Évek óta egyre nagyobb nyomás nehezedik a légitársaságokra, ezért közülük egyre többen kerülhetnek csőd közeli helyzetbe – áll az Equilor Befektetési Zrt. legfrissebb elemzésében. Ennek többek között az az oka, hogy a 2008-ig emelkedést mutató forgalom tavaly már hanyatlani kezdett. A növekedés üteme a mostani válság előtti utolsó két évben, 2006-ban és 2007-ben 0,9, illetve 3,3 százalékos volt. Ugyanakkor 2008-tól fokozatosan zajlott az utasforgalom csökkenése, tavaly éves szinten már 3,4 százalékos volt a visszaesés. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség azt prognosztizálja, hogy idén az utasszállításban 8 százalékos, míg a teherforgalomban 17 százalékos hanyatlás lesz. A várakozások szerint különösen a kisméretű és az amerikai hagyományos légitársaságok esetében merülhet fel a fizetésképtelenségi rizikó, ezek amellett, hogy veszteséges évet zártak 2008-ban, jelentős adósságállományt is cipelnek.
A nehezedő körülményekre szinte minden légitársaság a költségek csökkentésével válaszol. Általában veszteséges járatokat szüntetnek meg, illetve gépeket tartanak a földön, de ezek a módszerek nem biztos, hogy elegendőnek bizonyulnak majd. Az Equilor elemzőinek várakozása szerint a legtöbb légitársaság a hagyományos költségcsökkentő intézkedéseken túl újak után nézhet a válság során. Felismervén, hogy a költségcsökkentéseknek is van egy ésszerű határa, a légitársaságok nagyrészt kényszerből a bevétel oldalon néztek szét az utóbbi években, annak érdekében, hogy növeljék a bevételeiket a folyamatosan csökkenő utasforgalom ellenére. Ez vezetett el a főként amerikai légitársaságok által „á la carte” árazásként emlegetett technika bevezetéséhez. Az ötlet hátterében az a felismerés áll, hogy a jegyárak már nem emelhetők érdemben anélkül, hogy az utazóközönség ne pártolna el a légi közlekedéstől. A jegyárak szinten tartása mellett tehát a cégek különböző díjakat és költségtételeket vezettek be, amelyek közül az utasok kiválaszthatják azokat a szolgáltatásokat, amelyekre igényt tartanak. A Las Vegas-i székhelyű Allegiant Air, illetve az ír székhelyű Ryanair például már megerősítette, hogy a mellékhelyiség igénybevételéért is külön díjat fog felszámolni repülőin, a JetBlue és a US Airways járatain pedig a takaró és párna használata is díjköteles. A válság nyertesei a fapados légitársaságok lehetnek. Ezek már nemcsak a turistákat vonzzák, hanem a kiadásaikon faragni igyekvő üzleti célból utazókat is. Ráadásul a diszkont társaságok többsége növelni tudta utasai, illetve útvonalai számát, ellentétben a hagyományos légitársaságokkal.
Orbán Viktor bejelentése miatt retteg a nyugati sajtó
