Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság
Nem ment messze drogot árulni egy férfi

Az útvonal. Szlovénia–Olaszország–Tunézia–Spanyolország–Gibraltár– Marokkó–Kanári-szigetek–Zöldfoki-szigetek–Barbados–Martinique–St. Lucia– St. Vincent–Bequia (Grenadines)–Testigos, Tortugas (Venezuela)–Bonair (Holland Antillák)–Kolumbia–Panama (a legkisebb hajó, amely átkelt a csatornán)–Galápagos–Marquises–Tahiti–Moorea–Rarontonga–Tonga–Fidzsi (Áron itt hét hónapot töltött a hurrikánszezon miatt, eközben más hajókkal bejárta Fidzsi vizeit és Új-Zélandot)–Vanuatu–Pápua Új-Guinea–Thursday Island (Torres-szoros)–Ausztrália (Darwin)–Bali (Indonézia)–Szingapúr–Malajzia– Thaiföld–Srí Lanka–Maldív-szigetek–Oman–Yemen–Eritrea–Szudán–Egyiptom–Szuezi-csatorna–Görögország–Olaszország–Szlovénia. (meder.hu)
Befejezte szombaton – a néhány nap híján – hároméves útját Méder Áron, aki hatméteres Carina 19-es típusú vitorlásával megkerülte a földet. A szlovéniai Koper kikötőjében mintegy hatvanan fogadták a sportembert, aki a Magyar Vitorlás Szövetségtől egy serleget vehetett át. A hajós és vitorlása ma érkezik Magyarországra. A tervek szerint a járművet néhány napig megtekinthetik az érdeklődők a Dunán, a Margit híd és a Lánchíd közötti budai szakaszon.
A 39 éves Carina és a 29 éves Méder Áron három év alatt negyven országot érintett, harmincezer tengeri mérföldet tett meg (55 ezer kilométer). Az út három éve kezdődött, Koperben.
A Carina 1970-ben épült Svájcban, tavi hajó. Súlya: 1,1 tonna, hossza 6 méter, merülése 1 méter, szélessége 2,19 méter. 1996-ban kivonták a forgalomból. Nyolc évet állt egy csepeli kertben, komoly felújításra szorult. Méder Áron 2004-ben vette meg, és másfél év alatt újította fel édesapjával a nagypapa kertjében. Áronnak nem volt telefonja az úton, így megérkezése előtt apjától, Méder Istvántól sikerült megtudnunk, miért egy ilyen kicsi lélekvesztővel indult útnak. Az apa szerint Áron megpróbált valami különlegességet csempészni a vállalkozásba, de mint hozzátette, egy kis hajó javítása kicsi gond. Volt is rá példa, hogy a fia állványozás nélkül szerelt meg valamit a Carinán. Apró mérete miatt egyszer Gibraltárnál egy kereskedelmi hajó nem vette észre a vitorlást, és majdnem keresztülgázolt rajta. Ezenkívül még egy komoly gond adódott az úton. A Csendes-óceán nyugati medencéjében, a Korall- és az Arafura-tenger között lévő tengeri átjárónál, a Torres-szorosnál a vihar úgy megdöntötte a hajót, hogy az árboca a vízbe ért. Nagyobb baj nem történt, de elvesztek a fedélzeten lekötetlenül hagyott értékek.
A Carina talán a legkisebb európai jacht, amely megkerülte a földet. Méder Áron a jármű kis oldalmagasságának is az előnyös oldalát hangsúlyozza, honlapján írt egyik bejegyzése szerint: „Amikor kormányzok, a szabad kezemmel simogathatom a tengert.”
Az erdélyi származású fiatalember a vállalkozás miértjét firtató kérdésre a „mert szeretek vitorlázni” választ adja, hozzátéve: „hogy jobban megismerjem magam”.
A magántőkéből megvalósult utazást rokonok, barátok és ismeretlenek támogatták kisebb összegekkel. Volt rá példa, hogy a vihar miatt napokig kikötni képtelen, a parttól távol horgonyzó vitorláshoz ellátmányt küldtek egy olajfúrótorony-kiszolgáló hajóról. A szűkös költségvetés miatt csak a legolcsóbb és legszükségesebb felszerelések kerültek a Carinára. Nem kapott szélkormányt, radart, műholdas telefont, kevés volt az akkumulátor, a térkép, a hajós ruházata nem volt tengerre való. Méder Áron az otthoniakkal egy húszéves HF rádióval (kézi hangolós, házilag gyártott antennájú) tartotta a kapcsolatot. A sportember szerint ez az öreg szerkezet bírta legjobban a strapát: az úton 1600 kapcsolatot létesített 17 ország 120 rádióamatőrével. Mindezzel együtt a Carina volt a legkisebb jacht, amely átkelt a Panama-csatornán. Méder Istvánt megkérdeztük arról is, hogyan engedhette el a fiát egy ilyen veszélyes útra. Mint elmondta, eleinte úgy volt, hogy ketten mennek, de Áron fokozatosan ráébresztette arra, hogy egyedül akar menni. „Akkor már nyakig benne volt a dologban, fel sem vetődött bennem, hogy lebeszéljem róla” – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.