Halálra ítélt mellékvonalak

Minden tízmilliós MÁV-os végkielégítés egy mellékvonalnyi pénzt visz el – így reagált a VEKE alelnöke a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos által javasolt átalakításra. Dorner Lajos szerint a közlekedési kormányzat a regionális közlekedési tanácsokkal akarja kimondatni a mellékvonalak halálos ítéletét.

2009. 08. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erkölcstelen, ha súlyosan veszteséges állami vállalatok menedzserei tízmilliós végkielégítéseket kapnak távozáskor – mondta lapunknak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke. Dorner arra reagált, hogy a MÁV közzétette, mekkora végkielégítéseket fizettek az elmúlt években távozó vezetőiknek. A vasúttársaság a munka törvénykönyvére hivatkozik, ám ha törvényes is, erkölcsileg elfogadhatatlan, ha a lét-nemlét határán vergődő állami nagyvállalat vezető munkatársai tízmilliós végkielégítésekkel távoznak. Minden egyes ilyen kifizetés a működéstől veszi el a pénzt, nincs erkölcsi alap a menedzserek juttatásainak folyósítására – mondta a VEKE alelnöke.
A közösségi közlekedés átszervezéséért felelős miniszteri biztos minapi nyilatkozatára utalva Dorner Lajos elmondta, súlyosan téved Antali Károly, ha azt hiszi, hogy a teljesítmények visszafogásával jelentős megtakarítást lehet elérni a MÁV-nál. Az elmúlt évek vonalbezárási kísérletei mind azt támasztották alá, hogy nem hoz érdemi kiadáscsökkentést a teljesítmény csökkentése. Antali most az ütemes menetrend kiterjesztését szorgalmazza. Ez helyes, mondta Dorner, csak éppen Szabó Pál miniszter volt az, aki egy évvel ezelőtt megakadályozta ugyanezt. A VEKE olyan országos menetrendet tett le a minisztérium asztalára, amely a járműgazdálkodással szinkronba állítva lényeges megtakarítást kínál a magyar vasút számára. Amit Antali Károly – egy jól ismert szakértői kör sugallatára – javasol, hogy a regionális tanácsok döntsék el, az olcsóbb közúti szállítást rendelik meg a drágább vasútival szemben, nem más, mint a térségi vasutak halálos ítéletének kimondatása, gyáva módon másokkal. A valódi megoldást jelentő közlekedési szövetségekről szóló törvénytervezetet két éve jegeli a minisztérium. A VEKE azt javasolja minden települési önkormányzatnak, civil szervezetnek, hogy maradjanak távol a regionális tanácsoktól.
A MÁV-csoport cégeiben valóban el lehet érni húszszázalékos megtakarítást a személyzeti politika segítségével – értett egyet a miniszteri biztossal Dorner Lajos. Azonban attól tart, hogy nemzetközi hírű csúcsmenedzsert nem fognak tudni leigazolni a vasúttársasághoz, mint azt Antali Károly reméli. A VEKE véleménye szerint nem a MÁV megjavítására kellene időt és pénzt pocsékolni, hanem az államnak ehelyett a MÁV-tól és a politikától minden tekintetben független, új vasúti szolgáltató cégeket kell alapítania, amelyeknél tisztázottak a személyi és a technológiai elvárások, rendezettek a közszolgáltatási szerződések és a finanszírozás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.