Bizottságok hatáskör nélkül?

2009. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valódi hatáskör, felelősség, pénz feletti rendelkezési jog nélkül alakulnak meg ebben az évben a regionális közlekedési szervezetek – derül ki a helyközi közlekedésért felelős regionális szintű megrendelői szervezet kialakításáról készült kormány-előterjesztésből, amely tegnap került fel a közlekedési tárca honlapjára. Ez azért furcsa, mert Antali Károly miniszteri biztos épp a napokban nyilatkozta, hogy a hamarosan megalakuló regionális közlekedési tanácsok mondják majd meg, hogy a rendelkezésükre álló anyagi lehetőségekből milyen közlekedést kérnek a helyi igények kielégítésére. Antali hangsúlyozta, a régiókban élők tudják megmondani, hogy milyen közlekedési igény van a területükön. A régiókban dől el, hogy a vasúti mellékvonalakra kérnek-e személyszállítási megrendelést, vagy inkább az autóbuszt választják.
Az előterjesztés ezzel szemben leszögezi, hogy a Regionális Közlekedési Szakbizottság (RKSZ) elnevezésű szervezet közjogi státus nélkül jön létre, amelyben a valódi felelősséget és döntési jogkört továbbra is a közlekedési miniszter, illetve az általa kijelölt megbízott viseli. Az RKSZ-ek így csupán döntés-előkészítésre jogosultak. Javaslatukat csak akkor fogadja el a miniszter, ha a megadott gazdálkodási kereten belül megoldható, ha nem ellentétes az érvényes közszolgáltatási szerződéssel. A bizottságokat a miniszteri megbízott vezeti, aki úgymond a régióban közismert, köztiszteletben álló szakember, az előkészítő szakmai munkát a már jelenleg is működő, a Közlekedéstudományi Intézetben Aba Botond által irányított Regionális Közlekedésszervezési Irodák végzik, amelynek vezetői ugyancsak a szakbizottság tagjai. Meghívott tagok a munkaügyi szervezet, a megyei önkormányzat, a kistérségi társulások, valamint szakmai vagy civil szervezetek küldöttei. Az RKSZ-ek feladatai közé tartozik az egyeztetés közszolgáltató és közigazgatási szereplőkkel, a regionális ár- és kedvezményrendszer kialakítása, valamint a menetrend szerinti közlekedéstől eltérő, úgynevezett igényvezérelt közlekedési módok bevonása. Az előterjesztés foglalkozik azzal, hogy az RKSZ-ek egy későbbi időpontban önálló közjogi státussal rendelkeznek majd, s akkor szélesebb jogkörrel rendelkeznek a helyi közlekedés alakításában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.