Átok és némi varázslat

Találka a város szélén, egy társasüdülő parkolójában. Filmesek sehol. Pingpongozó gyerekek, egy félig meggyőzően morgó kutya. Majd feltűnik Polgár Tamás, a Mundruczó-filmek nehézfiúja, és megkér, kövessük a furgont. Fülledt a levegő, esőre áll.

Tölgyesi Gábor
2009. 08. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Haladunk a furgon mögött, mintha le akarna rázni minket, néha meglepő irányváltásokat tesz, de a folytatás már kevésbé krimibe illő. A Jókai-villa közelében parkolunk le, a szomszédos panzió udvarán hatalmas derítők takarásában egy kék kupé, benne Bánsági Ildikó és Pálfi Katalin beszélget. Semmit sem hallunk a dialógusból, ám a két színésznő szigorú mimikája sok mindent elárul: nem könynyed nyári csevely folyik az autóban. Mátyássy Áron rendező képernyőn követi az eseményeket, a folyamatosan gondolkodó emberek arckifejezésével, egyedül ő hallja, miről is van ott bent szó.
Az anya, Lula megözvegyült, a férj hagyatéka többek között egy különleges bor, aminek cinikus elnevezése – Átok – önmagáért beszél. Lánya, Eszter uniós jogász Brüsszelben, messzire menekült a család elől, de az apa halála hazahívta. Öccse, a tanár Marci (Hevér Gábor) lett a vagyon örököse, ám valószínűleg most nem ez a feszültség forrása. Annyit tudni, hogy a szeretve tisztelt családfő nem csupán borászkodni járt Balatonfüredre. Győri Márk operatőr – korábban ő fotografálta az idei Berlinalén nagy feltűnést keltett Katalin Vargát – képei megkapók, nehezen vesszük le a szemünket a két színésznőről. Mátyássy Áron rendező Átok munkacímmel immár egy hete forgat itt négyrészes televíziós sorozatot.
Később, miután az eső eleredt, a nemzet csalogánya, Blaha Lujza házában találkozunk Bánsági Ildikóval és Pálfi Katával Fodor Annamária társaságában. Mindhárman az Új Színház művészei, tökéletes az összhang közöttük. Fodor Annamáriát – egy statiszta segítségével – előző nap éppen elütötte egy autó. Sejteni engedik, nem csak itt, az Átok történetében is ő a titokzatos harmadik személy. Halál, születés, esküvő – a szétesett családokat sokszor csak az ilyen horderejű események hozzák újra össze. Ezeken aztán lelepleződnek a titkok, felszínre kerülnek a régi sérelmek. Bánsági Ildikó a rosszul megélt érzelmekről, kommunikációs zavarokról beszél, arról, hogy nem csak az Átok családjának tagjai, a való életben is számosan élnek együtt úgy, hogy észrevétlen mennek el egymás mellett. Pálfi Kata szerepét elemezve megjegyzi, milyen különös, ahogy félmondatokban is el lehet magányosodni.
A minisorozat Bánsági Ildikóra íródott, hozzá keresték a színésztársakat – tudjuk meg Mátyássy Árontól, aki az idei filmszemlén lett fődíjas. Az Átok sűrített dramaturgiájú – némileg ironikus felhangú – történet, ám Mátyássy a dramaturgiánál is fontosabbnak tartja a szereplők karakterét, az erős színészi játékot, amely leköti a nézőt. Az Átok történetét ez emeli el a hétköznapiságtól. Balatonfüred városa sokat segít a stábnak, a forgatási engedélyeket is rendkívül gyorsan megadta. A Magyar Televízió és a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) 38-38 millió forinttal támogatja a produkciót, igaz, az MMK idén csak 19 milliót utal, a többit jövőre. Banki hitel, fizetség később – Fodor Gergely, a sorozat producere szerint emiatt némi varázslatra is utaltak a filmesek, ám az Átok még így is meglesz az idén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.