Miközben a hazai átlagemberek jó részét jobb esetben „csak” a mindennapi kenyérgondok, rosszabb esetben a válság hatására fizethetetlen hitelek és a munkanélküliség gyötri, virágzásnak indult a luxusipar csak keveseknek elérhető területe, a magánrepülőgép-iparág is. Legalábbis erre utal, hogy a világviszonylatban piacvezetőnek számító NetJets Europe magánrepülőgép-légitársasága nemrégiben elindította hazai kirendeltségét is. A cég ez alkalomból kiadott közleménye szerint az elmúlt pár évben – a válság ellenére – jelentős üzleti növekedést ért el hazánkban, 2008-ban öszszességében 371 járatot indítottak, itteni forgalmuknak több mint 83 százalékát a Ferihegyi repülőtér bonyolította. A látszat ellenére – amint azt hangsúlyozta a NetJets – nincs szó öncélú fényűzésről, hiszen a szolgáltatás a résztulajdonosi üzleti modellnek köszönhetően jóval olcsóbb, mint ha valaki egy saját kisrepülőt – azaz jetet – üzemeltetne.
A modell lényege, hogy a megosztott tulajdon okán nagyobb kihasználtsággal üzemeltetik e gépeket: a cég számításai szerint egy üzletember évente nem repül többet 160 óránál, míg egy jet 800 órányi repülési kapacitással rendelkezik. Az igények összehangolására pedig a komoly méretű, 165 gépes flotta jelenti a megoldást. A társaságnál lapunk megkeresésére közölték: egy 12 és fél órás repülési időt biztosító kártyát 59 ezer euróért – körülbelül 16 millió forintért – lehet megvásárolni, de a tarifa függ a repülőgép típusától, valamint az aktuális kerozinártól is.
– A résztulajdonosi modell minden előnyt elérhetővé tesz az ügyfelek számára, amelyeket egy magánrepülőgép teljes tulajdonjoga biztosít, csak éppen a költségek töredékéért. Az így birtokolt gépet 10–24 órán belül teljes körű szolgáltatással megkapja az ügyfelünk, attól függően, hogy milyen tulajdonosi programot választ – közölte a NetJets, amelynek legfőbb hazai célja a piaci részesedés növelése az üzleti magánrepülési ágazatban. A társaság hazai ügyfeleiről nem szolgált részletekkel, azt azonban elárulták, hogy jellemzően az ingatlan-, a banki, a pénzügyi és az energiaszektorban dolgozó felső vezetők, valamint tehetős magánemberek utaznak velük. Számos résztulajdonos az Európai Unió legnagyobb részvénytársaságainak vezetője.
Orbán Balázs: Olyan közösségi terekre van szükség, ahol nem a gúny, a szétverés és a sunyiság az úr
