A napokban egyeztetéseket tartanak a közösségi közlekedés átszervezése ügyében a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Regionális Közlekedésszervezési Irodái (RKI), valamint a MÁV és a Volán-társaságok részvételével. Az egyeztetések tárgya, hogy miként lehet megtakarítani a nemzetközi pénzügyi szervezetek által megkövetelt 70 milliárd forintot a közösségi közlekedés támogatásának megkurtításával. Antali Károly kormánybiztos korábban kifejtette, ehhez meg kell szüntetni bizonyos alacsony forgalmú vasútvonalakat, racionalizálni kell a szolgáltatók működését, és fel kell számolni a párhuzamosságokat. A párhuzamosságok megszüntetésén a kormánybiztos egyik szakértője, Takács László – mint azt korábban számos publikációjában kifejtette – a vasúti szolgáltatás megszüntetését érti a kisebb forgalmú vonalakon. Ezeken autóbusz-közlekedés helyettesíti majd a vasutat. Lapunk kérdésére a Pannon Volán vezérigazgatója elismerte, hogy valóban megkereste Antali Károly egyes baranyai vasúti mellékvonalak kiváltása ügyében. Horváth Zoltán, a pécsi központú cég vezérigazgatója kiemelte, nem arról volt szó, hogy ideiglenesen helyettesítsék busszal a vasutat, hanem a vonal teljes átvételéről. A Pannon Volán jelezte, hogy rendelkezik a technikai és személyi eszközökkel, amelyek a működtetéshez szükségesek – mondta Horváth.
A lapunk birtokába került meghívó szerint Antali a résztvevőknek jelezte, mely kérdésekről lehet és melyekről tilos beszélni ezen egyeztetéseken. Lehet beszélni arról, hogy szolgáltatóváltás szükséges az olyan vasúti vonalakon, ahol a napi forgalom nem éri el az ezer főt. (A szolgáltatóváltás azt jelenti, hogy a vasút helyett a Volánok szállítják az utasokat.) Ez jelentős elmozdulás a korábbi állásponttól, amikor még csak a jóval kisebb, 200 fős forgalmat lebonyolító vasútvonalakat szüntették volna meg. Ez azt vetíti előre, hogy több és fontosabb vasútvonalat is bezárhatnak, mint amiről korábban szó volt. S hogy miről nem kívánt semmiképpen sem hallani a levél írója? Tilos beszélni a résztvevőknek arról, hogy mi lesz a vasúti pálya sorsa a bezárás után. Tiltott területnek nevezi a meghívó a szervezetek átalakításával kapcsolatos kérdéseket.
Ám a levéllel van egy még súlyosabb gond. Ez pedig nem más, mint hogy a levelet nem az aláíróként megjelölt Antali Károly, hanem fő tanácsadója, a ki tudja milyen felhatalmazással helyette eljáró Takács László írta. A lapunkat tájékoztató vasutas munkatársak elmondták, hogy ráadásul nem is a közlekedési minisztériumban, Antali Károly munkahelyén, hanem a MÁV általános vezérigazgató-helyettese, Mosóczi László titkárnőjének, Bakó Zsuzsannának a számítógépén készült a dolumentum.
Az e-mailt szeptember 2-án küldte el Aba Botondnak, az RKI vezetőjének és Dabóczi Kálmánnak, a szaktárca közszolgáltatások megrendelése főosztály vezetőjének, majd szeptember 3-án pedig ugyanonnan szétküldte a MÁV-Start Zrt. számos vezetőjének. Értesüléseink szerint egyúttal megfenyegette a MÁV-Start vezetőit, hogy ne álljanak ellen, legyenek hajlandók lemondani bizonyos vasútvonalakról bizonyos Volán-társaságok számára. Takácsnak a közlekedési szakmában „vasútgyilkos” a gúnyneve. A személyéhez fűződnek a Kóka János minisztersége alatti vonalbezárásokhoz mellékelt háttértanulmányok, amelyek számos hamis adatot tartalmaztak. Folyamatosan tanácsadói szerződésekkel alkalmazták a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-Start Zrt.-nél, a BKV Zrt.-nél és a KTI-nél is. Aba Botond főtanácsadója volt a BKV-nál. Amikor onnan távoznia kellett, Heinczinger István vette a szárnyai alá. Takács hírhedt buszlobbista, jól fizető állami tanácsadói megbízásai mellett a pletykák szerint áldásos tevékenységét bizonyos busztársaságok finanszírozzák. A térségi egyeztetések során rendszeresen Antali Károly nevében jár el, agresszív, fenyegetőző stílusa miatt sokan tartanak tőle, miközben szakmai felkészültségét legfeljebb a „felületes” szóval lehet illetni.
A buszlobbi tevékenységének tudják be egyesek azt is, hogy a közlekedési tárca kormánybiztosa és munkatársai nemcsak mellékvonalakat, hanem vidéki nagyvárosokat a fővárossal összekötő fővonalak átvételét is felajánlották egyes Volán-társaságoknak. Azzal érvelnek, hogy az autópályán megközelíthető városok esetében a közúti kapcsolat akár egy órával is gyorsabb lehet a vasútinál. De jól jöhet a Volán-társaságok jövedelmező vonalakkal való ellátása akkor is, ha a cégeket a kormány privatizálná.
Meglepő fordulatot tartogat az időjárás