A csődök nyarának bizonyult az idei

Újabb iroda tűnt el az utaztatópiacról, ezúttal azonban botrány nélkül számolták fel a válságba belerokkant kecskeméti céget. Eközben a csődbe ment szlovák SkyEurope légitársaság károsultjainak felcsillant a remény: visszakaphatják elbukott jegyük árát.

2009. 09. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezúttal Kecskeméten ment tönkre egy utazási iroda, amelyet a piaci túlkínálat, illetve a padlóra került fizetőképes kereslet, de főként a gazdasági válság okozta pénzügyi gondok indokoltak. A Tourex utazási iroda ugyanakkor – több korábbi versenytársával ellentétben – tisztességesen intézte a megszűnés körülményeit, vagyis egyetlen utas sem bukta el a cégnél befizetett nyaralását, mivel valamennyiük elutazásáról és hazaszállításáról időben gondoskodtak. Az utazási iroda megmentésére a tulajdonosok ez idáig befektetőket kerestek, ám eredmény híján immár a jogutód nélküli megszűnés maradt – közölte közleményében az iroda tulajdonosa, Varjú Zoltán és ügyvezető igazgatója, Makány Klára.
Az idei nyár a csődök szezonja volt: soha nem látott mértékű és nemegyszer botrányokkal tarkított utazási irodai megszűnésekről jelentek meg hírek, csaknem hétről hétre. Ezek közül is az utasok által befizetett 150 millió forinttal elszámolni képtelen 5 Kontinens esete volt a legkirívóbb, ahol a jogszabályi kiskapuk miatt a pórul járt ügyfelek még a rendőrségen sem tudták érvényesíteni érdekeiket, maradt tehát a költséges polgári peres eljárás. Idén eddig több mint ötven utaztató vállalkozás szűnt meg, amire a korábbi években nem volt példa. Kováts Attila piaci szereplő lapunknak úgy fogalmazott: az irodákat a tőkehiány és a kényszerhelyzetben alkalmazott dömpingár viszi csődbe. A helyzetet súlyosbítja, hogy a lakosság nagyobb részének hónapok óta a napi megélhetésre is alig futja, ezért az utazáson spórolnak, amit a válság miatt megszorult piac rosszul fogadott. A gyilkos verseny szerinte csak ezután következik, hiszen az optimista becslések szerint is leghamarabb 2010 második felében állhat be a turizmus egy új, már nem lefelé tartó irányba.

Civil segítség a magyar utasoknak. Van esély arra, hogy a kedden csődbe ment SkyEurope utasainak 70 százaléka visszakapja a légitársaságnál vásárolt jegy árát – idézi a Világgazdaság Nick Manoudakis, a cég főnöke által az osztrák tévének adott nyilatkozatát. Elhangzott: a csőd mintegy 280 ezer eladott jegyet érint. A visszatérítés azoknak jár automatikusan, akik hitelkártyával vették a jegyüket. Akik nem kapják vissza befizetett pénzüket, azoknak a csődeljárás során kell érdeküket a légitársasággal szemben érvényesíteni. Az állami fogyasztóvédelmi hatóságtól független civil szerveződésű Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége lapunknak azt jelezte: várják az érintettek jelentkezését az esetleg elmaradó kártalanítással kapcsolatban, és azonnal segítenek a panaszok kezelésében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.