazokkal a vasúti kocsikkal lehet megközelíteni, mint húsz évvel ezelőtt, de mára büdösek, koszosak, elavultak lettek, és sok helyen korhadnak.
A Győr és Budapest közötti pályán közlekedő gyorsvonat szerencsére jobb, valóban korszerűbb szerelvényekkel fut, itt azonban előfordulhat, hogy a nem dohányzó utas a kocsik oldalán feltüntetett tiltó jelzés ellenére dohányzókupéba ül. Lapunk egyik olvasója jelezte, hogy a Győr–Budapest között közlekedő gyorsvonaton egy nemdohányzó kocsira szállt fel, ahol a zsúfoltság ellenére talált még egy helyet. A hölgy, aki várandós kismama, megdöbbenve tapasztalta az úton, hogy a kocsiban egyesek rágyújtanak. Ekkor vette észre a szerelvényben felragasztott dohányzómatricákat, melyek közül csak az egyik volt áthúzva. Vasárnap lévén a vonat tele volt, a kismama Komáromig nem tudott hova átülni, kénytelen volt beszívni a füstöt. Ezután átmenekült egy másik kocsiba, ahol nem cigarettázott senki. Az utazás végén kiderült, az a szerelvény is nemdohányzóként volt feltüntetve a vonat külsején, bent azonban ott is füstölést engedélyező matrica volt a falon. A nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának egyes szabályairól szóló 1999. évi törvény alapján a személyszállító vasúti kocsik külsején és utasterében is egyértelműen, felirattal vagy jelzéssel kell feltüntetni, hogy a szerelvényben lehet cigarettázni vagy sem. A MÁV tájékoztatása szerint az adott vonatot német kocsikból állították ki, egyharmadukban lehet, kétharmadukban nem szabad dohányozni. Erre piktogram és az ülések mellett, valamint a kocsik külső oldalán az ajtóknál elhelyezett jelzés is utal. A kismama, aki kénytelen volt magzatát kitenni a füstnek, panasszal élhet a társaságnál – közölte a MÁV illetékese.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.