Ember legyen a talpán, aki követni tudja a fővárosban állandóan változó, ugyanakkor a közösség érdekeit egyre kevésbé szem előtt tartó parkolási rendeleteket. A legutóbbi, július elsején hatályba lépett változtatásokkal sokadszorra is túllőtt a célon a Fővárosi Önkormányzat – véli több, lapunkat felkereső olvasó. Mint elmondták, a parkolási zónák kiterjesztése miatt számos akadállyal szembesültek, amikor kedvezményes lakossági várakozási engedélyt igényeltek. A II. kerületben szeptember elsejétől tolták ki a fizető övezetet a Bimbó úton és a környező utcákban. Vajthó Gábor, a kerületi önkormányzat városrendészetének vezetője lapunknak kifejtette, kényszer szülte megoldás ez, mivel mind a buszok vonalán, mind a mellékutcákban áldatlan állapot alakult ki a rengeteg autó miatt. – Akik a budai agglomerációból járnak be dolgozni, érthető módon a parkoló zónán kívül hagyják az autóikat, lehetetlenné téve az ott élők életét. Annak érdekében kezdeményezte az önkormányzat a fizető terület bővítését, hogy az ott lakók mindennapjait megkönnyítsék – tájékoztatott az osztályvezető. Tudjuk, ez némi kellemetlenséggel is jár, hiszen az ingyenes parkolásra jogosító kártyát igényelni kell, de legalább az emberek a házuk közelében tudják hagyni kocsijukat – mondta.
A kedvezményes lakossági várakozási engedélyről (amely ezer forint technikai költségen kívül eddig ingyenes volt) azonban hamar kiderült, hogy nem is annyira kedvezményes. A rendelet értelmében ugyanis a mindenkori várakozási alapdíjnak (egy órai parkolási díj az adott övezetben) a kétszázötvenszeresébe kerül a matrica, ami például ott, ahol egy óra 300 forint, 75 ezer forintot jelent. Egy ingatlanon belül az első gépjárműre akár 100 százalék kedvezmény is adható, a másodikra a kocsi környezetvédelmi besorolásától függően 10-50 százalék lehet az engedmény. A harmadik matrica csak teljes áron vehető át. – A II. kerület volt az egyetlen, amely ellenezte a díjak emelését, de hiába – mutatott rá Vajthó Gábor. Hozzátette: a parkolási engedélyt ráadásul csak azok kérhetik, akiknek nincs 30 napnál régebbi, nem vitatott tartozásuk a Centrum Parkoló Kft.-nél.
Azok a lakók, akik nem oda vannak bejelentve, ahol rendszeresen parkolnának, vagy be vannak jelentve, de az általuk használt kocsi nem az ő nevükön van, nem sokat tehetnek. A kerület okmányirodájánál elmondták, kérvényezni lehet az autó kizárólagos használati jogának átadását, valamint az üzembentartó személyének megváltoztatását. Az illeték hat-nyolc ezer forint, az utóbbi esetben az új üzemeltetőre hárul az adó-, illetve a kötelező biztosítás befizetésének kötelezettsége. Az illetéken túlmenően azonban az autó lökettérfogata után is fizetni kell, ami akár 34 ezer forint is lehet.
Menczer Tamás Magyar Péternek: Zelenszkij propagandáját nyomod, nem szégyelled magad?
