Az mind semmi, hogy napközben már 267 forint alatt is járt az euró árfolyama, a Hungaroring mikrogazdasági környezetében nemzeti valutánk még jobban szárnyalt: tudniillik mindenhol azt olvashattuk, hogy itt egy euró mindössze 230 forintot ér. A dolog szépséghibája az, hogy a váltás csak az egyik irányban működik, így senki se szaladjon Mogyoródra, aki eurót szeretne vásárolni… Ám az se, akinek saslikra fáj a foga, inkább készítse el otthon maga, mert itt menüben – egy adag sült krumplival és két kólával – 4400 forintot kell leszurkolni érte. A hot dog 1250 forintba kerül, fél liter ásványvíz 400, a kis jeges tea 600, egy négydecis sörért 800 forintot kérnek az árusok. De nem nagyon kapnak. Legalábbis amikor az első szabadedzés előtt végigsétáltunk a főtribün mögötti területen, hozzávetőleg száz métert tettünk meg úgy, hogy egyetlen büfénél sem állt senki, és valamennyi asztal szabad volt! Odébb megkérdeztük az egyik jégkrémárus kislányt, délelőtt mennyit adott el a portékájából, a válasz az volt, hogy négyet.
Az utóbbi évekhez képest persze eleve megcsappant a versenyre kilátogatók száma is. Miként az idei valamennyi Forma–1-es futamon, nálunk is tetten érhető a gazdasági válság hatása, s bizony nem csak a csapatoknak kell meghúzni a nadrágszíjat. Azt az előzetes jegyeladások alapján borítékolni lehetett, hogy idén nem lesz nézőcsúcs a Hungaroringen, mégis meglepődtünk a gyér érdeklődéssel szembesülve. Tegnap a lelátók jószerivel üresen kongtak, egy masszív Ferrari-tábor mellett még a célegyenesre ráfordító kanyar mögött, a füves részen vehettünk észre nagyobb tömeget. Zömmel ezt is külföldiek, a zászlók és a transzparensek alapján britek és finnek alkották, Jenson Button (Brawn), Lewis Hamilton (McLaren) és Kimi Räikkönen (Ferrari) rajongói.
A Ferrari egyik hatalmas ajándékstandja mellett mégis hiába mentünk el kétszer, vásárlóval itt sem futottunk össze eggyel sem. A zsebpénzüket eladóként kiegészítő egyetemista magyar lányok szerint azonban ennyire rosszul azért nem megy a bolt, az egyik pólót például, negyven euróért egész szépen viszik. S különben is, mondták szinte egyszerre, ez még csak az első nap, tavaly vasárnap estére gyakorlatilag mindent eladtak.
Tegyük hozzá, egy éve a maranellóiak pilótáinak is jobban ment. A Ferrari és a McLaren helyett idén két kis csapat, a Brawn GP és a Red Bull viszi a prímet, ez sem feltétlenül tesz jót a helyszíni nézettségnek, az pedig a Magyar Nagydíjnak egyenesen sorscsapás, hogy Robert Kubica árnyéka tavalyi önmagának, hiszen így a lengyelek java része otthon maradt. S tegnap ezt nem is bánták meg, mert a BMW pilótája az első szabadedzésen a 11., a másodikon a 14. helyen zárt.
A péntek egyértelműen a McLaren napja volt, az első gyakorláson a tavalyi Magyar Nagydíjon győztes Heikki Kovalainen, a másodikon a vb-címvédő Hamilton volt a leggyorsabb – a nap során az övé volt a legjobb köridő –, ám ebből messzemenő következetéseket hiba lenne levonni. Mint ahogyan abból is, hogy a vb-pontversenyben vezető Button csak szerény 10. és 13. időket autózott. A brit legnagyobb riválisának számító Sebastian Vettel (Red Bull) a délelőtti 15. helyét délután hatodikra javította, s ma természetesen a harmadik szabadedzésen, majd pedig az időmérőn innen is előrébb rukkolna. A vasárnapi futamról nem is beszélve.
Eredmények, 1. szabadedzés: 1. Kovalainen (finn, McLaren-Mercedes) 1:22,278 p; 2. Rosberg (német, Williams) 1:22,337 3. Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 1:22,554; 4. Webber (ausztrál, Red Bull) 1:22,615; 5. Nakadzsima (japán, Williams) 1:22,619; 6. Trulli (olasz, Toyota) 1:22,705. 2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:22,079 p; 2. Kovalainen 1:22,126; 3. Rosberg 1:22,154; 4. Webber 1:22,369; 5. Nakadzsima 1:22.426; 6. Vettel (német, Red Bull) 1:22,550.
A vb állása: 1. Button 68 pont, 2. Vettel 47, 3. Webber 45,5; 4. Barrichello (brazil, Brawn) 44, 5. Massa (brazil, Ferrari) 22, 6. Trulli 21,5.
Minden kérdésre választ kaphatnak a Digitális Polgári Körökről + videó
