A legutóbbi téli menetrend bevezetésekor szüntette meg az intercity (IC) Budapest és Tapolca között közlekedő járatait a MÁV a Balaton északi partján, s a nyári szezon kezdetekor már nem kerültek vissza a kicsit drágább, de gyorsabb, higiénikusabb kocsik. Lapunk érdeklődésére a társaság sajtóosztályán elmondták: az intercity-szolgáltatás egész éves fenntartását nem indokolta a tóparti vasútvonalak utasforgalma, és a pályaviszonyok sem teszik azt lehetővé. Az IC-szerelvénypárt azért is váltották ki gyorsvonatokkal, mert az utóbbiakkal több települést lehet kiszolgálni. A társaság szerint a most életbe lépett ütemes menetrend hatékonyabb és kiszámíthatóbb működést eredményezhet. Ennek érdekében az ilyenkor megnövekedő utasforgalomra tekintettel jóval több járat közlekedik, de ezek a motorvonatok nem a fővárosból indulnak, hanem csak a Balaton menti településeket kötik össze. A Budapestről közlekedő gyorsvonatok menetideje egy 160 kilométeres távon 3 óra 10 perc és 3 óra 50 perc között van, noha pár évvel ezelőtt a gyorsvonat menetideje „mindöszsze” 2 óra 30 perc volt. Hogy mivel magyarázható az egyre hosszabb utazási idő, rejtély maradt. Az is kérdéses, hogy az évről évre növekvő jegyárak, valamint a szolgáltatás színvonala miért nincs egymással arányban. Hazánk legnagyobb és legforgalmasabb tavát ugyanazokkal a vasúti kocsikkal lehet megközelíteni, mint húsz évvel ezelőtt, de mára büdösek, koszosak, elavultak lettek, és sok helyen korhadnak.
A Győr és Budapest közötti pályán közlekedő gyorsvonat szerencsére jobb, valóban korszerűbb szerelvényekkel fut, itt azonban előfordulhat, hogy a nem dohányzó utas a kocsik oldalán feltüntetett tiltó jelzés ellenére dohányzókupéba ül. Lapunk egyik olvasója jelezte, hogy a Győr–Budapest között közlekedő gyorsvonaton egy nemdohányzó kocsira szállt fel, ahol a zsúfoltság ellenére talált még egy helyet. A hölgy, aki várandós kismama, megdöbbenve tapasztalta az úton, hogy a kocsiban egyesek rágyújtanak. Ekkor vette észre a szerelvényben felragasztott dohányzómatricákat, melyek közül csak az egyik volt áthúzva. Vasárnap lévén a vonat tele volt, a kismama Komáromig nem tudott hova átülni, kénytelen volt beszívni a füstöt. Ezután átmenekült egy másik kocsiba, ahol nem cigarettázott senki. Az utazás végén kiderült, az a szerelvény is nemdohányzóként volt feltüntetve a vonat külsején, bent azonban ott is füstölést engedélyező matrica volt a falon. A nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának egyes szabályairól szóló 1999. évi törvény alapján a személyszállító vasúti kocsik külsején és utasterében is egyértelműen, felirattal vagy jelzéssel kell feltüntetni, hogy a szerelvényben lehet cigarettázni vagy sem. A MÁV tájékoztatása szerint az adott vonatot német kocsikból állították ki, egyharmadukban lehet, kétharmadukban nem szabad dohányozni. Erre piktogram és az ülések mellett, valamint a kocsik külső oldalán az ajtóknál elhelyezett jelzés is utal. A kismama, aki kénytelen volt magzatát kitenni a füstnek, panasszal élhet a társaságnál – közölte a MÁV illetékese.
Ukrajnát be-, Magyarországot kitenni
