Újabb halálos baleset történt a 43-as számú főúton Szeged és Makó között, ezúttal egy személyautó és egy kamion ütközött össze tegnap hajnali négy óra után. A spanyol rendszámú kocsiban ülő mind az öt román állampolgár – köztük egy tizenkét éves gyermek – életét vesztette, a kamion szintén román sofőrje könnyebb sérüléseket szenvedett – mondta el lapunknak Tuczakov Szilvána, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője. A balesetet vélhetőleg az autó vezetője okozta azzal, hogy egy másik autót előzve egy jobbra ívelő kanyarban áttért a menetirány szerinti bal oldalra, és ott frontálisan ütközött a szemből érkező kamionnal. A baleset súlyosságát jelzi, hogy a személyautó utasainak számát csak azután tudták megállapítani, hogy a tűzoltók szétvágták a roncsot és kiemelték belőle a holttesteket. Az utat a rendőrség a helyszínelés és a műszaki mentés idejére teljes szélességében lezárta, Makó és Szeged között, Hódmezővásárhely felé kellett kerülni. A lezárás miatt Szegeden is óriási dugók alakultak ki, a forgalmat több helyen is rendőrök irányították. A 43-as úton a forgalom csak dél előtt néhány perccel indulhatott meg, a torlódás azonban még ezután is fennmaradt.
Az elmúlt két-három évben megsokszorozódott a balesetek száma a 43-as főúton. A Románia és Bulgária felől érkező kamionforgalmat ugyanis a kétszer egy sávos, Szeged és Makó belvárosán, illetve több kistelepülésen keresztül haladó út vezeti rá az M5-ös autópályára. A megoldás az elkerülő út lenne, amelyet ugyan építenek már, de csak jövőre lesz kész az első, az autópályától Makóig tartó szakasza, a második, határig vezető húsz kilométeres rész pedig csak később.
Az M43-as autópályát elvileg már Románia és Bulgária uniós csatlakozásának idején át kellett volna adni, hogy a megnövekedett forgalom ne tegye tönkre a települések életét. 2007. január elsejére azonban nem készült el az új út, a kamionforgalom viszont megnégyszereződött, a halálos vagy súlyos sérüléssel járó ütközések száma megduplázódott. A legsúlyosabb baleset két éve nyáron történt, amikor egy kamion frontálisan ütközött egy turistabusszal, a balesetben heten meghaltak. Az M43-ast ennek ellenére csak 2008 végén kezdték építeni. Ehhez azonban az is kellett, hogy az érintett települések lakói petíciót írjanak, demonstráljanak. A falvakban, Makón és Szegeden is tartottak félpályás útlezárással tiltakozást. A megnövekedett forgalom miatt a legtöbb településen a határérték feletti a zajszint, a házfalak repedeznek. A falvakban, ahol nincs közlekedési lámpa, szinte lehetetlen a 43-as út egyik oldaláról átkelni a másikra. A megnövekedett terhelést maga az útburkolat sem bírja, bizonyos szakaszokon 2007 eleje óta másodjára javítják a kátyús részeket.
Front Robert C. Castellel – „Olcsóbban, de ugyanazzal az amerikai hegemóniával”
