A megtett úttal arányos útdíjrendszer mihamarabbi bevezetését szorgalmazza a Magyar Vasúti Egyesülés tegnap kibocsátott állásfoglalásában, mert ez egyenlő feltételeket teremthet a közút–vasút versenyében. Jelenleg a közúti közlekedés – azon belül kiemelten az áruszállítás – csupán a töredékét fizeti meg a valós költségeknek, nem érvényesül sem a használó, sem a szennyező fizet elv, mert az infrastruktúra-működtetés és a közlekedés költségeit nem a használók fizetik meg.
Ugyanakkor a vasúti közlekedés minden egyes megtett kilométer után fizet. A brüsszeli székhelyű CER (Community of European Railway and Infrastructure Companies) által készíttetett friss tanulmány szerint a nehézgépjárművek által okozott károk miatt kivetett, úgynevezett úthasználat-arányos díjjal jelentősen lehet csökkenteni a közlekedés által okozott szén-dioxid-kibocsátást. Az intézkedés hatásaként a közútról a vasútra 10 százalékkal terelődhet át a forgalom, s ennek köszönhetően mintegy 7 százalékkal lehet csökkenteni a káros, üvegházhatású gázokat.
Ötven-száz milliárd forintnyi bevétele származna a magyar költségvetésnek évente, ha már működne a használatarányos elektronikus útdíjrendszer – tette közzé januárban a Pénzügykutató. A környező uniós országokban sorra vezettek be e-útdíjrendszereket. Szakértők valószínűsítik, hogy hazánkban a rendszert már csak 2010 után vezethetik be. Az előző tendert Kóka János korábbi közlekedési miniszter irányításával készítették elő, a kiírás furcsa sajátossága volt a díjbefizetés ellenőrzésének a leválasztása a teljes beruházásról.
Botrányos viselkedése miatt több mint 14 millióra büntették Gyurcsányt