Luxusbuszé a haszon?

Miközben a kormányzat lényegesen csökkentené a közösségi közlekedés támogatását, magánvállalkozások kiszemelték maguknak a piac jövedelmező szeleteit. A kormány megszüntetné a párhuzamosságokat, az Orangeways újakat teremtene.

2009. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dombóvár után Szekszárdon is alvállalkozásba adná a helyi közlekedést a Gemenc Volán Zrt. Dombóváron az Orangeways lett az alvállalkozó, és piaci információk szerint a megyeszékhelyen is jó esélyei vannak a cégnek a győzelemre. Az Orangeways már korábban is agresszív piaci terjeszkedésével vívta ki a szakmai figyelmet. Úgy tűnik, a cég immár a közszolgáltatásban is szeretne pozícióhoz jutni. Mint közzétették, az Orangeways Zrt. Budapestről öt nagyvárosba indítana naponta többször közlekedő távolsági autóbuszjáratokat. Budapestről indulva Győrbe, Zalaegerszegre, Miskolcra, Szegedre és Debrecenbe, vagyis a főként autópályán elérhető célpontokra vinnének utasokat. A Zala Volán szakszervezetei tiltakoztak az Orangeways menetrend szerinti járatai ellen, mert szerintük a Budapest–Zalaegerszeg közötti járatok beindítása után tisztességtelen versenyhelyzet alakulhat ki. A cég azzal védekezett, hogy a Volán-társaságokkal ellentétben állami finanszírozás nélkül működtetné öt új belföldi járatát.
A szakmai fórumokon vita alakult ki arról, hogy baj-e, ha egy magánvállalkozás konkurenciát teremt az államilag támogatott közúti és vasúti közlekedési szolgáltatóknak. A Volán- és MÁV-utasok közül többen helyeselték a választási lehetőséget, és nem mulasztották el az orra alá dörgölni az állami cégek menedzsmentjének a szakmai hibákat – a hófrásztól a hőfrászig – és a botrányosan magas vezetői juttatásokat. Többen azzal érveltek, hogy ha az adófizetők pénzéből fenntartott cégekkel szemben utat enged a szakminisztérium a magánkezdeményezésnek, akkor a közszolgáltatás eleve csak vesztes lehet. A közösségi közlekedésben mindenki által ismert közhely, hogy a legjövedelmezőbbek a nagyvárosokat a fővárossal összekötő járatok. Ezeken ideig-órákig még akár állami támogatás nélkül is sikerrel működhet a magánvállalkozás, de úgy, hogy ezzel rontja a közszolgáltatásban működő busz- és vasúti járatok kihasználtságát, azaz jövedelmezőségét. Ráadásul a kormány éppen most igyekszik úgy összehangolni a vasúti és közúti szolgáltatók menetrendjét, hogy megszűnjenek a párhuzamosságok. Vagyis a vidéki nagyvárosokból vagy csak vonat vagy csak távolsági busz közlekedjen a fővárosba. Ezzel az iránnyal épp ellentétes lenne, ha a minisztérium engedélyezné az Orangeways számára az általa kért irányokban a szolgáltatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.