Erkölcstelen, ha súlyosan veszteséges állami vállalatok menedzserei tízmilliós végkielégítéseket kapnak távozáskor – mondta lapunknak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke. Dorner arra reagált, hogy a MÁV közzétette, mekkora végkielégítéseket fizettek az elmúlt években távozó vezetőiknek. A vasúttársaság a munka törvénykönyvére hivatkozik, ám ha törvényes is, erkölcsileg elfogadhatatlan, ha a lét-nemlét határán vergődő állami nagyvállalat vezető munkatársai tízmilliós végkielégítésekkel távoznak. Minden egyes ilyen kifizetés a működéstől veszi el a pénzt, nincs erkölcsi alap a menedzserek juttatásainak folyósítására – mondta a VEKE alelnöke.
A közösségi közlekedés átszervezéséért felelős miniszteri biztos minapi nyilatkozatára utalva Dorner Lajos elmondta, súlyosan téved Antali Károly, ha azt hiszi, hogy a teljesítmények visszafogásával jelentős megtakarítást lehet elérni a MÁV-nál. Az elmúlt évek vonalbezárási kísérletei mind azt támasztották alá, hogy nem hoz érdemi kiadáscsökkentést a teljesítmény csökkentése. Antali most az ütemes menetrend kiterjesztését szorgalmazza. Ez helyes, mondta Dorner, csak éppen Szabó Pál miniszter volt az, aki egy évvel ezelőtt megakadályozta ugyanezt. A VEKE olyan országos menetrendet tett le a minisztérium asztalára, amely a járműgazdálkodással szinkronba állítva lényeges megtakarítást kínál a magyar vasút számára. Amit Antali Károly – egy jól ismert szakértői kör sugallatára – javasol, hogy a regionális tanácsok döntsék el, az olcsóbb közúti szállítást rendelik meg a drágább vasútival szemben, nem más, mint a térségi vasutak halálos ítéletének kimondatása, gyáva módon másokkal. A valódi megoldást jelentő közlekedési szövetségekről szóló törvénytervezetet két éve jegeli a minisztérium. A VEKE azt javasolja minden települési önkormányzatnak, civil szervezetnek, hogy maradjanak távol a regionális tanácsoktól.
A MÁV-csoport cégeiben valóban el lehet érni húszszázalékos megtakarítást a személyzeti politika segítségével – értett egyet a miniszteri biztossal Dorner Lajos. Azonban attól tart, hogy nemzetközi hírű csúcsmenedzsert nem fognak tudni leigazolni a vasúttársasághoz, mint azt Antali Károly reméli. A VEKE véleménye szerint nem a MÁV megjavítására kellene időt és pénzt pocsékolni, hanem az államnak ehelyett a MÁV-tól és a politikától minden tekintetben független, új vasúti szolgáltató cégeket kell alapítania, amelyeknél tisztázottak a személyi és a technológiai elvárások, rendezettek a közszolgáltatási szerződések és a finanszírozás.
Meglepő fordulatot tartogat az időjárás