Valódi hatáskör, felelősség, pénz feletti rendelkezési jog nélkül alakulnak meg ebben az évben a regionális közlekedési szervezetek – derül ki a helyközi közlekedésért felelős regionális szintű megrendelői szervezet kialakításáról készült kormány-előterjesztésből, amely tegnap került fel a közlekedési tárca honlapjára. Ez azért furcsa, mert Antali Károly miniszteri biztos épp a napokban nyilatkozta, hogy a hamarosan megalakuló regionális közlekedési tanácsok mondják majd meg, hogy a rendelkezésükre álló anyagi lehetőségekből milyen közlekedést kérnek a helyi igények kielégítésére. Antali hangsúlyozta, a régiókban élők tudják megmondani, hogy milyen közlekedési igény van a területükön. A régiókban dől el, hogy a vasúti mellékvonalakra kérnek-e személyszállítási megrendelést, vagy inkább az autóbuszt választják.
Az előterjesztés ezzel szemben leszögezi, hogy a Regionális Közlekedési Szakbizottság (RKSZ) elnevezésű szervezet közjogi státus nélkül jön létre, amelyben a valódi felelősséget és döntési jogkört továbbra is a közlekedési miniszter, illetve az általa kijelölt megbízott viseli. Az RKSZ-ek így csupán döntés-előkészítésre jogosultak. Javaslatukat csak akkor fogadja el a miniszter, ha a megadott gazdálkodási kereten belül megoldható, ha nem ellentétes az érvényes közszolgáltatási szerződéssel. A bizottságokat a miniszteri megbízott vezeti, aki úgymond a régióban közismert, köztiszteletben álló szakember, az előkészítő szakmai munkát a már jelenleg is működő, a Közlekedéstudományi Intézetben Aba Botond által irányított Regionális Közlekedésszervezési Irodák végzik, amelynek vezetői ugyancsak a szakbizottság tagjai. Meghívott tagok a munkaügyi szervezet, a megyei önkormányzat, a kistérségi társulások, valamint szakmai vagy civil szervezetek küldöttei. Az RKSZ-ek feladatai közé tartozik az egyeztetés közszolgáltató és közigazgatási szereplőkkel, a regionális ár- és kedvezményrendszer kialakítása, valamint a menetrend szerinti közlekedéstől eltérő, úgynevezett igényvezérelt közlekedési módok bevonása. Az előterjesztés foglalkozik azzal, hogy az RKSZ-ek egy későbbi időpontban önálló közjogi státussal rendelkeznek majd, s akkor szélesebb jogkörrel rendelkeznek a helyi közlekedés alakításában.
Meglepő fordulatot tartogat az időjárás