A biztos napiparancsa

Különös szeánszra hívták tegnapra és mára a MÁV és a Volán-társaságok vezetőit, amelyeknek valódi célja az, hogy a vasúti vonalak közül lehetőleg minél többön megszüntessék a szolgáltatást, és ezeken autóbusz-közlekedés kezdődjön. A rendezvényre a miniszteri biztos nevében egy munkatársa küldte ki a meghívót, valamint az iránymutatást – az ötvenes éveket idéző hangnemben.

2009. 09. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napokban egyeztetéseket tartanak a közösségi közlekedés átszervezése ügyében a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Regionális Közlekedésszervezési Irodái (RKI), valamint a MÁV és a Volán-társaságok részvételével. Az egyeztetések tárgya, hogy miként lehet megtakarítani a nemzetközi pénzügyi szervezetek által megkövetelt 70 milliárd forintot a közösségi közlekedés támogatásának megkurtításával. Antali Károly kormánybiztos korábban kifejtette, ehhez meg kell szüntetni bizonyos alacsony forgalmú vasútvonalakat, racionalizálni kell a szolgáltatók működését, és fel kell számolni a párhuzamosságokat. A párhuzamosságok megszüntetésén a kormánybiztos egyik szakértője, Takács László – mint azt korábban számos publikációjában kifejtette – a vasúti szolgáltatás megszüntetését érti a kisebb forgalmú vonalakon. Ezeken autóbusz-közlekedés helyettesíti majd a vasutat. Lapunk kérdésére a Pannon Volán vezérigazgatója elismerte, hogy valóban megkereste Antali Károly egyes baranyai vasúti mellékvonalak kiváltása ügyében. Horváth Zoltán, a pécsi központú cég vezérigazgatója kiemelte, nem arról volt szó, hogy ideiglenesen helyettesítsék busszal a vasutat, hanem a vonal teljes átvételéről. A Pannon Volán jelezte, hogy rendelkezik a technikai és személyi eszközökkel, amelyek a működtetéshez szükségesek – mondta Horváth.
A lapunk birtokába került meghívó szerint Antali a résztvevőknek jelezte, mely kérdésekről lehet és melyekről tilos beszélni ezen egyeztetéseken. Lehet beszélni arról, hogy szolgáltatóváltás szükséges az olyan vasúti vonalakon, ahol a napi forgalom nem éri el az ezer főt. (A szolgáltatóváltás azt jelenti, hogy a vasút helyett a Volánok szállítják az utasokat.) Ez jelentős elmozdulás a korábbi állásponttól, amikor még csak a jóval kisebb, 200 fős forgalmat lebonyolító vasútvonalakat szüntették volna meg. Ez azt vetíti előre, hogy több és fontosabb vasútvonalat is bezárhatnak, mint amiről korábban szó volt. S hogy miről nem kívánt semmiképpen sem hallani a levél írója? Tilos beszélni a résztvevőknek arról, hogy mi lesz a vasúti pálya sorsa a bezárás után. Tiltott területnek nevezi a meghívó a szervezetek átalakításával kapcsolatos kérdéseket.
Ám a levéllel van egy még súlyosabb gond. Ez pedig nem más, mint hogy a levelet nem az aláíróként megjelölt Antali Károly, hanem fő tanácsadója, a ki tudja milyen felhatalmazással helyette eljáró Takács László írta. A lapunkat tájékoztató vasutas munkatársak elmondták, hogy ráadásul nem is a közlekedési minisztériumban, Antali Károly munkahelyén, hanem a MÁV általános vezérigazgató-helyettese, Mosóczi László titkárnőjének, Bakó Zsuzsannának a számítógépén készült a dolumentum.
Az e-mailt szeptember 2-án küldte el Aba Botondnak, az RKI vezetőjének és Dabóczi Kálmánnak, a szaktárca közszolgáltatások megrendelése főosztály vezetőjének, majd szeptember 3-án pedig ugyanonnan szétküldte a MÁV-Start Zrt. számos vezetőjének. Értesüléseink szerint egyúttal megfenyegette a MÁV-Start vezetőit, hogy ne álljanak ellen, legyenek hajlandók lemondani bizonyos vasútvonalakról bizonyos Volán-társaságok számára. Takácsnak a közlekedési szakmában „vasútgyilkos” a gúnyneve. A személyéhez fűződnek a Kóka János minisztersége alatti vonalbezárásokhoz mellékelt háttértanulmányok, amelyek számos hamis adatot tartalmaztak. Folyamatosan tanácsadói szerződésekkel alkalmazták a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-Start Zrt.-nél, a BKV Zrt.-nél és a KTI-nél is. Aba Botond főtanácsadója volt a BKV-nál. Amikor onnan távoznia kellett, Heinczinger István vette a szárnyai alá. Takács hírhedt buszlobbista, jól fizető állami tanácsadói megbízásai mellett a pletykák szerint áldásos tevékenységét bizonyos busztársaságok finanszírozzák. A térségi egyeztetések során rendszeresen Antali Károly nevében jár el, agresszív, fenyegetőző stílusa miatt sokan tartanak tőle, miközben szakmai felkészültségét legfeljebb a „felületes” szóval lehet illetni.
A buszlobbi tevékenységének tudják be egyesek azt is, hogy a közlekedési tárca kormánybiztosa és munkatársai nemcsak mellékvonalakat, hanem vidéki nagyvárosokat a fővárossal összekötő fővonalak átvételét is felajánlották egyes Volán-társaságoknak. Azzal érvelnek, hogy az autópályán megközelíthető városok esetében a közúti kapcsolat akár egy órával is gyorsabb lehet a vasútinál. De jól jöhet a Volán-társaságok jövedelmező vonalakkal való ellátása akkor is, ha a cégeket a kormány privatizálná.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.