Alapszolgáltatásból extrák

Egyre több légitársaság sodródik a csőd szélére. A cégek a végletekig elmennek a spórolásban. A Ryanair gépein hamarosan a mellékhelyiség igénybevételéért is fizetni kell, míg mások a takaróért és a párnáért kérnek pénzt.

Csécsi László
2009. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta egyre nagyobb nyomás nehezedik a légitársaságokra, ezért közülük egyre többen kerülhetnek csőd közeli helyzetbe – áll az Equilor Befektetési Zrt. legfrissebb elemzésében. Ennek többek között az az oka, hogy a 2008-ig emelkedést mutató forgalom tavaly már hanyatlani kezdett. A növekedés üteme a mostani válság előtti utolsó két évben, 2006-ban és 2007-ben 0,9, illetve 3,3 százalékos volt. Ugyanakkor 2008-tól fokozatosan zajlott az utasforgalom csökkenése, tavaly éves szinten már 3,4 százalékos volt a visszaesés. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség azt prognosztizálja, hogy idén az utasszállításban 8 százalékos, míg a teherforgalomban 17 százalékos hanyatlás lesz. A várakozások szerint különösen a kisméretű és az amerikai hagyományos légitársaságok esetében merülhet fel a fizetésképtelenségi rizikó, ezek amellett, hogy veszteséges évet zártak 2008-ban, jelentős adósságállományt is cipelnek.
A nehezedő körülményekre szinte minden légitársaság a költségek csökkentésével válaszol. Általában veszteséges járatokat szüntetnek meg, illetve gépeket tartanak a földön, de ezek a módszerek nem biztos, hogy elegendőnek bizonyulnak majd. Az Equilor elemzőinek várakozása szerint a legtöbb légitársaság a hagyományos költségcsökkentő intézkedéseken túl újak után nézhet a válság során. Felismervén, hogy a költségcsökkentéseknek is van egy ésszerű határa, a légitársaságok nagyrészt kényszerből a bevétel oldalon néztek szét az utóbbi években, annak érdekében, hogy növeljék a bevételeiket a folyamatosan csökkenő utasforgalom ellenére. Ez vezetett el a főként amerikai légitársaságok által „á la carte” árazásként emlegetett technika bevezetéséhez. Az ötlet hátterében az a felismerés áll, hogy a jegyárak már nem emelhetők érdemben anélkül, hogy az utazóközönség ne pártolna el a légi közlekedéstől. A jegyárak szinten tartása mellett tehát a cégek különböző díjakat és költségtételeket vezettek be, amelyek közül az utasok kiválaszthatják azokat a szolgáltatásokat, amelyekre igényt tartanak. A Las Vegas-i székhelyű Allegiant Air, illetve az ír székhelyű Ryanair például már megerősítette, hogy a mellékhelyiség igénybevételéért is külön díjat fog felszámolni repülőin, a JetBlue és a US Airways járatain pedig a takaró és párna használata is díjköteles. A válság nyertesei a fapados légitársaságok lehetnek. Ezek már nemcsak a turistákat vonzzák, hanem a kiadásaikon faragni igyekvő üzleti célból utazókat is. Ráadásul a diszkont társaságok többsége növelni tudta utasai, illetve útvonalai számát, ellentétben a hagyományos légitársaságokkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.