Drága az ingyenes parkolás

Újabb szigorításokra és áremelésre ragadtatta magát a Fővárosi Közgyűlés és a Centrum Parkoló Társaság, miközben a fővárosban élők szinte már sehol sem tudják letenni autóikat. Az önkormányzatok a parkolási zónák kiterjesztésére kényszerülnek, hogy a lakóknak legyen elegendő parkolóhely. A kedvezményes lakossági várakozási engedély azonban nem is olyan kedvezményes.

Vass-Gabay Dorka
2009. 08. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ember legyen a talpán, aki követni tudja a fővárosban állandóan változó, ugyanakkor a közösség érdekeit egyre kevésbé szem előtt tartó parkolási rendeleteket. A legutóbbi, július elsején hatályba lépett változtatásokkal sokadszorra is túllőtt a célon a Fővárosi Önkormányzat – véli több, lapunkat felkereső olvasó. Mint elmondták, a parkolási zónák kiterjesztése miatt számos akadállyal szembesültek, amikor kedvezményes lakossági várakozási engedélyt igényeltek. A II. kerületben szeptember elsejétől tolták ki a fizető övezetet a Bimbó úton és a környező utcákban. Vajthó Gábor, a kerületi önkormányzat városrendészetének vezetője lapunknak kifejtette, kényszer szülte megoldás ez, mivel mind a buszok vonalán, mind a mellékutcákban áldatlan állapot alakult ki a rengeteg autó miatt. – Akik a budai agglomerációból járnak be dolgozni, érthető módon a parkoló zónán kívül hagyják az autóikat, lehetetlenné téve az ott élők életét. Annak érdekében kezdeményezte az önkormányzat a fizető terület bővítését, hogy az ott lakók mindennapjait megkönnyítsék – tájékoztatott az osztályvezető. Tudjuk, ez némi kellemetlenséggel is jár, hiszen az ingyenes parkolásra jogosító kártyát igényelni kell, de legalább az emberek a házuk közelében tudják hagyni kocsijukat – mondta.
A kedvezményes lakossági várakozási engedélyről (amely ezer forint technikai költségen kívül eddig ingyenes volt) azonban hamar kiderült, hogy nem is annyira kedvezményes. A rendelet értelmében ugyanis a mindenkori várakozási alapdíjnak (egy órai parkolási díj az adott övezetben) a kétszázötvenszeresébe kerül a matrica, ami például ott, ahol egy óra 300 forint, 75 ezer forintot jelent. Egy ingatlanon belül az első gépjárműre akár 100 százalék kedvezmény is adható, a másodikra a kocsi környezetvédelmi besorolásától függően 10-50 százalék lehet az engedmény. A harmadik matrica csak teljes áron vehető át. – A II. kerület volt az egyetlen, amely ellenezte a díjak emelését, de hiába – mutatott rá Vajthó Gábor. Hozzátette: a parkolási engedélyt ráadásul csak azok kérhetik, akiknek nincs 30 napnál régebbi, nem vitatott tartozásuk a Centrum Parkoló Kft.-nél.
Azok a lakók, akik nem oda vannak bejelentve, ahol rendszeresen parkolnának, vagy be vannak jelentve, de az általuk használt kocsi nem az ő nevükön van, nem sokat tehetnek. A kerület okmányirodájánál elmondták, kérvényezni lehet az autó kizárólagos használati jogának átadását, valamint az üzembentartó személyének megváltoztatását. Az illeték hat-nyolc ezer forint, az utóbbi esetben az új üzemeltetőre hárul az adó-, illetve a kötelező biztosítás befizetésének kötelezettsége. Az illetéken túlmenően azonban az autó lökettérfogata után is fizetni kell, ami akár 34 ezer forint is lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.